مهرالمتعه چیست؟

موسسه حقوقی دادآرمان

مهرالمتعه چیست؟ طبق ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی، هرگاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهرالمتعه است.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند خانه، زمین (مهریه غیر منقول) و خودرو که ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. به همین دلیل، بسته به اینکه مهریه در زمان عقد تعیین شده باشد یا نشده باشد؛ اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه) شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می‌ باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

با توجه به راهنمایی های مهدی رضوی، در مورد شرایط تعلق گرفتن مهریه به زوجه، می توان گفت در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد و عدم تمکین زوجه، تخلف از وظایف زناشویی، اثبات خیانت و رابطه نامشروع زن و غیره مانع از مطالبه مهریه از سوی زوجه نیست و طبق قانون فقط در صورت فسخ نکاح یا بطلان نکاح پیش از نزدیکی به زن مهریه تعلق نمی گیرد و یا در طلاق دختر باکره نصف مهریه به او تعلق می گیرد، از این رو مهریه مهمترین پشتوانه و حقوق مالی زن در عقد دائم و موقت بشمار می رود.

انواع مهریه

مهریه انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط زن و وقوع یا عدم وقوع نزدیکی بین زن و مرد یکی از انواع مهریه به زن تعلق می گیرد.

انواع مهریه عبارتند از:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌شود.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می‌گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دخترش فاطمه (س) تعیین کرده. این مهر معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

انواع مهریه از نظر زمان مطالبه

با توجه به اینکه زن چه زمانی می تواند مهریه خود را مطالبه نماید مهریه به دو دسته تقسیم می شود:

  • مهریه عندالمطالبهمهریه عندالمطالبه یعنی هر زمان که زوجه بخواهد می‌ تواند مهریه‌اش را از همسرش مطالبه کند و زوج موظف به پرداخت مهریه است. در عندالمطالبه اصل بر این است که مرد توانایی پرداخت آن را دارد، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود و بار اثبات آن نیز بر عهده شوهر است. همچنین در مهریه عندالمطالبه زن می تواند از حق حبس مهریه استفاده کند.
  • مهریه عندالاستطاعه: مهریه عندالاستطاعه یعنی پرداخت آن از سوی مرد به همسرش مشروط به داشتن توانایی مالی است و اصل بر این است که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد. در مهریه عندالاستطاعه، اصل بر این است که زوج توانایی پرداخت تمام و یا بخشی از آن را به صورت یکجا ندارد و بار اثبات خلاف این موضوع بر عهده زوجه است.

اگر تصمیم داری برای مطالبه مهریه اقدام کنی، می تونی با وکالت دادن به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران، بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به حق و حقوق خود برسی.

مهرالمتعه در چه مواردی به زن تعلق می گیرد؟

طبق ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی، هرگاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهرالمتعه است.

به گفته مهدی رضوی وکیل مهریه در شمال تهران، با توجه به ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی، برای اینکه مهرالمتعه به زن تعلق بگیرد باید در هنگام عقد نکاح مهرالمسمی تعیین نشده باشد و شوهر بخواهد بعد از عقد و پیش از نزدیکی زن را طلاق دهد، هرگاه این دو شرط وجود داشته باشد زن مستحق دریافت مهرالمتعه خواهد بود. اگر انحلال نکاح با فوت یکی از زوجین یا طلاق از طرف زن باشد، هر چند که هنگام عقد نکاح مهریه ای تعیین نشده باشد و نزدیکی نیز واقع نشده باشد، اما در این صورت به زن مهرالمتعه تعلق نمی گیرد.

 

مقدار مهرالمتعه چقدر است؟

یکی از سوالات متداولی که در مورد مهرالمتعه مطرح می شود، در خصوص مقدار آن است. مقدار مهرالمتعه چقدر است؟ مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در تهران در مورد مقدار مهرالمتعه می گوید: مهرالمتعه برخلاف مهرالمسمی که با توافق زن و مرد در هنگام عقد نکاح یا پس از آن تعیین می شود، مهرالمتعه توسط مرد تعیین می شود و همچنین برخلاف مهرالمثل که با توجه به وضعیت زن از نظر سن، میزان تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زوجه تعیین می شود ملاک تعیین مقدار آن میزان دارایی و توانایی مالی مرد است.

مقدار مهرالمتعه با توجه به توانایی مالی مرد تعیین می شود و مقدار آن را شوهر تعیین می کند، همان طور که در ماده ۱۰۹۴ قانون مدنی، گفته می شود، برای تعیین مهرالمتعه حال مرد از حیث غنا و فقر ملاحظه می شود.

آیا در عقد موقت به زن مهرالمتعه تعلق می گیرد؟

دکتر مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در پاسخ به این سوال چنین بیان می کند: همان طور که در مطالب فوق نیز گفته شد، تعیین مهریه در هنگام عقد موقت از شرایط لازم و ضروری برای صحت نکاح موقت است و در صورتی که هنگام عقد موقت (صیغه) مهریه تعیین نشود، موجب بطلان نکاح می شود، اما در صورتی زن مستحق دریافت مهرالمتعه است که در هنگام عقد نکاح مهریه تعیین نشده است، با توجه به شرط تعیین مهریه جهت صحت عقد موقت، تعیین مهرالمتعه در عقد موقت موضوعیت ندارد، از این رو مهرالمتعه (و مهرالمثل) فقط مخصوص عقد دائم است.

اگر برای مطالبه مهریه و سایر دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ضامن، مطالبه مهریه در طلاق غیابی، مطالبه مهریه از ارث، توقیف اموال زوج، ممنوع الخروجی بابت مهریه، مطالبه مهریه پس از بذل مهریه از طرف زن و… نیاز به راهنمایی و مشاوره داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل مهریه در غرب تهران را به شما معرفی می کند تا با دریافت راهنمایی و مشاوره به حق و حقوق خود برسی.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

طبق ماده ۱۰۹۳ قانون مدنی، هرگاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهرالمتعه است.

  دعاوی خانواده