موسسه حقوقی دادآرمان

مهریه در عقد موقت، مهمترین حقوق مالی زن بشمار می رود و از شرایط صحت عقد موقت (صیغه) محسوب می شود و عدم تعیین مهریه در عقد موقت، موجب بطلان نکاح می شود.

عقد موقت

ازدواج به عقدی گفته می شود که بین زن و مرد است که طی این عقد زن بر مرد حلال می شود و طبق شرع اسلام عقد نکاح به دو دسته عقد دائم و عقد موقت تقسیم می شود.

عقد موقت یا صیغه یا مُتعَه یا نکاح مُنْقَطِع نوعی ازدواج است که زن با خواندن صیغه ای، خود را برای زمانی معین و محدود به ازدواج مرد در می ‌آورد. عقد موقت یعنی زن، شخصاً یا به وسیله وکیلش، خود را برای مدتی معلوم با مهریه تعیین شده به ازدواج مردی درآورد که در ازدواج با او مانع شرعی نداشته باشد.

در ازدواج موقت یا صیغه، رضایت طرفین و خواندن صیغه کافی است و نوشتن و شاهد گرفتن ضروری نیست.

زن و مرد خودشان می ‌توانند صیغه عقد موقت را بخوانند. ابتدا مدت عقد (از یک ساعت تا چند سال) و میزان مهریه را معین کنند و بعد صیغه عقد موقت را بخوانند. در صورت عدم تعیین مدت و مهریه عقد موقت باطل است، همچنین در عقد موقت به زن نفقه تعلق نمی گیرد و زوجین از یکدیگر ارث نمی برد.

مهریه در عقد موقت

مهریه به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند زمین و آپارتمان (مهریه غیرمنقول)، خودرو و… که ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد.

مهریه مهمترین حقوق مالی زن در عقد دائم و عقد موقت بشمار می رود و هم در عقد دائم و هم در عقد موقت به زن مهریه تعلق می گیرد، با این تفاوت که تعیین مهریه در عقد دائم از شرایط صحت عقد نیست و در صورتی که در هنگام عقد دائم مهریه تعیین نشود عقد صحیح است و زوجین می توانند پس از عقد نیز در مورد مقدار مهریه با هم به توافق برسند، اما تعیین مهریه در عقد موقت برخلاف عقد دائم از شرایط صحت عقد بشمار می رود، از این رو اگر در هنگام عقد موقت مهریه تعیین نشود، موجب بطلان نکاح می شود.

بهترین وکیل مهریه در تهران در مورد تعیین مهریه در عقد موقت می گوید: مهریه مهمترین حقوق مالی زن در عقد موقت محسوب می شود، چرا که سایر حقوق مالی زن مانند نفقه در عقد موقت به زن تعلق نمی گیرد.

همچنین شرایط تعلق گرفتن مهریه به زوجه یکی دیگر از دلایل اهمیت آن است، زیرا در هر شرایطی مهریه به زن تعلق می گیرد و عدم تمکین زوجه، خیانت و اثبات رابطه نامشروع زن و غیره موجب عدم تعلق گرفتن مهریه به زن نمی شود. حتی اگر زن باکره باشد می تواند از حق حبس مهریه نیز استفاده کند.

در واقع یکی از مهمترین تفاوت ازدواج دائم و موقت در مورد شرایط صحت عقد در تعیین مهریه است. همچنین در عقد دائم به زن نفقه و ارثیه تعلق می گیرد، اما در عقد موقت به زن نفقه و ارثیه تعلق نمی گیرد.

بخشش مهریه در عقد موقت

زن مالک مهریه است، از این رو می تواند آن را هر زمان که بخواهد از شوهر مطالبه کند و یا آن را ببخشد. زن هم در عقد دائم و هم در عقد موقت می تواند تمام یا قسمتی از مهریه اش را با روش های مختلفی به شوهر ببخشد.

دکتر مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان در مورد شرایط بخشیدن مهریه در عقد موقت چنین راهنمایی می کند: برای اینکه زن در عقد موقت یا دائم بتواند مهریه اش را ببخشد باید عاقل و بالغ باشد و با رضایت و اختیار خود این کار را انجام دهد و در صورتی که زن محجور باشد یعنی صغیر، غیر رشید یا مجنون باشد نمی تواند مهریه اش را ببخشد.

همچنین برای بخشیدن مهریه با دستنویس (سند عادی) یا سند رسمی الزام قانونی برای اجازه ی پدر زوجه وجود ندارد و بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر نیز امکانپذیر است، هر چند که دفاتر اسناد رسمی برای بخشیدن مهریه با سند رسمی حضور و اجازه ی پدر زوجه را الزامی می دانند.

اگر زن در عقد موقت بخواهد مهریه اش را ببخشد باید از عواقب بخشیدن مهریه آگاه باشد. اگر زن مهریه اش را با ابراء، عقد صلح و هبه معوض به شوهر ببخشد دیگر نمی تواند آن را مطالبه کند و این حق برای همیشه از وی ساقط می شود و حتی امکان مطالبه مهریه از ارث و ترکه شوهر بعد از فوت زوج نیز از بین می رود و زن نمی تواند بعد از فوت مرد مهریه اش را مطالبه کند.

انواع بخشش مهریه در عقد موقت

همان طور که گفته شد زن می تواند با روش های مختلفی مهریه اش را ببخشد و آثار حقوقی هر یک از انواع بخشش مهریه متفاوت است.

انواع بخشش مهریه عبارتند از:

  • هبه ی مهریه: اگر زوجه مهریه خود را در مقابل چیزی به زوج ببخشد، در این صورت بخشش مهریه به صورت هبه معوض است و اگر عوض به زن داده شود زن دیگر نمی تواند به آن رجوع کند. هرگاه در هبه مهریه زن شرط عوض نگذاشته باشد، هبه غیر معوض است و تحت شرایطی زن می تواند بعد از هبه مهریه اش را مطالبه کند. همچنین بعد از هبه مهریه، امکان رجوع از هبه بخشیده شده نیز وجود دارد و زن می تواند بعد از طلاق در ایام عده طلاق مهریه اش را مطالبه کند، در این صورت طلاق بائن به طلاق رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند به همسر خود رجوع کند.
  • ابراء: طبق ماده ۲۸۹ قانون مدنی، ابراء یعنی طلبکار از حق خود به اختیار صرف نظر کند. بنابراین ابراء صرفاً در مورد دیون، قابل تحقق است؛ در این صورت اگر زوجه تمام یا قسمتی از مهریه‌ ی خود را به زوج ببخشد، دیگر امکان رجوع از ابراء مهریه برای وی وجود نخواهد داشت.
  • بذل مهریه: بذل مهریه از طرف زن در طلاق خلع و مبارات (طلاق توافقی) کاربرد دارد و زن به ازای بذل تمام یا بخشی از مهریه اش از شوهر طلاق می گیرد، در واقع بذل مهریه در طلاق همان هبه معوض است، اما اصطلاح بذل مهریه به طور خاص در طلاق خلع و مبارات کاربرد دارد.
  • صلح مهریه: طبق قانون مدنی، عقد صلح یک عقد لازم است و تنها با شرط کردن حق فسخ در ضمن آن یا با توافق طرفین، می ‌توان آن را برهم زد. ممکن است بخشش مهریه با صلح به صورت معوض یا رایگان باشد، اما به طور کلی قابل رجوع توسط زن نخواهد بود.

به دلیل عواقب بخشش مهریه توسط زوجه، مهدی رضوی وکیل مهریه در غرب تهران به شما توصیه می کند قبل از هر اقدامی برای بخشش مهریه با یک وکیل مهریه با تجربه در این زمینه مشورت کنید تا پس از بذل مهریه موجب ضرر و زیان خود نشوید.

مطالبه مهریه در عقد موقت

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت مانند مطالبه مهریه در عقد دائم از طریق اجرای ثبت و دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف است. در صورتی که زن در عقد موقت دارای سند رسمی باشد، باید به دفترخانه رسمی ازدواج که در آن عقد نکاح جاری شده مراجعه کند و درخواست صدور اجراییه برای مطالبه مهریه را بنماید. در صورتی که زن نتواند مهریه اش را از طریق اجرای ثبت مطالبه کند، باید دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف تقدیم کند. همچنین زن می تواند برای مطالبه مهریه در عقد موقت درخواست توقیف اموال زوج و یا ممنوع الخروجی بابت مهریه را بنماید.

در صورتی که ارزش مهریه تا ۲۰ میلیون تومان باشد، مرجع مطالبه مهریه شورای حل اختلاف است و اگر ارزش مهریه بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، مرجع مطالبه مهریه دادگاه خانواده محل اقامت زوجه خواهد بود.

اگر تصمیم داری برای مطالبه مهریه در عقد موقت اقدام کنی، به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران وکالت بده تا بدون اتلاف وقت و سردرگمی در دادگاه با کمک وکیل مهریه به حق و حقوق خود برسی.

مطالبه مهریه در عقد موقت پس از فوت شوهر

مهریه مالی است که پرداخت آن به محض عقد نکاح چه در عقد دائم و چه در عقد موقت بر عهده مرد است. در واقع مهریه بدهی است که بر ذمه مرد می ماند تا هر زمان که بتواند آن را پرداخت کند، از این رو پس از فوت شوهر، زن می تواند در صورتی که مهریه اش را تاکنون دریافت نکرده است، برای مطالبه مهریه از ترکه شوهر اقدام کند و طبق قانون، ورثه باید مهریه زن را از ترکه به او پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت مهریه از سوی ورثه شوهر، زن می تواند درخواست توقیف اموال و ترکه را بنماید تا مهریه خود را وصول کند.

اگر برای مطالبه مهریه از ترکه مشکل داری، موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت کاملترین مشاوره و راهنمایی در این زمینه بهترین وکیل مهریه در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

تعیین مهریه و مدت از مهمترین شرایط صحت عقد موقت است و عدم تعیین مدت یا مهریه در عقد موقت موجب بطلان نکاح می شود. 

  دعاوی خانواده