موسسه حقوقی دادآرمان

مهـدی رضـوی بهترین وکیل تجدیدنظرخواهی یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص کلیه دعاوی حقوقی و کیفری و مراحل دادرسی اعم از بدوی، تجدیدنظرخواهی، فرجام خواهی، اعاده دادرسی فعالیت و قبول وکالت می نماید.

تجدیدنظرخواهی چیست؟

تجدیدنظرخواهی، اعتراض به رای صادره از سوی دادگاه بدوی (نخستین) است. طبق قانون، اصل بر این است که همه آرای صادره از مراجع قضایی قطعی و غیر قابل تجدیدنظرخواهی هستند، جز در مواردی که قانون امکان تجدیدنظرخواهی از آنها را پیش بینی کرده است.

دادگاه تجدیدنظر از همان اختیاراتی که دادگاه بدوی دارا است برخوردار می‌ باشد، یعنی هم نسبت به امور موضوعی و هم نسبت به امور حکمی رسیدگی و قضات است. همچنین تجدیدنظر خواهی راهی اصلاحی تلقی می‌ گردد و از نظر سلسله مراتب قضایی، مرجع تجدیدنظر، مرجعی عالی محسوب می ‌شود.

طبق ماده ۳۴۹ قانون آیین دادرسی مدنی، مرجع تجدیدنظر فقط به آنچه که مورد تجدیدنظرخواهی است و در مرحله نخستین مورد حکم قرار گرفته رسیدگی می‌ نماید. همچنین به گفته ی وکیل تجدیدنظرخواهی طبق ماده ۳۶۲ قانون آیین دادرسی مدنی، ادعای جدید در مرحله تجدیدنظر مسموع نخواهد بود ولی موارد زیر ادعای جدید محسوب نمی ‌شود:

  1. مطالبه قیمت محکوم‌ به که عین آن، موضوع رای بدوی بوده و یا مطالبه عین مالی که قیمت آن در مرحله بدوی مورد حکم قرار گرفته است.
  2. ادعای اجاره بهاء و مطالبه بقیه اقساط آن و اجرت ‌المثل و دیونی که موعد پرداخت آن در جریان رسیدگی بدوی، رسیده و سایر متفرعات از قبیل ضرر و زیان که در زمان جریان دعوا یا بعد از صدور رای بدوی به خواسته اصلی تعلق‌گرفته و مورد حکم واقع نشده یا موعد پرداخت آن بعد از صدور رای رسیده باشد.
  3. تغییر عنوان خواسته از اجرت ‌المسمی به اجرت ‌المثل یا بالعکس.

مهلت تجدیدنظرخواهی چقدر است؟

مهدی رضوی وکیل تجدیدنظرخواهی در تهران در خصوص مهلت تجدیدنظرخواهی می گوید، یکی از مهمترین نکاتی که در خصوص اعتراض به رای بدوی و سایر مراحل دادرسی (فرجام خواهی، اعاده دادرسی) باید بدانید مهلت تجدیدنظرخواهی و اعتراض به رای صادره است، چرا که تقدیم دادخواست تجدیدنظرخواهی خارج از مهلت مقرر قانونی اگر دلیل موجهی نداشته باشد، موجب رد تجدیدنظرخواهی می شود.

طبق ماده ۳۳۶ قانون آیین دادرسی مدنی، مهلت درخواست تجدیدنظر اصحاب دعوا، برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه از تاریخ ابلاغ یا انقضای مدت واخواهی است. همچنین طبق ماده ۳۳۷ این قانون، هرگاه یکی از کسانی که حق تجدیدنظرخواهی دارند قبل از انقضای مهلت تجدیدنظر ورشکسته یا محجور یا فوت شود، مهلت جدید از تاریخ ابلاغ حکم یا قرار در مورد ورشکسته به مدیر تصفیه و در مورد محجور به قیم و در صورت فوت به وارث یا قائم‌ مقام یا نماینده قانونی وارث شروع می‌ شود.

اگر سمت یکی از اشخاص که به عنوان نمایندگی از قبیل ولایت یا قیمومت و یا وصایت در دعوا دخالت داشته ‌اند قبل از انقضای مدت تجدیدنظرخواهی زایل گردد، طبق ماده ۳۳۸ این قانون مهلت مقرر از تاریخ ابلاغ حکم یا قرار به کسی که به این سمت تعیین می ‌شود، شروع خواهد شد و اگر زوال این سمت به واسطه رفع حجر باشد، مهلت تجدیدنظرخواهی از تاریخ ابلاغ حکم یا قرار به کسی که از وی رفع حجر شده است، شروع می‌ گردد.

وکیل تجدیدنظرخواهی ادامه می دهد، همچنین طبق ماده ۳۴۰ در صورتی که در مهلت تعیین شده دادخواست تجدیدنظر به مراجع مذکور تقدیم نشده باشد، تجدیدنظرخواه با دلیل و بیان عذر خود تقاضای تجدیدنظر را به دادگاه صادرکننده رای تقدیم می ‌نماید. دادگاه مکلف است ابتدا به عذر عنوان‌ شده که به موجب عدم تقدیم دادخواست در مهلت مقرر بوده رسیدگی و در صورت وجود عذر موجه نسبت به پذیرش دادخواست تجدیدنظر اتخاذ تصمیم می ‌نماید.

جهات تجدیدنظرخواهی حقوقی

وکیل تجدیدنظرخواهی در مورد اعتراض به رای بدوی تاکید می کند، برای اینکه تجدیدنظرخواه بتواند به رای بدوی اعتراض کند و دادخواست تجدیدنظرخواهی از سوی دادگاه تجدیدنظر پذیرفته شود، باید یکی از جهات تجدیدنظرخواهی که در قانون پیش بینی شده است در رای بدوی وجود داشته باشد، در واقع وجود جهات تجدیدنظرخواهی، دلیل پذیرش دادخواست تجدیدنظر از سوی دادگاه تجدیدنظر است.

طبق ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی، جهات درخواست تجدیدنظر به قرار زیر است:

  • الف – ادعای عدم اعتبار مستندات دادگاه
  • ب – ادعای فقدان شرایط قانونی شهادت شهود
  • ج – ادعای عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی
  • د – ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رأی
  • ه- ادعای مخالف بودن رأی با موازین شرعی و یا مقررات قانونی

تبصره – اگر درخواست تجدیدنظر به استناد یکی از جهات مذکور در این ماده به عمل آمده باشد در صورت وجود جهات دیگر، مرجع تجدیدنظر به آن جهت هم رسیدگی می ‌نماید.

جهات تجدیدنظر خواهی کیفری

طبق ماده ۴۳۴ قانون آیین دادرسی کیفری، جهات تجدیدنظر خواهی به شرح زیر است:

  • الف- ادعای عدم اعتبار ادله یا مدارک استنادی دادگاه
  • ب- ادعای مخالف بودن رای با قانون
  • پ- ادعای عدم صلاحیت دادگاه صادر کننده رای یا وجود یکی از جهات رد دادرس
  • ت- ادعای عدم توجه دادگاه به ادله ابرازی
  • تبصره- اگر تجدید نظرخواهی به استناد یکی از جهات مذکور در این ماده به عمل آید، در صورت وجود جهت دیگر، به آن هم رسیدگی می ‌شود.

به گفته ی وکیل تجدیدنظرخواهی اگر یکی از جهات فوق که در ماده ۴۳۴ قانون آیین دادرسی کیفری، در رای بدوی وجود داشته باشد، یکی از طرفین دعوی که رای بدوی به ضرر او صادر شده است می تواند به رای اعتراض کند.

آرای قابل تجدیدنظرخواهی در امور کیفری

همان طور که گفته شد، طبق قانون، اصل بر این است که همه ی آرای صادره از مراجع قضایی اعم از حقوقی و کیفری قطعی و غیر قابل تجدیدنظرخواهی هستند، جز در مواردی که قانون امکان تجدیدنظرخواهی از آنها را پیش بینی کرده است.

طبق ماده ۲۳۲ قانون آیین دادرسی کیفری آرای قابل تجدیدنظرخواهی در امور کیفری عبارتند از:

  • جرائمی که مجازات قانونی آنها اعدام یا رجم (سنگسار) است.
  • جرائمی که به موجب قانون شامل حد یا قصاص نفس و اطراف می ‌باشد.
  • ضبط اموال بیش از یک میلیون ریال و مصادره‌ ی اموال
  • جرائمی که طبق قانون لازم به پرداخت دیه بیش از خمس دیه کامل است.
  • جرائمی که حداکثر مجازات قانونی آن بیش از سه ماه حبس یا شلاق یا جزای نقدی بیش از پانصد هزار ریال باشد.
  • محکومیت ‌های انفصال و برکنار شدن از خدمت
  • تجدیدنظر تنها به متهم اختصاص ندارد و شاکی و مدعی خصوصی هم می‌ توانند از رأی برائت قرار منع تعقیب صادره درخواست تجدیدنظر نماید.

هیأت عمومی دیوان عالی کشور در رأی وحدت رویه شماره‌ی ۶۴۰-۱۸/۸/۷۸ قابل اعتراض بودن قرارها را اصل دانسته است.

آرای قابل تجدیدنظرخواهی در امور مدنی

در ادامه وکیل تجدیدنظرخواهی در مورد آرای قابل تجدیدنظرخواهی در امور مدنی براساس قانون آیین دادرسی مدنی، چنین توضیح می دهد:

  • طبق ماده ۳۳۱ قانون آیین دادرسی مدنی بند (الف) چنانچه احکام صادر شده در دعاوی مالی که خواسته و ارزش آن از سه میلیون ریال بیشتر باشد، می ‌توان به آن حکم صادره درخواست تجدیدنظر داد.
  • هرگاه خواسته مصرحه در دادخواست سه میلیون ریال باشد و تا پایان جلسه ‌ی اول دادرسی خواهان آن را به بیشتر از سه میلیون ریال افزایش دهد حکم صادر شده که در این حالت قطعی محسوب نمی ‌شود و قابل تجدیدنظر است.
  • طبق ماده ۳۳۱ قانون آیین دادرسی مدنی بند (ب) همه‌ ی احکام صادر شده در دعاوی غیرمالی قابل تجدیدنظر است و فرقی ندارد که دعوای غیرمالی ذاتی و یا غیرمالی اعتباری باشد.
  • طبق ماده ۳۳۱ قانون فوق بند (ج) حکم در مورد متفرعات دعوا در صورتی که حکم در مورد اصل دعوا قابل تجدیدنظر باشد.

چه کسانی حق تجدیدنظرخواهی دارند؟

طبق ماده ۱۱ قانون تجدیدنظر آرای دادگاه ‌ها، اشخاص زیر حق اعتراض به رای صادره و تجدیدنظر خواهی دارند:

  • حق درخواست تجدیدنظر خواهی در مورد احکام حقوقی: محکوم ‌علیه یا نماینده قانونی یا قائم‌ مقام او مانند وراث، وصی، انتقال‌گیرنده که از رأی دادگاه متضرر می‌ شود و رای دادگاه به ضرر او صادر شده است.
  • حق درخواست تجدیدنظر در مورد احکام کیفری: محکوم‌علیه یا نماینده قانونی او، شاکی خصوصی یا نماینده قانونی او از جهت برائت متهم یا از نظر ضرر و زیان، دادستان از جهت برائت متهم یا عدم انطباق حکم با موازین قانونی
  • حق درخواست تجدیدنظر در مورد قرارها: هر یک از طرفین دعوی (خواهان و خوانده) که قرار دادگاه به ضرر او صادر شده باشد یا نماینده قانونی آنها

مرجع صالح برای تجدیدنظرخواهی

طبق ماده ۳۳۹ قانون آیین دادرسی مدنی، متقاضی تجدیدنظر باید دادخواست خود را ظرف مهلت مقرر به دفتر دادگاه صادرکننده رای یا دفتر شعبه اول دادگاه تجدیدنظر یا به دفتر بازداشتگاهی که در آنجا توقیف است، تسلیم نماید.

هر یک از مراجع یاد شده در بالا باید بلافاصله پس از وصول دادخواست آن را ثبت و رسیدی مشتمل بر نام متقاضی و طرف دعوا، تاریخ تسلیم، شماره ثبت و دادنامه به تقدیم کننده تسلیم و درروی کلیه برگ‌ های دادخواست تجدیدنظر همان تاریخ را قید کند. این تاریخ، تاریخ تجدیدنظرخواهی محسوب می ‌گردد.

تبصره ۱- در صورتی که دادخواست به دفتر مرجع تجدیدنظر یا بازداشتگاه داده شود به شرح بالا اقدام و دادخواست را به دادگاه صادرکننده رای ارسال می‌دارد.

چنانچه دادخواست تجدیدنظر در مهلت قانونی تقدیم شده باشد، مدیر دفتر دادگاه بدوی پس از تکمیل آن، پرونده را ظرف دو روز به مرجع تجدیدنظر ارسال می‌ دارد.

تبصره ۲- در صورتی که دادخواست خارج از مهلت داده شود یا در مهلت قانونی رفع نقص نگردد، به موجب قرار دادگاه صادرکننده رای بدوی رد می ‌شود.

این قرار ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ در مرجع تجدیدنظر قابل اعتراض است، رای دادگاه تجدیدنظر قطعی است.

تبصره ۳- دادگاه باید ذیل رای خود، قابل تجدیدنظر بودن یا نبودن رای و مرجع تجدیدنظر آن را معین نماید. این امر مانع از آن نخواهد بود که اگر رای دادگاه قابل تجدیدنظر بوده و دادگاه آن راقطعی اعلام کند، هریک از طرفین درخواست تجدیدنظر نماید.

برای دریافت مشاوره تلفنی از بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران می تونی با شماره وکیل حقوقی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیری.

دلایل رد تجدیدنظرخواهی

وکیل تجدیدنظرخواهی در مورد دلایل رد شدن دادخواست تجدیدنظرخواهی از سوی دادگاه چنین توضیح می دهد، طبق قانون آیین دادرسی مدنی، در موارد زیر دادخواست تجدیدنظرخواهی از سوی دادگاه تجدیدنظر رد خواهد شد:

  • طبق تبصره ۲ ماده ۳۳۹ قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که دادخواست خارج از مهلت داده شود و یا در مهلت قانونی رفع نقص نگردد، به موجب قرار دادگاه صادرکننده رای بدوی رد می ‌شود. این قرار ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ در مرجع تجدیدنظر قابل اعتراض است، رای دادگاه تجدیدنظر قطعی است.
  • اگر تجدیدنظر خواه پس از پایان مهلت مقرر قانونی دادخواست تجدیدنظر را بدون دلایل موجه، به دادگاه تقدیم کند، دادخواست تجدیدنظر رد خواهد شد.
  • طبق ماده ۳۴۴ اگر مشخصات تجدیدنظرخواه در دادخواست معین نشده و معلوم نباشد که دادخواست دهنده چه کسی می‌ باشد یا اقامتگاه او معلوم نباشد و قبل از انقضای مهلت، دادخواست تکمیل یا تجدید نشود، پس از انقضای مهلت، دادخواست یادشده به موجب قرار دادگاهی که دادخواست را دریافت نموده رد می‌ گردد. این قرار نسبت به اصحاب دعوا ظرف ده روز از تاریخ الصاق به دیوار دادگاه قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر، خواهد بود.
  • دلایلی که برای تجدیدنظرخواهی از رای بدوی بیان می شود، موجبات نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته را فراهم نکند، تجدیدنظرخواهی بر حسب مورد از سوی دادگاه تجدیدنظر رد خواهد شد.
  • اگر هر یک از طرفین دعوا، دادخواست تجدیدنظر خود را مسترد کنند، بر اساس ماده ۳۶۳ قانون آیین دادرسی مدنی، مرجع تجدیدنظر، قرار ابطال دادخواست تجدیدنظر را صادر می ‌نماید.

همچنین وکیل تجدیدنظرخواهی در مورد رد دادخواست تجدیدنظرخواهی به دلیل عدم رعایت شرایط قانونی دادخواست تاکید می کند، طبق ماده ۳۵۰ قانون آیین دادرسی مدنی، عدم رعایت شرایط قانونی دادخواست و یا عدم رفع نقص آن در موعد مقرر قانونی در مرحله بدوی، موجب نقض رای در مرحله تجدیدنظر نخواهد بود. در این موارد دادگاه تجدیدنظر به دادخواست دهنده بدوی اخطار می‌ کند که ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ نسبت به رفع نقص اقدام نماید. در صورت عدم اقدام و همچنین در صورتی که سمت دادخواست دهنده محرز نباشد دادگاه رای صادره را نقض و قرار رد دعوای بدوی را صادر می‌ نماید.

آیا دادگاه تجدیدنظر حضوری است؟

وکیل تجدیدنظرخواهی ادامه می دهد، برخلاف رسیدگی حضوری به دعاوی در مرحله بدوی، رسیدگی به رای تجدیدنظر خواسته در دادگاه تجدیدنظر به صورت غیرحضوری انجام می شود و نیازی به حضور طرفین دعوی در دادگاه تجدیدنظر نمی باشد، مگر اینکه به تشخیص قاضی رسیدگی کننده به پرونده حضور طرفین دعوی برای توضیح در خصوص دلایل ابرازی و مستندات پرونده لازم و ضروری باشد، در این صورت هر یک از طرفین یا هر دو برای ارائه توضیحات به دادگاه تجدیدنظر احضار می شوند.

چنانچه برای حل مشکلات حقوقی و قضایی خود برای دریافت مشاوره حقوقی به یکی از وکلای پایه یک موسسه حقوقی دادآرمان مراجعه کنید، می توانید از مزایای مشاوره با یک وکیل با تجربه به صورت بهره مند شوید، همچنین در صورتی که از وقت و هزینه کافی برای مراجعه به دفتر وکیل برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری ندارید.

شکستن رای تجدیدنظر

به گفته ی وکیل تجدیدنظرخواهی تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر با شکستن رای (نقض رای) امکان پذیر است. در مورد احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر نمی توان پاسخ دقیق و قطعی داد، چرا که احتمال شکستن رای و صدور رای جدید در دادگاه تجدیدنظر به عوامل مختلفی از جمله جهات تجدیدنظر بستگی دارد.

بعد از صدور رای بدوی محکوم علیه می تواند به دلیل وجود هر یک از جهات تجدیدنظر خواهی در دعاوی کیفری و حقوقی که به آنها اشاره کردیم به رای صادره از دادگاه بدوی اعتراض کند. اگر دادگاه تجدیدنظر ادعای تجدیدنظرخواه را برای اعتراض به رای صادره از دادگاه بدوی موجه تشخیص دهد، رای دادگاه بدوی را نقض کرده و رای مقتضی صادر می ‌نماید.

طبق ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی هرگاه دادگاه تجدیدنظر ادعای تجدیدنظرخواه را برای اعتراض به رای صادره از دادگاه بدوی موجه تشخیص دهد، رای دادگاه بدوی را نقض کرده و رای مقتضی صادر می ‌نماید، در غیر این صورت با رد درخواست و تایید رای، پرونده را به دادگاه بدوی اعاده خواهد کرد.

طبق ماده ۳۲۷ قانون آیین دادرسی مدنی، چنانچه قاضی صادرکننده رای متوجه اشتباه خود شود، مستدلاً پرونده را به دادگاه تجدیدنظر ارسال می ‌دارد. دادگاه یاد شده با توجه به دلیل ابرازی، رای صادره را نقض و رسیدگی ماهوی خواهد کرد.

همچنین طبق ماده ۳۲۸، در صورتی که هر یک از مقامات مندرج در تبصره (۱) ماده (۳۲۶) پی به اشتباه رای صادره ببرند با ذکر استدلال، پرونده را به دادگاه تجدیدنظر ارسال می ‌دارند. دادگاه یاد شده در صورت پذیرش استدلال تذکردهنده، رای را نقض و رسیدگی ماهوی می ‌نماید، در غیر این صورت رای را تایید و برای اجرا به دادگاه بدوی اعاده می ‌نماید.

در واقع شکستن رای، یعنی دادگاه پس از بررسی دلایل خواهان برای اعتراض به رای بدوی اگر دلایل را صحیح بداند، رای دادگاه بدوی را نقض کرده و رای جدیدی صادر می کند و تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر تنها با شکستن رای امکان پذیر است.

تجدیدنظرخواسته چیست؟

همان طور که گفته شد، پس از صدور رای از دادگاه بدوی، محکوم علیه که از رای صادره (حکم یا قرار) متضرر می شود، می تواند تا پایان مهلت مقرر قانونی به موجب وجود یکی از جهات تجدیدنظرخواهی به رای صادره اعتراض کند.

تجدیدنظرخواسته حکم یا قراری است که یکی از طرفین دعوا یا هر دو طرف یعنی خوانده یا خواهان نسبت به آن اعتراض می کنند و با توجه به آنچه گفته شد، پس از بررسی رای بدوی که تجدیدنظرخواه به آن اعتراض کرده است، تجدیدنظرخواسته ممکن است از سوی دادگاه تجدیدنظر تایید یا رد شود.

شما عزیزان می توانید از طریق کانال حقوقی تلگرام موسسه حقوقی دادآرمان به نشانی https://t.me/dadarmanlf با مهدی رضوی و بهترین وکلای پایه یک دادگستری در خصوص کلیه دعاوی حقوقی و کیفری در ارتباط باشید…

تجدیدنظرخواسته را تایید می نماید یعنی چه؟

تجدیدنظرخواسته را تایید می نماید یعنی چه؟ وکیل تجدیدنظرخواهی در پاسخ به این سوال می گوید:

تجدیدنظر خواسته را تایید می نماید یعنی رای بدوی که از سوی تجدیدنظرخواه مورد اعتراض و تجدیدنظرخواهی قرار گرفته است پس از بررسی در دادگاه تجدیدنظر تایید می شود و ایرادی به آن از نظر وجود جهات تجدیدنظرخواهی و نقض رای وارد نیست، از این رو طبق ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی، رای بدوی تایید و برای اجرا به دادگاه بدوی اعاده می شود و دادخواست تجدیدنظرخواهی رد می شود.

همچنین طبق ماده ۳۵۱ قانون آیین دادرسی مدنی، چنانچه دادگاه تجديدنظر در راي بدوي غير از اشتباهاتي از قبيل اعداد، ارقام، سهو قلم،‌ مشخصات طرفين و يا از قلم افتادگي در آن قسمت از خواسته كه به اثبات رسيده اشكال ديگري ملاحظه نكند ضمن اصلاح راي، آن را تاييد خواهد كرد.

تبادل لوایح در تجدیدنظرخواهی

طبق ماده ۳۴۶ قانون آیین دادرسی مدنی، به منظور تبادل لوایح در تجدیدنظرخواهی مدیر دفتر دادگاه بدوی ظرف دو روز از تاریخ وصول دادخواست و ضمائم آن و یا پس از رفع نقص، یک نسخه از دادخواست و پیوست ‌های آن را برای طرف دعوا می ‌فرستد که ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ پاسخ دهد، پس از انقضای مهلت یاد شده اعم از این که پاسخی رسیده یا نرسیده باشد، پرونده را به مرجع تجدیدنظر می‌ فرستد.

وکیل تجدیدنظرخواهی در مورد دلیل تبادل لوایح در تجدیدنظرخواهی این چنین بیان می دارد: کسی که رای دادگاه اعم از احکام و قرارها به نفع او صادر شده است، حق دارد از جهاتی که طرف مقابل دعوی با آنها می خواهد رای صادره را از اعتبار ساقط کند مطلع شود تا در جهت ثبات رای به جوابگویی برخیزد، از این رو طبق ماده ۳۴۶ مدیر دفتر دادگاه باید یک نسخه از دادخواست و پیوست های آن را برای تجدیدنظرخوانده ارسال نماید، اما چنانچه تجدیدنظر خواهی نسبت به رای قطعی صورت گیرد، چون خللی به حقوق طرف دعوا وارد نمی شود، مدیر دفتر دادگاه باید بدون تبادل لوایح پرونده را به دادگاه تجدیدنظر ارسال کند.

آثار تجدیدنظرخواهی

یکی از سوالاتی که در خصوص تجدیدنظرخواهی مطرح می شود در مورد آثار تجدیدنظرخواهی است، یعنی اعتراض به رای بدوی و رسیدگی ماهوی به پرونده در دادگاه تجدیدنظر چه نتیجه ای خواهد داشت؟

مهدی رضوی وکیل تجدیدنظرخواهی در این باره چنین پاسخ می دهد: اعتراض به رای بدوی و تقدیم دادخواست تجدیدنظر دارای دو اثر تعلیقی و انتقالی است.

  • اثر تعلیقی: یعنی تا اتمام مدت مهلت تجدیدنظر آرای قابل تجدیدنظر قابل اجرا نمی ‌باشد و در صورتی که نسبت به رأی تجدیدنظرخواهی به عمل آمده، تا روشن شدن نتیجه تجدیدنظر، دستور اجرای رأی نباید صادر شود.
  • اثر انتقالی: به وسیله تجدیدنظر اختلاف از دادگاه بدوی به دادگاه تجدیدنظر، با تمام مسائل موضوعی و حکمی که داشته است، منتقل می‌ شود. طبق ماده ۳۴۹ قانون آیین دادرسی مدنی محدوده مرحله‌ ی تجدیدنظر بر اساس قانون می‌ تواند وسیع تر از مرحله‌ بدوی باشد و مرجع تجدیدنظر فقط به آنچه که در مورد تجدیدنظرخواهی است و در مرحله‌ی بدوی مورد حکم قرار گرفته رسیدگی می‌ نماید. از قانون تعیین شده در این ماده می ‌توان چنین نتیجه گرفت که دادگاه تجدیدنظر نمی ‌تواند محکومیت اعلام شده، تجدیدنظرخواه را در امر تجدیدنظرخواهی او تشدید نماید.

برای دریافت مشاوره از وکیل آنلاین می توانید از طریق پیام رسان ها مانند واتساپ (وکیل آنلاین واتساپ)، اینستاگرام و تلگرام (وکیل آنلاین تلگرام) با ما در ارتباط باشید و به صورت غیر حضوری سوالات و مشکلات حقوقی خود را مطرح کنید و از مزایای موسسه حقوقی آنلاین استفاده کنید.

اعتراض به رای تجدیدنظر

وکیل تجدیدنظرخواهی ادامه می دهد، طبق قانون امکان اعتراض به رای تجدیدنظر نیز وجود دارد و در صورت وجود یکی از جهات فرجام خواهی، طرفین دعوی می توانند به رای صادره از دادگاه تجدیدنظر اعتراض کنند و دادخواست فرجام خواهی را به دیوان عالی کشور که بالاترین مرجع قضایی در کشور است تقدیم کنند.

مهلت فرجام خواهی از رای تجدیدنظر برای افراد مقیم ایران ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای تجدیدنظر و ۲ ماه از تاریخ ابلاغ برای افراد مقیم خارج از کشور است.

فرجام‌ خواهی از رأی صادره علاوه بر طرفین دعوا یا قائم ‌مقام یا نمایندگان قانونی و وکلای آنان، دادستان کل کشور نیز مى ‌تواند به درخواست ذی ‌نفع مدعی خلاف شرع یا قانونی بودن رأی، درخواست رسیدگی فرجامی را به دیوان عالی کشور تقدیم کند.

طبق ماده ۳۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری آرای دادگاه‌ های تجدیدنظر استان قابل فرجام‌ خواهی نیست مگر در موارد زیر:

الف- احکام: احکام راجع به اصل نکاح و فسخ آن، طلاق، نسب، حجر و وقف.

ب- قرارهای زیر مشروط به اینکه اصل حکم راجع به آنها قابل رسیدگی فرجامی باشد.

  1. قرار ابطال یا رد دادخواست که از دادگاه تجدیدنظر صادر شده باشد.
  2. قرار سقوط دعوا یا عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا.

طبق ماده ۳۶۹ قانون آیین دادرسی مدنی، احكام زیر حسب مورد قابل رسیدگی فرجامی نخواهد بود:

  • احكام مستند به اقرار قاطع دعوا در دادگاه
  • احكام مستند به نظریه یك یا چند نفر كارشناس كه طرفین به طور كتبی رأی آنها را قاطع دعوا قرار داده باشند.
  • احكام مستند به سوگند و قسم كه قاطع دعوا باشد.
  • احكامی كه طرفین حق فرجام‌خواهی خود را نسبت به آن ساقط كرده باشند.
  • احكامی كه ضمن یا بعد از رسیدگی به دعاوی اصلی در مورد متفرعات آن صادر می‌شود، در صورتی كه حكم در مورد اصل دعوا قابل رسیدگی فرجامی نباشد.
  • احكامی كه به موجب قوانین خاص غیرقابل فرجام‌خواهی است.

برای دریافت مشاوره از بهترین وکیل ایران و استفاده از مزایای حضور یک وکیل مجرب در پرونده خود با پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با ما در ارتباط باشید…

جهات فرجام‌ خواهی

طبق بند ۶ ماده ۳۸۰ و بند ۲ ماده ۳۸۱ قانون آیین دادرسی مدنی، فرجام ‌خواه باید علاوه بر پیوست کردن لایحه حاوی اعتراضات فرجامی، دلایل فرجام‌ خواهی را در دادخواست خود ذکر کند. جهات فرجام‌ خواهی همان مواردی است که اگر شعبه دیوان عالی آنها را احراز نماید، رأی فرجام‌خواسته نقض مى‌ گردد.

جهات فرجام خواهی عبارتند از:

  • ادعای عدم صلاحیت ذاتی دادگاه صادرکننده رأی برای رسیدگی به موضوع
  • ایراد عدم رعایت صلاحیت محلی، وقتی که نسبت به آن ایراد شده باشد.
  • ادعای مخالفت رأی صادره با موازین شرعی و مقررات قانونی
  • ادعای عدم رعایت اصول دادرسی، قواعد آمره و حقوق اصحاب دعوا، در صورتی که به درجه ‌ای از اهمیت باشد که رأی را از اعتبار قانونی بیندازد.
  • ادعای صدور آرای مغایر با یکدیگر در یک موضوع و بین همان اصحاب دعوا بدون اینکه دلیل قانونی آن تغییر کرده باشد.
  • نقص تحقیقات یا عدم توجه به دلایل و مدافعات طرفین یا عدم توجه به مفاد سند یا قرارداد
  • اسباب توجیهی مفاد و محتوای رأی صادره با ماده‌ای که دارای معنای دیگری است، تطبیق شده باشد.
  • ادعای عدم صحت مدارک و نوشته‌ های مبنای رأی که طرفین در جریان دادرسی ارائه نمودند.
  • فرجام‌ خواه باید حداقل به یکی از موجبات فرجام ‌خواهی استدلال کرده و دلایل خود را به دادخواست پیوست نماید، در غیر این صورت چه بسا از فرجام‌ خواهی نتیجه مثبتی نگیرد.

بر اساس ماده ۳۷۷ قانون آیین دادرسی مدنی، در صورت وجود یكی از موجبات نقض رأی (شکستن رأی) مورد تقاضای فرجام نقض می ‌شود، اگر چه فرجام‌خواه به آن جهت كه مورد نقض قرار گرفته است، استناد نكرده باشد.

برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تلفن بهترین وکیل تهران مشاوره دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

کلام آخر

با توجه به آنچه در خصوص تقدیم دادخواست و رسیدگی پرونده در مراجع قضایی گفته شد، اکنون می دانیم پیگیری پرونده درهر مرحله از دادرسی و اعتراض به آرای صادره نیازمند دانش حقوقی و آگاهی از قوانین و رویه مراجع قضایی در رسیدگی به دعاوی است، از این رو برای موفقیت در پرونده در هر مرحله از دادرسی نیاز به حضور یک وکیل با تجربه و کاردان ضروری می باشد.

دکتر مهدی رضوی وکیل موسسه حقوقی دادآرمان یک وکیل پایه یک دادگستری است که در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری از جمله دعاوی خانواده، ملکی، ثبت احوال، رابطه نامشروع، کلاهبرداری، جعل، مواد مخدر و… و همچنین تمام مراحل دادرسی اعم از بدوی، واخواهی، تجدیدنظر خواهی، فرجام خواهی و اعاده دادرسی فعالیت و قبول وکالت می نماید. با وکالت دادن به یکی از وکلای موسسه حقوقی دادآرمان از جمله مهدی رضوی می توانید بدون اطاله دادرسی و سردرگمی در مراجع قضایی برای ثبت دادخواست و پیگیری پرونده در مراجع قضایی از حقوق خود دفاع کرده و با حضور وکیل وکیل پایه یک دادگستری تهران در پرونده خود بهترین نتیجه را دریافت کنید. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

تجدیدنظرخواهی، اعتراض به رای صادره از سوی دادگاه بدوی (نخستین) است. پس از صدور رای بدوی هر یک از طرفین دعوی که رای به ضرر او صادر شده است می تواند در مرحله ی تجدیدنظرخواهی به رای بدوی اعتراض کند تا پرونده در دادگاه تجدیدنظر بررسی شود.

  مشاوره حقوقی