موسسه حقوقی دادآرمان

اگر والدین کودک در مورد ملاقات فرزند در صورت تغییر محل زندگی پس از طلاق با هم توافق نداشته باشند، دادگاه با توجه به مصلحت کودک و شرایط والدین در این خصوص تصمیم گیری می نماید.

حق ملاقات با فرزند پس از طلاق

طبق ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر والدین کودک در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از والدین که فرزند تحت حضانت او نمی ‌باشد حق ملاقات طفل خود را دارد، تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوطه به آنها در صورت اختلاف بین والدین با دادگاه خانواده است.

در مورد ضمانت اجرای حضانت و حق ملاقات فرزند پس از طلاق، ماده ۵۴ قانون حمایت خانواده چنین مقرر می دارد: «هرگاه یکی از والدین که پس از طلاق حضانت فرزند به او سپرده شده است، از انجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل با طرف دیگر شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و در صورت تکرار به حداکثر مجازات مذکور محکوم می ‌شود.»

حضانت فرزند بعد از طلاق

ملاقات با فرزند حقی است که قانون برای هر یک از والدین که حضانت فرزند را برعهده ندارد قائل شده است و یکی از والدین که حضانت فرزند به او واگذار شده است، نمی تواند مانع ملاقات فرزند با طرف دیگر شود. در این صورت طرف دیگر می تواند به دلیل ممانعت از ملاقات فرزند از دادگاه خانواده درخواست صدور دستور موقت ملاقات فرزند را بنماید. البته به دلیل عدم تمایل فرزند به ملاقات با والدین، کسی که حضانت فرزند را بر عهده دارد، می تواند به دلیل مصلحت کودک از دادگاه تقاضای کاهش مدت ملاقات فرزند را نماید و قاضی دلایل و شرایط فرزند را بررسی می کند و در صورتی که کودک در معرض آسیب جسمی و روحی باشد و دیدار او با پدر یا مادر برای سلامتی جسمی و روحی او مناسب نباشد، به درخواست سرپرست او مدت و محل ملاقات را به طوری که به نفع کودک باشد، تغییر می دهد.

اگر برای طلاق و دعاوی مرتبط با آن مانند حضانت و حق ملاقات فرزند، استرداد جهیزیه و… نیاز به مشورت با یک وکیل طلاق (وکیل طلاق توافقی) داری، ولی وقت کافی برای مراجعه به دفتر وکیل نداری، با وکیل آنلاین طلاق موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

مدت و محل ملاقات فرزند پس از طلاق

در صورتی که زن و مرد برای طلاق به دادگاه مراجعه کنند، دادگاه پیش از صدور رای طلاق برای مسائل مالی و غیر مالی طلاق تصمیم گیری می کند. یکی از مسائل مهمی که در هنگام طلاق، قاضی بررسی و در مورد آن تعیین تکلیف می کند، حضانت و حق ملاقات با فرزند پس از طلاق است، در صورتی که زوجین دارای فرزند مشترک باشند، قاضی با توجه به شرایط والدین برای نگهداری و مراقبت از کودک و مصلحت او، حضانت کودک را به یکی از والدین واگذار می کند و برای طرف دیگر حق ملاقات فرزند را در نظر می گیرد و با توجه به توافقات زن و مرد و مصلحت کودک شرایط، مدت و محل ملاقات را تعیین می کند.

اگر طلاق توافقی باشد، زن و مرد خودشان در خصوص ملاقات با فرزند تصمیم گیری می کنند و دادگاه در این خصوص دخالتی ندارد، مگر اینکه توافقات آنها به مصلحت کودک نباشد، همچنین پس از ثبت طلاق توافقی زن و مرد می توانند توافقات خود را در مورد مدت و محل ملاقات فرزند در طلاق توافقی تغییر دهند و تغییر توافقات پس از طلاق منع قانونی ندارد.

اما در سایر طلاق ها اگر زن و مرد در مورد حضانت و مدت و محل ملاقات فرزند پس از طلاق با یکدیگر توافق نداشته باشند، طبق ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی، قاضی با توجه به شرایط والدین و مصلحت کودک مدت و محل ملاقات فرزند را تعیین می کند و زن و مرد باید پس از طلاق طبق رای دادگاه عمل کنند و هر یک از طرفین که برخلاف رای دادگاه در خصوص حضانت یا ملاقات فرزند پس از طلاق عمل کند، طرف دیگر می تواند از دادگاه خانواده درخواست کند و او را ملزم به انجام تعهدات در مورد ملاقات فرزند نماید.

اگر برای طرح دعوی سلب حضانت از والدین و اطلاع از موانع اجرای حق حضانت نیاز به مشورت با یک وکیل با تجربه داری، ما ۱۰ تا از بهترین وکیل طلاق را به شما معرفی می کنیم.

ملاقات فرزند پس از تغییر محل زندگی

دادگاه براساس محل زندگی زوجین در هنگام طلاق در مورد محل و مدت ملاقات فرزند تصمیم گیری می کند، در این صورت اگر پس از طلاق طرفی که حضانت فرزند را برعهده دارد، محل زندگی خود را تغییر دهد و یا به شهر دیگری نقل مکان کند و یا بخواهد به خارج از کشور مهاجرت کند، تکلیف طرف دیگر که حق ملاقات فرزند را دارد، چیست؟

هر کدام از والدین که حضانت فرزند را بر عهده دارد نمی‌ تواند فرزند را بدون رضایت و توافق با طرف دیگر (پدر یا مادر) از کشور خارج کند و یا فرزند را به شهر دیگری ببرد که ملاقات طرف دیگر تحت تأثیر قرار گیرد.

طبق ماده ۴۲ قانون حمایت خانواده، فرزند صغیر را نمی ‌توان بدون رضایت ولی (پدر و جد پدری)، قیم و سرپرست، مادر یا شخصی که حضانت آنان به او واگذار شده است، از محل اقامت تعیین شده بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد، مگر اینکه دادگاه آن را به مصلحت کودک بداند و با در نظر گرفتن حق ملاقات اشخاص ذی‌‌ حق این امر را اجازه دهد. دادگاه در صورت موافقت با خروج فرزند از کشور پس از طلاق، بنابر درخواست ذینفع، برای تضمین بازگرداندن کودک تأمین مناسبی دریافت می کند.

وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان آماده ی پاسخگویی به تمام سوالات شما در زمینه طلاق و حضانت و حق ملاقات با فرزند است، همچنین می توانید از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با ما در ارتباط باشید…

خروج فرزند از کشور پس از طلاق

همان طور که گفته شد در مورد خروج فرزند از کشور پس از طلاق به دلیل حق ملاقات فرزند با یکی از والدین که حضانت را برعهده ندارد، زن و مرد باید با هم به توافق برسند، در غیر این صورت دادگاه در این مورد تصمیم گیری می کند.

اگر پس از طلاق حضانت فرزند دائم با مادر باشد، طبق ماده ۱۸ قانون گذرنامه برای اشخاص زیر ۱۸ سال تمام که به سن رشد نرسیده اند، اجازه ولی قهری یعنی پدر یا جدپدری برای خروج از کشور ضروری است و داشتن حضانت فرزند برای مادر این حق را برای او ایجاد نمی کند که بتواند بدون اجازه ی پدر برای کودک گذرنامه گرفته و او را از کشور خارج کند. اما در صورتی که پس از طلاق حضانت فرزند با پدر باشد، اگر چه او به عنوان ولی قهری کودک می ‌تواند برای او گذرنامه بگیرد و نیازی به اجازه مادر نمی باشد، ولی مادر که پس از طلاق حق ملاقات با فرزند را دارد، می‌ تواند با درخواست به اداره گذرنامه از خروج فرزند از کشور جلوگیری کند. در واقع هر یک از والدین پس از طلاق فقط در صورتی می تواند کودک را از کشور خارج کند که با طرف دیگر در این مورد به توافق رسیده باشد یا رای دادگاه مبنی بر اجازه خروج فرزند از کشور صادر شده باشد.جهت دریافت مشاوره با شماره تلفن وکیل خانم موسسه حقوقی دادآرمان در ارتباط باشید…

کلام آخر

فرزند از بدو تولد نیاز به توجه و نگهداری از سوی والدین خود دارد و پدر و مادر بهترین کسانی هستند که می توانند نیازهای مالی، عاطفی و جسمانی فرزند خود را برطرف نمایند و فرزند تنها در سایه خانواده و توجه والدین خود می تواند به رشد و شکوفایی جسمانی و روانی دست یابد، از این رو به دلیل نقش مهمی که والدین در پرورش، رشد و رفع نیازهای فرزند خود دارند، حضانت به یکی از مهمترین مسائل حقوقی تبدیل شده است و قانون گذار توجه ویژه ای به حضانت کودکان و حقوق اطفال نموده است و با تصویب قوانین حضانت به طور خاص به این موضوع پرداخته است، خصوصا حضانت فرزند پس از طلاق والدین که قانون گذار سعی کرده است با وضع قوانین حضانت با توجه به مصلحت کودک در رفع نیازهای او در شرایطی که کودک از بودن در کانون خانواده به همراه پدر و مادر خود به دلیل طلاق والدین محروم شده است کمک بسزایی نماید، از این رو موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل خانواده (وکیل طلاق تضمینی) را برای دریافت در خصوص حضانت فرزند به شما معرفی می کند.

اینستاگرام طلاق موسسه حقوقی دادآرمان

همچنین وکلای موسسه حقوقی دادآرمان این امکان را برای شما عزیزان فراهم کرده اند که در صورت نداشتن وقت کافی برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری در زمینه حضانت (و دعاوی طلاق) با وکیل آنلاین از طریق فضای مجازی (واتساپ، تلگرام، اینستاگرام) با ما در ارتباط باشید و از طریق مشاوره حقوقی، سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ آنها را دریافت کنید. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

هرگاه یکی از والدین که پس از طلاق حضانت فرزند به او سپرده شده است، از انجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل با طرف دیگر شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و در صورت تکرار به حداکثر مجازات مذکور محکوم می ‌شود.

  دعاوی خانواده