موسسه حقوقی دادآرمان

رد تجدیدنظرخواهی در صورتی است که هیچ یک از جهات تجدیدنظر خواهی برای اعتراص به رای بدوی وجود نداشته باشد یا دادخواست تجدیدنظر طبق مقررات قانونی تنظیم نشده و یا خارج از مهلت قانونی مقرر و بدون عذر موجه به دادگاه تجدیدنظر تقدیم شده باشد.

تجدیدنظرخواهی چیست؟

احکام صادره از دادگاه بدوی قابل اعتراض می باشد که این امر به دلیل اصل حقوقی لزوم رسیدگی دو درجه ‌ای به دعوی برای جلوگیری از اشتباه قضایی است.

تجدیدنظرخواهی، اعتراض به رای صادره از سوی دادگاه بدوی (نخستین) است که موجب توقف اجرای رای صادره می شود، اصل بر این است که همه آرای صادره از مراجع قضایی اعم از دادگاه و شورای حل اختلاف قطعی و غیر قابل تجدیدنظرخواهی هستند، جز در مواردی که قانون امکان تجدیدنظر خواهی از آنها را پیش بینی کرده است.

دادگاه تجدیدنظر از همان اختیاراتی که دادگاه بدوی دارا است برخوردار می‌ باشد، یعنی هم نسبت به امور موضوعی و هم نسبت به امور حکمی رسیدگی و قضات است. همچنین تجدیدنظرخواهی راهی اصلاحی تلقی می‌ گردد و از نظر سلسله مراتب قضایی، مرجع تجدیدنظر، مرجعی عالی محسوب می ‌شود.

طبق ماده ۳۴۹ قانون آیین دادرسی مدنی، مرجع تجدیدنظر فقط به آنچه که مورد تجدیدنظرخواهی است و در مرحله نخستین مورد حکم قرار گرفته رسیدگی می‌ نماید. همچنین طبق ماده ۳۶۲ قانون آیین دادرسی مدنی، ادعای جدید در مرحله تجدیدنظر مسموع نخواهد بود ولی موارد زیر ادعای جدید محسوب نمی ‌شود:

۱- مطالبه قیمت محکوم‌ به که عین آن، موضوع رای بدوی بوده و یا مطالبه عین مالی که قیمت آن در مرحله بدوی مورد حکم قرار گرفته است.

۲- ادعای اجاره بهاء و مطالبه بقیه اقساط آن و اجرت ‌المثل و دیونی که موعد پرداخت آن در جریان رسیدگی بدوی، رسیده و سایر متفرعات از قبیل ضرر و زیان که در زمان جریان دعوا یا بعد از صدور رای بدوی به خواسته اصلی تعلق‌گرفته و مورد حکم واقع نشده یا موعد پرداخت آن بعد از صدور رای رسیده باشد.

۳- تغییر عنوان خواسته از اجرت ‌المسمی به اجرت ‌المثل یا بالعکس.

برای دریافت مشاوره حضوری با شماره وکیل حقوقی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

جهات تجدیدنظرخواهی

به گفته ی وکیل تجدیدنظرخواهی برای اعتراض به رای بدوی باید یکی از جهات تجدیدنظرخواهی وجود داشته باشد. طبق ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی، جهات تجدیدنظرخواهی به قرار زیر است:

  • الف – ادعای عدم اعتبار مستندات دادگاه
  • ب – ادعای فقدان شرایط قانونی شهادت شهود
  • ج – ادعای عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی
  • د – ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رای
  • ه- ادعای مخالف بودن رای با موازین شرعی و یا مقررات قانونی

تبصره – اگر درخواست تجدیدنظر به استناد یکی از جهات مذکور در این ماده به عمل آمده باشد در صورت وجود جهات دیگر، مرجع تجدیدنظر به آن جهت هم رسیدگی می ‌نماید.

چنانچه برای حل مشکلات حقوقی و قضایی خود برای دریافت مشاوره حقوقی به یکی از وکلای پایه یک موسسه حقوقی دادآرمان مراجعه کنید، می توانید از مزایای مشاوره با یک وکیل با تجربه به صورت بهره مند شوید، همچنین در صورتی که از وقت و هزینه کافی برای مراجعه به دفتر وکیل برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری ندارید.

مهلت تجدیدنظرخواهی

طبق ماده ۳۳۶ قانون آیین دادرسی مدنی، مهلت درخواست تجدیدنظر اصحاب دعوا، برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه از تاریخ ابلاغ یا انقضای مدت واخواهی است. همچنین طبق ماده ۳۳۷ این قانون، هرگاه یکی از کسانی که حق تجدیدنظرخواهی دارند قبل از انقضای مهلت تجدیدنظر ورشکسته یا محجور یا فوت شود، مهلت جدید از تاریخ ابلاغ حکم یا قرار در مورد ورشکسته به مدیر تصفیه و در مورد محجور به قیم و در صورت فوت به وارث یا قائم‌ مقام یا نماینده قانونی وارث شروع می‌ شود.

اگر سمت یکی از اشخاص که به عنوان نمایندگی از قبیل ولایت یا قیمومت و یا وصایت در دعوا دخالت داشته ‌اند قبل از انقضای مدت تجدیدنظرخواهی زایل گردد، طبق ماده ۳۳۸ این قانون مهلت مقرر از تاریخ ابلاغ حکم یا قرار به کسی که به این سمت تعیین می ‌شود، شروع خواهد شد و اگر زوال این سمت به واسطه رفع حجر باشد، مهلت تجدیدنظرخواهی از تاریخ ابلاغ حکم یا قرار به کسی که از وی رفع حجر شده است، شروع می‌ گردد.

همچنین طبق ماده ۳۴۰ در صورتی که در مهلت تعیین شده دادخواست تجدیدنظر به مراجع مذکور تقدیم نشده باشد، تجدیدنظرخواه با دلیل و بیان عذر خود تقاضای تجدیدنظر را به دادگاه صادرکننده رای تقدیم می ‌نماید. دادگاه مکلف است ابتدا به عذر عنوان‌ شده که به موجب عدم تقدیم دادخواست در مهلت مقرر بوده رسیدگی و در صورت وجود عذر موجه نسبت به پذیرش دادخواست تجدیدنظر اتخاذ تصمیم می ‌نماید.

برای دریافت مشاوره از بهترین وکیل ایران و استفاده از مزایای حضور یک وکیل مجرب در پرونده خود با پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با ما در ارتباط باشید…

مرجع صالح برای تجدیدنظرخواهی

طبق ماده ۳۳۹ قانون آیین دادرسی مدنی، متقاضی تجدیدنظر باید دادخواست خود را ظرف مهلت مقرر به دفتر دادگاه صادرکننده رای یا دفتر شعبه اول دادگاه تجدیدنظر یا به دفتر بازداشتگاهی که در آنجا توقیف است، تسلیم نماید.

هر یک از مراجع یاد شده در بالا باید بلافاصله پس از وصول دادخواست آن را ثبت و رسیدی مشتمل بر نام متقاضی و طرف دعوا، تاریخ تسلیم، شماره ثبت و دادنامه به تقدیم کننده تسلیم و درروی کلیه برگ‌ های دادخواست تجدیدنظر همان تاریخ را قید کند. این تاریخ، تاریخ تجدیدنظرخواهی محسوب می ‌گردد.

تبصره ۱- در صورتی که دادخواست به دفتر مرجع تجدیدنظر یا بازداشتگاه داده شود به شرح بالا اقدام و دادخواست را به دادگاه صادرکننده رای ارسال می‌دارد.

چنانچه دادخواست تجدیدنظر در مهلت قانونی تقدیم شده باشد، مدیر دفتر دادگاه بدوی پس از تکمیل آن، پرونده را ظرف دو روز به مرجع تجدیدنظر ارسال می‌ دارد.

تبصره ۲- در صورتی که دادخواست خارج از مهلت داده شود یا در مهلت قانونی رفع نقص نگردد، به موجب قرار دادگاه صادرکننده رای بدوی رد می ‌شود.

این قرار ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ در مرجع تجدیدنظر قابل اعتراض است، رای دادگاه تجدیدنظر قطعی است.

تبصره ۳- دادگاه باید ذیل رای خود، قابل تجدیدنظر بودن یا نبودن رای و مرجع تجدیدنظر آن را معین نماید. این امر مانع از آن نخواهد بود که اگر رای دادگاه قابل تجدیدنظر بوده و دادگاه آن راقطعی اعلام کند، هریک از طرفین درخواست تجدیدنظر نماید.

شما عزیزان می توانید از طریق کانال حقوقی تلگرام موسسه حقوقی دادآرمان به نشانی https://t.me/dadarmanlf با مهدی رضوی و بهترین وکلای پایه یک دادگستری در خصوص کلیه دعاوی حقوقی و کیفری در ارتباط باشید…

رد تجدیدنظرخواهی یعنی چه؟

وکیل پایه یک دادگستری تهران در خصوص رد تجدیدنظرخواهی عنوان می کند: همان طور که گفته شد هر یک از طرفین دعوی که رای به ضرر او صادر شده است، می تواند به رای صادره از دادگاه بدوی با وجود جهات تجدیدنظرخواهی که در ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی، به آن اشاره شد، اعتراض کنند.

پس از ثبت دادخواست تجدیدنظرخواهی از سوی تجدیدنظرخواه، پرونده برای رسیدگی ماهوی به دادگاه تجدیدنظر ارجاع می شود. قاضی دادگاه تجدیدنظر رای بدوی را بررسی می کند و در صورتی که یکی از جهات تجدیدنظرخواهی وجود داشته باشد، رای بدوی را نقض و رای جدید صادر می کند و یا به دلیل عدم وجود جهات تجدیدنظرخواهی یا دلایل دیگری که در ادامه به آنها اشاره می کنیم رای بدوی را تایید و دادخواست تجدیدنظر رد می شود.

همچنین وکیل پایه یک دادگستری تهران در خصوص احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر می گوید، طبق ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی هرگاه دادگاه تجدیدنظر ادعای تجدیدنظرخواه را برای اعتراض به رای صادره از دادگاه بدوی موجه تشخیص دهد، رای دادگاه بدوی را نقض کرده و رای مقتضی صادر می ‌نماید، در غیر این صورت با رد درخواست و تأیید رای، پرونده را به دادگاه بدوی اعاده خواهد کرد.

با توجه به اینکه دلایل و مهلت اعتراض به آرای صادره از مراجع قضایی محدود است، بنابراین بهتر است برای اعتراض به آرای صادره در مرحله تجدیدنظرخواهی یا فرجام خواهی با یک وکیل با تجربه مشورت کنید، یا برای ثبت دادخواست و پیگیری پرونده به اول وکالت دهید، از این رو برای دریافت مشاوره ما شماره بهترین وکیل خانم در تهران را در اختیار شما قرار می دهیم.

دلایل رد تجدیدنظرخواهی

طبق قانون آیین دادرسی مدنی، در موارد زیر دادخواست تجدیدنظرخواهی از سوی دادگاه تجدیدنظر رد خواهد شد:

  • طبق تبصره ۲ ماده ۳۳۹ قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که دادخواست خارج از مهلت داده شود و یا در مهلت قانونی رفع نقص نگردد، به موجب قرار دادگاه صادرکننده رای بدوی رد می ‌شود. این قرار ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ در مرجع تجدیدنظر قابل اعتراض است، رای دادگاه تجدیدنظر قطعی است.
  • اگر تجدیدنظر خواه پس از پایان مهلت مقرر قانونی دادخواست تجدیدنظر را بدون دلایل موجه، به دادگاه تقدیم کند، دادخواست تجدیدنظر رد خواهد شد.
  • طبق ماده ۳۴۴ اگر مشخصات تجدیدنظرخواه در دادخواست معین نشده و معلوم نباشد که دادخواست دهنده چه کسی می‌ باشد یا اقامتگاه او معلوم نباشد و قبل از انقضای مهلت، دادخواست تکمیل یا تجدید نشود، پس از انقضای مهلت، دادخواست یادشده به موجب قرار دادگاهی که دادخواست را دریافت نموده رد می‌ گردد. این قرار نسبت به اصحاب دعوا ظرف ده روز از تاریخ الصاق به دیوار دادگاه قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر، خواهد بود.
  • دلایلی که برای تجدیدنظرخواهی از رای بدوی بیان می شود، موجبات نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته را فراهم نکند، تجدیدنظرخواهی بر حسب مورد از سوی دادگاه تجدیدنظر رد خواهد شد.
  • اگر هر یک از طرفین دعوا، دادخواست تجدیدنظر خود را مسترد کنند، بر اساس ماده ۳۶۳ قانون آیین دادرسی مدنی، مرجع تجدیدنظر، قرار ابطال دادخواست تجدیدنظر را صادر می ‌نماید.

برای دریافت مشاوره از وکیل آنلاین می توانید از طریق پیام رسان ها مانند واتساپ (وکیل آنلاین واتساپ)، اینستاگرام و تلگرام (وکیل آنلاین تلگرام) با ما در ارتباط باشید و به صورت غیر حضوری سوالات و مشکلات حقوقی خود را مطرح کنید و از مزایای موسسه حقوقی آنلاین استفاده کنید.

کلام آخر

با توجه به آنچه در خصوص تقدیم دادخواست و رسیدگی پرونده در مراجع قضایی گفته شد، اکنون می دانیم پیگیری پرونده درهر مرحله از دادرسی و اعتراض به آرای صادره نیازمند دانش حقوقی و آگاهی از قوانین و رویه مراجع قضایی در رسیدگی به دعاوی است، از این رو برای موفقیت در پرونده در هر مرحله از دادرسی نیاز به حضور یک وکیل با تجربه و کاردان ضروری می باشد.

دکتر مهدی رضوی وکیل موسسه حقوقی دادآرمان یک وکیل پایه یک دادگستری است که در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری از جمله دعاوی خانواده، ملکی، ثبت احوال، رابطه نامشروع، کلاهبرداری، جعل، مواد مخدر و… و همچنین تمام مراحل دادرسی اعم از بدوی، واخواهی، تجدیدنظر خواهی، فرجام خواهی و اعاده دادرسی فعالیت و قبول وکالت می نماید. با وکالت دادن به یکی از وکلای موسسه حقوقی دادآرمان از جمله مهدی رضوی می توانید بدون اطاله دادرسی و سردرگمی در مراجع قضایی برای ثبت دادخواست و پیگیری پرونده در مراجع قضایی از حقوق خود دفاع کرده و بهترین نتیجه را دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تلفن بهترین وکیل تهران مشاوره دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

در صورتی است که هیچ یک از جهات تجدیدنظرخواهی برای اعتراص به رای بدوی وجود نداشته باشد یا دادخواست تجدیدنظر طبق مقررات قانونی تنظیم نشده و یا خارج از مهلت قانونی مقرر و بدون عذر موجه به دادگاه تجدیدنظر تقدیم شده باشد.

  مشاوره حقوقی