موسسه حقوقی دادآرمان

برای احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر نمی توان پاسخ دقیق و قطعی داد، چرا که احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر به عوامل مختلفی از جمله جهات تجدیدنظر خواهی بستگی دارد.

تجدیدنظر خواهی چیست؟

احکام صادره از دادگاه بدوی قابل اعتراض می باشد که این امر به دلیل اصل حقوقی لزوم رسیدگی دو درجه ‌ای به دعوی برای جلوگیری از اشتباه قضایی است.

تجدیدنظر خواهی، اعتراض به رای صادره از سوی دادگاه بدوی (نخستین) است که با ارسال نمونه لایحه اعتراض به دادگاه تجدیدنظر محقق می شود و تجدیدنظر خواهی موجب توقف اجرای رای صادره می شود، اصل بر این است که همه آرای صادره از مراجع قضایی اعم از دادگاه و شورای حل اختلاف قطعی و غیر قابل تجدیدنظر خواهی هستند، جز در مواردی که قانون امکان تجدید نظر خواهی از آنها را پیش بینی کرده است.

طبق ماده ۳۴۹ قانون آیین دادرسی مدنی، مرجع تجدیدنظر فقط به آنچه که مورد تجدیدنظر خواهی است و در مرحله نخستین مورد حکم قرار گرفته رسیدگی می ‌نماید، همچنین طبق ماده ۳۵۶ قانون آیین دادرسی مدنی، مقرراتی که در دادرسی بدوی رعایت می شود در مرحله تجدیدنظر نیز جاری است مگر اینکه به موجب قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد.

دادگاه تجدیدنظر از همان اختیاراتی که دادگاه بدوی دارا است برخوردار می‌ باشد، یعنی هم نسبت به امور موضوعی و هم نسبت به امور حکمی رسیدگی و قضات است. همچنین تجدیدنظر خواهی راهی اصلاحی تلقی می‌ گردد و از نظر سلسله مراتب قضایی، مرجع تجدیدنظر، مرجعی عالی محسوب می ‌شود.

چنانچه رای صادره از سوی دادگاه بدوی حضوری باشد، تنها راه اعتراض به رای صادره تجدیدنظر خواهی است و اگر رای صادره غیابی باشد راه اعتراض به آن واخواهی از رای غیابی است.

چه کسانی حق تجدیدنظر خواهی دارند؟

طبق ماده ۱۱ قانون تجدیدنظر آرای دادگاه ‌ها، اشخاص زیر حق اعتراض به رای صادره و تجدیدنظر خواهی دارند:

  • حق درخواست تجدیدنظر خواهی در مورد احکام حقوقی: محکوم ‌علیه یا نماینده قانونی یا قائم‌ مقام او مانند وراث، وصی، انتقال‌گیرنده که از رأی دادگاه متضرر می‌ شود و رای دادگاه به ضرر او صادر شده است.
  • حق درخواست تجدیدنظر در مورد احکام کیفری: محکوم‌علیه یا نماینده قانونی او، شاکی خصوصی یا نماینده قانونی او از جهت برائت متهم یا از نظر ضرر و زیان، دادستان از جهت برائت متهم یا عدم انطباق حکم با موازین قانونی
  • حق درخواست تجدیدنظر در مورد قرارها: هر یک از طرفین دعوی (خواهان و خوانده) که قرار دادگاه به ضرر او صادر شده باشد یا نماینده قانونی آنها

طبق ماده ۳۵۷ قانون آیین دادرسی مدنی، غیر از طرفین دعوا یا قائم مقام قانونی آنان کس دیگری نمی تواند در مرحله تجدیدنظر وارد شود، مگر در مواردی که قانون مقرر می دارد.

طبق ماده ۳۵۹ قانون آیین دادرسی مدنی، رای دادگاه تجدیدنظر نمی تواند مورد استفاده غیر طرفین تجدیدنظر خواهی قرارگیرد. مگر در مواردی که رای صادره قابل تجزیه و تفکیک نباشد که در این صورت نسبت به اشخاص دیگر هم که مشمول رای بدوی بوده و تجدیدنظرخواهی نکرده اند تسری خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره از وکیل آنلاین می توانید از طریق پیام رسان ها مانند واتساپ (وکیل آنلاین واتساپ)، اینستاگرام و تلگرام (وکیل آنلاین تلگرام) با ما در ارتباط باشید و به صورت غیر حضوری سوالات و مشکلات حقوقی خود را مطرح کنید و از مزایای موسسه حقوقی آنلاین استفاده کنید.

‌مهلت تجدیدنظر خواهی چقدر است؟

به گفته ی مهدی رضوی وکیل پایه یک دادگستری، مهلت تجدید نظر خواهی از رای صادره از سوی دادگاه بدوی ۲۰ روز پس از تاریخ ابلاغ رای یا انقضای مهلت واخواهی برای افراد مقیم ایران و ۲ ماه پس از ابلاغ رای برای افراد مقیم خارج کشور می باشد. طبق ماده ۱۵ قانون تجدیدنظر آرای دادگاه ‌ها، در صورتی که درخواست تجدیدنظر در مهلت تعیین شده داده شده باشد، اجرای حکم در امور کیفری تا زمان تصمیم‌ گیری مرجع تجدیدنظر متوقف‌ خواهد شد.

همچنین امکان تجدیدنظر خواهی خارج از مهلت مقرر قانونی نیز امکان پذیر است. در صورتی که طبق قانون تجدیدنظر خواه بخواهد پس از پایان مهلت مقرر به رای صادره از سوی دادگاه اعتراض کند باید دلیل موجهی داشته باشد.

دادگاه مکلف است ابتدا به عذر عنوان شده که موجب عدم تقدیم دادخواست تجدیدنظر خواهی در مهلت تعیین شده است رسیدگی و در صورت عذر موجه نسبت به پذیرش دادخواست تجدیدنظر تصمیم‌گیری نماید.

چنانچه برای حل مشکلات حقوقی و قضایی خود برای دریافت مشاوره حقوقی به یکی از وکلای پایه یک موسسه حقوقی دادآرمان مراجعه کنید، می توانید از مزایای مشاوره با یک وکیل با تجربه به صورت بهره مند شوید، همچنین در صورتی که از وقت و هزینه کافی برای مراجعه به دفتر وکیل برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری ندارید.

مرجع صالح برای تجدیدنظر خواهی

طبق ماده ۳۳۹ قانون آیین دادرسی مدنی، متقاضی تجدیدنظر باید دادخواست خود را ظرف مهلت مقرر به دفتر دادگاه صادرکننده رای یا دفتر شعبه اول دادگاه تجدیدنظر یا به دفتر بازداشتگاهی که در آنجا توقیف است، تسلیم نماید.

هر یک از مراجع یادشده در بالا باید بلافاصله پس از وصول دادخواست آن را ثبت و رسیدی مشتمل بر نام متقاضی و طرف دعوا، تاریخ تسلیم، شماره ثبت و دادنامه به تقدیم کننده تسلیم و درروی کلیه برگ ‌های دادخواست تجدیدنظر همان تاریخ را قید کند. این تاریخ، تاریخ تجدیدنظر خواهی محسوب می‌ گردد.

تبصره ۱- در صورتی که دادخواست به دفتر مرجع تجدیدنظر یا بازداشتگاه داده شود به شرح بالا اقدام و دادخواست را به دادگاه صادرکننده رای ارسال می‌دارد.

چنانچه دادخواست تجدیدنظر در مهلت قانونی تقدیم شده باشد، مدیر دفتر دادگاه بدوی پس از تکمیل آن، پرونده را ظرف دو روز به مرجع تجدیدنظر ارسال می‌دارد.

تبصره ۲- در صورتی که دادخواست خارج از مهلت داده شود یا در مهلت قانونی رفع نقص نگردد، به موجب قرار دادگاه صادرکننده رای بدوی رد می‌شود.

این قرار ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ در مرجع تجدیدنظر قابل اعتراض است، رای دادگاه تجدیدنظر قطعی است.

تبصره ۳- دادگاه باید ذیل رای خود، قابل تجدیدنظر بودن یا نبودن رای و مرجع تجدیدنظر آن را معین نماید. این امر مانع از آن نخواهد بود که اگر رای دادگاه قابل تجدیدنظر بوده و دادگاه آن راقطعی اعلام کند، هریک از طرفین درخواست تجدیدنظر نماید.

جهات تجدیدنظر خواهی حقوقی

طبق ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی، جهات درخواست تجدیدنظر به قرار زیر است:

  • الف – ادعای عدم اعتبار مستندات دادگاه
  • ب – ادعای فقدان شرایط قانونی شهادت شهود
  • ج – ادعای عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی
  • د – ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رأی
  • ه- ادعای مخالف بودن رأی با موازین شرعی و یا مقررات قانونی

تبصره – اگر درخواست تجدیدنظر به استناد یکی از جهات مذکور در این ماده به عمل آمده باشد در صورت وجود جهات دیگر، مرجع تجدیدنظر به آن جهت هم رسیدگی می ‌نماید.

برای دریافت مشاوره از بهترین وکیل ایران و استفاده از مزایای حضور یک وکیل مجرب در پرونده خود با پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با ما در ارتباط باشید…

احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر

یکی از سوالات متداولی که در مورد تجدیدنظر خواهی مطرح می شود، در خصوص احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر است. بسیاری از افراد می پرسند، اگر به رای بدوی اعتراض کنم، احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر چقدر است؟

مهدی رضوی وکیل پایه یک دادگستری تهران در پاسخ به این سوال می گوید: برای احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر نمی توان پاسخ دقیق و قطعی داد، چرا که احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر به عوامل مختلفی از جمله جهات تجدیدنظر خواهی بستگی دارد، طبق ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی هرگاه دادگاه تجدیدنظر ادعای تجدیدنظرخواه را برای اعتراض به رای صادره از دادگاه بدوی موجه تشخیص دهد، رأی دادگاه بدوی را نقض کرده و رأی مقتضی صادر می ‌نماید، در غیر این صورت با رد درخواست و تأیید رأی، پرونده را به دادگاه بدوی اعاده خواهد کرد. طبق ماده ۳۶۵ قانون آیین دادرسی مدنی، آرای صادره در مرحله تجدیدنظر جز در موارد مقرر در ماده ۳۲۶ قطعی می باشد.

همچنین طبق ماده ۳۵۵ قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که دادگاه تجدیدنظر قرار دادگاه بدوی را در مورد رد یا عدم استماع دعوا به جهت یاد شده در قرار، موجه نداند ولی به جهات قانونی دیگر دعوا را مردود یا غیرقابل استماع تشخیص دهد، در نهایت قرار صادره را تأیید خواهد کرد.

شما عزیزان می توانید از طریق کانال حقوقی تلگرام موسسه حقوقی دادآرمان به نشانی https://t.me/dadarmanlf با مهدی رضوی و بهترین وکلای پایه یک دادگستری در خصوص کلیه دعاوی حقوقی و کیفری در ارتباط باشید…

احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر قبل از تشکیل دادگاه

به گفته ی وکیل پایه یک دادگستری، طبق قانون این امکان فراهم شده است که طرفین دعوی بتوانند به دلیل وجود جهات تجدیدنظر خواهی به رای صادره از دادگاه بدوی اعتراض کنند، با اعتراض به رای بدوی و بررسی مجدد پرونده در دادگاه تجدیدنظر ممکن است رای بدوی نقض شده و رای جدید صادر شود و یا رای بدوی تایید شود و ایرادی برای نقض آن وارد نباشد، از این رو احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر قطعی نخواهد بود.

اما گاهی ممکن است تجدیدنظرخواه پس از تقدیم دادخواست تجدیدنظر خواهی از اعتراض به رای صادره پیشیمان شده و دادخواست خود را مسترد نماید، طبق ماده ۳۶۳ قانون آیین دادرسی مدنی، چنانچه هر یک از طرفین دعوا دادخواست تجدیدنظر خود را مسترد نمایند، مرجع تجدیدنظر قرار ابطال دادخواست تجدیدنظر را صادر می نماید و پرونده مختومه می شود و در این صورت احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر به صفر خواهد رسید.

برای دریافت مشاوره حضوری با شماره وکیل حقوقی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

احتمال تغییر رای دادگاه تجدیدنظر

آیا احتمال تغییر رای دادگاه تجدیدنظر وجود دارد؟

مهدی رضوی بهترین وکیل ایران برای پاسخ به این سوال ادامه می دهد: تنها در یک صورت احتمال تغییر رای دادگاه تجدیدنظر وجود دارد که یکی از طرفین دعوی به دلیل وجود یکی از جهات فرجام خواهی به رای تجدیدنظر اعتراض نماید و رای تجدیدنظر با اعتراض فرجام خواه در مهلت مقرر که ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای برای افراد مقیم ایران و ۲ ماه برای افراد مقیم خارج از کشور است، برای تایید یا نقض رای به یکی از شعب دیوان عالی کشور ارجاع شود.

طبق ماده ۳۷۷ قانون آیین دادرسی مدنی، در صورت وجود یكی از موجبات نقض رأی (شکستن رأی) مورد تقاضای فرجام نقض می ‌شود، اگر چه فرجام‌ خواه به آن جهت كه مورد نقض قرار گرفته است، استناد نكرده باشد.

برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تلفن بهترین وکیل تهران مشاوره دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

کلام آخر

با توجه به آنچه در خصوص تقدیم دادخواست و رسیدگی پرونده در مراجع قضایی گفته شد، اکنون می دانیم پیگیری پرونده درهر مرحله از دادرسی و اعتراض به آرای صادره نیازمند دانش حقوقی و آگاهی از قوانین و رویه مراجع قضایی در رسیدگی به دعاوی است، از این رو برای موفقیت در پرونده نیاز به حضور یک وکیل با تجربه و کاردان ضروری می باشد.

دکتر مهدی رضوی وکیل موسسه حقوقی دادآرمان یک وکیل پایه یک دادگستری است که در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری از جمله دعاوی خانواده، ملکی، ثبت احوال، رابطه نامشروع، کلاهبرداری، جعل، مواد مخدر و… و همچنین تمام مراحل دادرسی اعم از بدوی، واخواهی، تجدیدنظر خواهی، فرجام خواهی و اعاده دادرسی فعالیت و قبول وکالت می نماید. با وکالت دادن به یکی از وکلای موسسه حقوقی دادآرمان از جمله مهدی رضوی می توانید بدون اطاله دادرسی و سردرگمی در مراجع قضایی برای ثبت دادخواست و پیگیری پرونده در مراجع قضایی از حقوق خود دفاع کرده و بهترین نتیجه را دریافت کنید.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان 

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

برای احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر نمی توان پاسخ دقیق و قطعی داد، چرا که احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر به عوامل مختلفی از جمله جهات تجدیدنظر خواهی بستگی دارد.

  مشاوره حقوقی