موسسه حقوقی دادآرمان

مطالبه مهریه در عقد موقت، مانند عقد دائم از طریق اجرای ثبت و دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف امکان پذیر است و زن می تواند برای مطالبه مهریه، توقیف اموال مرد یا ممنوع الخروجی بابت مهریه را درخواست کند.

عقد موقت

ازدواج به عقدی گفته می شود که بین زن و مرد است که طی این عقد زن بر مرد حلال می شود و طبق شرع اسلام عقد نکاح به دو دسته عقد دائم و عقد موقت تقسیم می شود.

عقد موقت یا صیغه یا مُتعَه یا نکاح مُنْقَطِع نوعی ازدواج است که زن با خواندن صیغه ای، خود را برای زمانی معین و محدود به ازدواج مرد در می ‌آورد. عقد موقت یعنی زن، شخصاً یا به وسیله وکیلش، خود را برای مدتی معلوم با مهریه تعیین شده به ازدواج مردی درآورد که در ازدواج با او مانع شرعی نداشته باشد.

در ازدواج موقت یا صیغه، رضایت طرفین و خواندن صیغه کافی است و نوشتن و شاهد گرفتن ضروری نیست.

زن و مرد خودشان می ‌توانند صیغه عقد موقت را بخوانند. ابتدا مدت عقد (از یک ساعت تا چند سال) و میزان مهریه را معین کنند و بعد صیغه عقد موقت را بخوانند. در صورت عدم تعیین مدت و مهریه در عقد موقت موجب بطلان نکاح است، همچنین در عقد موقت به زن نفقه تعلق نمی گیرد و زوجین از یکدیگر ارث نمی برد.

مهریه در عقد موقت

مهریه به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند زمین و آپارتمان (مهریه غیرمنقول)، خودرو و… که ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد.

مهریه مهمترین حقوق مالی زن در عقد دائم و موقت بشمار می رود که برخلاف سایر حقوق مالی زن در عقد نکاح هم در ازدواج دائم و هم در ازدواج موقت (صیغه) به زن تعلق می گیرد، با این تفاوت که تعیین مهریه در عقد دائم از شرایط صحت عقد نیست و در صورتی که در هنگام عقد دائم مهریه تعیین نشود عقد صحیح است و زوجین می توانند پس از عقد نیز در مورد مقدار مهریه با هم به توافق برسند، اما تعیین مهریه در عقد موقت برخلاف عقد دائم از شرایط صحت عقد بشمار می رود، از این رو اگر در هنگام عقد موقت مهریه تعیین نشود، موجب بطلان نکاح می شود.

بهترین وکیل مهریه در تهران در مورد تعیین مهریه در عقد موقت می گوید: مهریه مهمترین حقوق مالی زن در عقد موقت محسوب می شود، چرا که سایر حقوق مالی زن مانند نفقه در عقد موقت به زن تعلق نمی گیرد.

همچنین شرایط تعلق گرفتن مهریه به زوجه یکی دیگر از دلایل اهمیت آن است، زیرا در هر شرایطی مهریه به زن تعلق می گیرد و عدم تمکین زوجه، خیانت و اثبات رابطه نامشروع زن و غیره موجب عدم تعلق گرفتن مهریه به زن نمی شود. حتی اگر زن باکره باشد می تواند از حق حبس مهریه نیز استفاده کند.

در واقع یکی از مهمترین تفاوت ازدواج دائم و موقت در مورد شرایط صحت عقد در تعیین مهریه است.

مطالبه یا بخشش مهریه در عقد موقت

طبق قانون به محض عقد نکاح زن مالک مهریه می شود و می تواند هر تصرفی در آن بنماید، بنابراین می تواند مهریه اش را از شوهر مطالبه کند و یا تمام یا قسمیت از آن را ببخشد. از شرایط بخشیدن مهریه این است که زن عاقل و بالغ باشد و با رضایت و اختیار خود این کار را انجام دهد در صورتی که زن محجور باشد یعنی صغیر، غیررشید و مجنون باشد نمی تواند مهریه اش را ببخشد. همچنین از نظر قانونی برای بخشیدن مهریه نیازی به رضایت و اجازه پدر زوجه نیست و بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر امکان پذیر است اما دفاتر اسناد رسمی برای بذل مهریه از طرف زن رضایت پدر زوجه را الزامی می دانند.

در صورتی که شرایط صحت بخشش مهریه وجود داشته باشد، بخشیدن مهریه با دستنویس (سند عادی) و یا سند رسمی امکان پذیر است و زن می تواند با سند عادی یا با سند رسمی که در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت رسیده است تمام یا قسمتی از مهریه اش را ببخشد.

بهترین وکیل مهریه در مورد عواقب بخشیدن مهریه می گوید: زن باید با آگاهی از عواقب بخشیدن مهریه و آثار منفی آن در آینده برای این کار اقدام کند، اگر زن مهریه اش را از طریق ابراء، هبه معوض و عقد صلح ببخشد، دیگر نمی تواند آن را مطالبه کند و در واقع زن با بخشش مهریه اش مهمترین پشتوانه و حقوق مالی خود را از دست می دهد، همچنین امکان مطالبه مهریه از ارث و ترکه شوهر را نیز از دست می دهد و حق مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر از بین می رود، از این رو توصیه می شود، پیش از هر اقدامی در بخشش مهریه، زوجه با یک وکیل مهریه با تجربه مشورت کند.

مطالبه مهریه در عقد موقت از طریق اجرای ثبت

در صورتی که زن در عقد موقت دارای سند رسمی باشد، باید به دفترخانه رسمی ازدواج که در آن عقد نکاح جاری و ثبت شده است مراجعه کند و درخواست صدور اجراییه برای مطالبه مهریه را بنماید.

سردفتر باید رونوشت سند را در برگه‌ های ویژه ظرف ۲۴ ساعت با خط خوانا در سه نسخه تهیه کرده و موضوعی را که باید اجرا شود (مطالبه سکه، وجه نقد و…) در محل مخصوص آن نوشته ظرف ۴۸ ساعت از تاریخ وصول درخواست برگه‌ های اجرائیه را امضا کرده و به مهر ویژه رسانده و برای اجرا نزد مسئول اجرای ثبت می‌ فرستد و رسید دریافت می‌ نماید. سردفتر ازدواج مکلف است پس از صدور اجرائیه مراتب را به آخرین نشانی زوج از طریق پست سفارشی به او اطلاع داده و برگه‌های اجرائیه را به ضمیمه قبض پست به او اطلاع دهد.

اداره اجرا پس از دریافت اجرائیه، باید آن را در دفاتر لازم وارد و پرونده برای آن تنظیم و نام مأمور ابلاغ را در آن نوشته و جهت ابلاغ به مأمور تسلیم نماید. مأمور اجرا بر اساس قوانین جاری، اجرائیه را به زوج یا ضامن ابلاغ می ‌کند. از تاریخ ابلاغ اجرائیه، زوج یا ضامن باید ظرف ده روز دِین را بپردازد یا ترتیبی برای پرداخت دِین خود بدهد یا مالی معرفی کند که اجرای سند را ممکن نماید.

هرگاه اداره‌ ی اجرا، برگ اجرائیه را به زوج ابلاغ نماید، زوج باید تا ظرف ده روز نسبت به پرداخت مهریه اقدام نماید در غیر این صورت اموالش توقیف می‌ گردد. مال معرفی شده توسط اداره‌ ی ثبت، به یکی از کارشناسان رسمی مستقر در همان دایره‌ ی اجرا، جهت قیمت‌ گذاری معرفی می ‌شود. مال معرفی شده به مزایده گذاشته می‌ شود و از محل فروش آن، مهریه‌ ی زن پرداخت می ‌گردد.

مطالبه مهریه در عقد موقت از طریق دادگاه

در صورتی که زوجه نتواند مهریه اش را از طریق اجرای ثبت وصول کند باید دادخواست مطالبه مهریه در عقد موقت را به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف محل اقامت زوجه تقدیم کند. در صورتی که ارزش مهریه تا ۲۰ میلیون تومان باشد مرجع صالح برای مطالبه مهریه شورای حل اختلاف است و در صورتی که ارزش مهریه بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد مرجع مطالبه مهریه دادگاه خانواده می باشد.

زن می تواند برای جلوگیری از انتقال و یا فروش اموال توسط مرد، از دادگاه درخواست توقیف اموال مرد را بنماید، همچنین زوجه یا وکیل او می توانند ممنوع الخروجی بابت مهریه را نیز از دادگاه خانواده درخواست کنند و در این صورت مرد تا زمانی که برای پرداخت مهریه از سوی دادگاه تعیین تکلیف نشده باشد، ممنوع الخروج خواهد بود و اجازه ی خروج از کشور را ندارد.

اگر تصمیم داری برای مطالبه مهریه اقدام کنی، می تونی با وکالت دادن به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به حق و حقوق خود در طلاق برسی.

مطالبه مهریه در عقد موقت پس از فوت شوهر

آیا زن می تواند در عقد موقت بعد از فوت شوهر مهریه اش را مطالبه کند؟

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران در پاسخ به این سوال می گوید: مهریه مالی است که پرداخت آن به محض عقد نکاح چه در عقد دائم و چه در عقد موقت بر عهده مرد است. در واقع مهریه بدهی است که بر ذمه مرد می ماند تا هر زمان که بتواند آن را پرداخت کند، از این رو پس از فوت شوهر، زن می تواند در صورتی که مهریه اش را تاکنون دریافت نکرده است، برای مطالبه مهریه از ترکه شوهر اقدام کند و طبق قانون، ورثه باید مهریه زن را از ترکه به او پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت مهریه از سوی ورثه شوهر، زن می تواند از دادگاه خانواده درخواست توقیف اموال و ترکه را بنماید تا مهریه خود را وصول کند.

اگر برای مطالبه مهریه از ترکه مشکل داری، موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت کاملترین مشاوره و راهنمایی در این زمینه بهترین وکیل مهریه در شرق تهران را به شما معرفی می کند.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان 

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

بله به زن در عقد موقت مهریه تعلق می گیرد و تعیین مهریه در عقد موقت از شرایط صحت عقد می باشد و عدم تعیین مهریه در عقد موقت موجب بطلان نکاح می شود.

  دعاوی خانواده