موسسه حقوقی دادآرمان

در خصوص شرایط بخشیدن مهریه از سوی زوجه باید گفت، هیچ شرط خاصی برای بخشیدن مهریه وجود ندارد و زوجه طبق قانون مالک مهریه است و می تواند هر تصرفی در آن بنماید. مهریه اش را از زوج مطالبه کند و یا تمام یا بخشی از مهریه خود را ببخشد.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده و ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می‌ شود مانند زمین و آپارتمان (مهریه غیرمنقول) و خودور و… و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

جدیدترین قوانین مهریه -

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. اما در عقد موقت (صیغه)، تعیین مهریه شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می‌ باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

مهریه تنها حقوق مالی زن در عقد موقت است و در عقد دائم و موقت در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد، از این رو نسبت به سایر حقوق مالی زن مانند نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت و غیره برتری دارد و مهمترین حقوق مالی زن در عقد دائم و موقت بشمار می رود.

مهدی رضوی بهترین وکیل مهـریه در شمال تهران با سالها فعالیت در دعاوی خانواده به متقاضیان در مورد شرایط تعلق گرفتن مهریه می گوید: در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد حتی در صورت عدم تمکین و خیانت زن به او مهریه تعلق می گیرد و فقط در صورت فسخ نکاح و یا بطلان نکاح پیش از نزدیکی به زن مهریه تعلق نمی گیرد و در صورت طلاق زن باکره نیز نصف مهریه به او تعلق می گیرد.

اگر در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ضامن، مطالبه مهریه غیرمنقول، مطالبه مهریه از ارث، توقیف اموال مرد، ممنوع الخروجی بابت مهریه و… نیاز به راهنمایی و مشـاوره دارید با شماره تلفن وکیل مهریه در ارتباط باشید…

انواع مهریه از نظر زمان مطالبه

از نظر زمان مطالبه مهریه از سوی زن مهریه به دو دسته مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می شود. در صورتی که در عقدنامه مهریه عندالمطالبه باشد، زن هر موقع که بخواهد می تواند آن را از شوهر مطالبه کند و اگر مهریه عندالاستطاعه باشد، هرگاه شوهر توانایی مالی برای پرداخت مهریه را دارد زن می تواند مهریه اش را مطالبه کند. البته زوجین می توانند طبق توافق بخشی از مهریه را عندالمطالبه و بخشی دیگر را عندالاستطاعه تعیین کنند. همچنین در صورتی که مهریه زوجه مهریه عندالمطالبه باشد با دارا بودن برخی شرایط پس از عقد زن می تواند از حق حبس مهریه استفاده کند.

طبق قانون بعد از عقد نکاح امکان افزایش مهریه وجود ندارد و افزایش مهریه پس از ازدواج خلاف شرع و قانون است، اما زن و مرد می توانند با توافق یکدیگر مقدار مهریه را پس از ازدواج کاهش دهند و تبدیل مهریه عندالاستطاعه به عندالمطالبه نیز امکانپذیر است.

بخشش مهریه

زن می تواند مهریه خود را به موجب سند عادی یا رسمی ببخشد. هرگاه زن به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند و و مهریه اش را ببخشد و آن را به صورت رسمی به ثبت برساند، مهریه اش را به موجب سند رسمی بخشیده است و یا ممکن است بخشش مهریه از سوی زوجه به صورت دستنویس باشد که سند عادی محسوب می شود و هر دو سند عادی و رسمی در مراجع قانون و دادگاه معتبر است و می توان به آنها استناد کرد.

ممکن است زن تمام یا بخشی از مهریه ی خود را در حق شوهرش ببخشد؛ در این صورت زوج دیگر دینی نسبت به پرداخت مهریه نخواهد داشت. اما برای بخشش مهریه از سوی زوجه روش های مختلفی وجود دارد و آثار حقوقی آنها با یکدیگر متفاوت است.

برای دریافت کاملترین مشاوره در مورد بخشش مهریه و آثار حقوقی آن از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی، وکیل پایه یک دادگستری که بهترین وکیل مهریه در غرب تهران است در ارتباط باشید…

انواع بخشش مهریه

همان طور که گفته شد زن می تواند با روش های مختلفی مهریه اش را ببخشد و آثار حقوقی هر یک از انواع بخشش مهریه متفاوت است.

انواع بخشش مهریه عبارتند از:

  • هبه ی مهریه: اگر زوجه مهریه خود را در مقابل چیزی به زوج ببخشد، در این صورت بخشش مهریه به صورت هبه معوض است و اگر عوض به زن داده شود زن دیگر نمی تواند به آن رجوع کند. هرگاه در هبه مهریه زن شرط عوض نگذاشته باشد، هبه غیر معوض است و تحت شرایطی زن می تواند بعد از هبه مهریه اش را مطالبه کند.
  • ابراء: طبق ماده ۲۸۹ قانون مدنی، ابراء یعنی طلبکار از حق خود به اختیار صرف نظر کند. بنابراین ابراء صرفاً در مورد دیون، قابل تحقق است؛ در این صورت اگر زوجه تمام یا قسمتی از مهریه‌ ی خود را به زوج ببخشد، دیگر امکان رجوع از ابراء مهریه برای وی وجود نخواهد داشت.
  • بذل مهریه: بذل مهریه از طرف زن در طلاق خلع و مبارات (طلاق توافقی) کاربرد دارد و زن به ازای بذل تمام یا بخشی از مهریه اش از شوهر طلاق می گیرد، در واقع بذل مهریه در طلاق همان هبه معوض است، اما اصطلاح بذل مهریه به طور خاص در طلاق خلع و مبارات کاربرد دارد.
  • صلح مهریه: طبق قانون مدنی، عقد صلح یک عقد لازم است و تنها با شرط کردن حق فسخ در ضمن آن یا با توافق طرفین، می ‌توان آن را برهم زد. ممکن است بخشش مهریه با صلح به صورت معوض یا رایگان باشد، اما به طور کلی قابل رجوع توسط زن نخواهد بود.

شرایط بخشیدن مهریه

همان طور که گفته شد طبق قانون زن به محض عقد نکاح مالک مهریه می شود و می تواند هر تصرفی در آن بنماید، زن مالک مهریه است و می تواند هر زمان که بخواهد مهریه اش را از شوهرش مطالبه نماید و یا تمام یا بخشی از آن را ببخشد، بنابراین دینی که برای پرداخت مهریه به ذمه شوهر است، برداشته شود. بخشیدن مهریه با دستنویس (سند عادی) و یا سند رسمی امکانپذیر است.

یکی از سوالات متداولی که در مورد بخشش و بذل مهریه از طرف زوجه مطرح می شود، شرایط بخشیدن مهریه است. شرایط بخشیدن مهریه چیست؟

بهترین وکیل مهریه در مورد شرایط بخشیدن مهریه از سوی زوجه می گوید:

برای اینکه زن بتواند مهریه اش را ببخشد باید برای انجام اعمال حقوقی اهلیت داشته باشد، یعنی عاقل، بالغ و رشید باشد و اگر صغیر، غیررشید (سفیه) یا مجنون باشد نمی تواند مهریه اش را ببخشد.

زن باید با قصد و رضایت و اختیار خود مهریه اش را ببخشد. بخشش مهریه نباید با اکراه و اجبار شخص دیگری باشد. همچنین مالی که زن می خواهد آن را ببخشد باید به طور دقیق و معین، ذکر شود و با جهتی مشروع، اقدام به بخشش مهریه، از سوی زن صورت بگیرد.

در صورتی که زن مهریه اش را با سند دستنویس می بخشد برای اعتبار بخشیدن به آن باید ذیل آن را امضا، مهر یا اثر انگشت بزند، در غیر این صورت سند بخشش مهریه اعتبار قانونی ندارد و قابل استناد در محاکم قضایی نخواهد بود. همچنین برای بخشش مهریه نیازی به رضایت و اجازه پدر زوجه نمی باشد و بخشیدن مهریه بدون اجازه پدر منع قانونی ندارد.

یکی از مهمترین نکات بخشش مهریه که زن باید در هنگام بخشش مهریه به آن توجه کند این است که در صورت بخشش مهریه، پس از فوت شوهر امکان مطالبه مهریه از ارث و ماترک برای زن وجود ندارد و زن نمی تواند مهریه ای را که بخشیده از ماترک شوهر مطالبه کند.

رجوع از هبه بخشیده شده

پس از اینکه زن مهریه خود را به زوج بخشید با توجه به اینکه مهریه اش را با عقد صلح، ابراء یا هبه بخشیده است می تواند به مهریه خود رجوع کند و یا دیگر امکان رجوع وجود ندارد.

در صورتی که زن در طلاق خلع و مبارات (طلاق توافقی) با بذل مهریه اش طلاق بگیرد، یعنی به ازای بخشش تمام یا بخشی از مهریه با شوهر توافق می کند که او را طلاق بدهد، در این صورت با رجوع از هبه بخشیده شده از سوی زوجه، طلاق از حالت بائن خارج و به طلاق رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند در ایام عده طلاق به همسر خود رجوع کند و زن و مرد به زندگی مشترک خود ادامه دهند. البته پس از پایان مدت عده طلاق امکان رجوع از هبه بخشیده شده وجود ندارد.

وکیل مهریه

موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل مهریه در شرق تهران را به شما معرفی می کند تا با دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه در انواع طلاق ها از جمله مطالبه مهریه در طلاق از طرف مرد، مطالبه مهریه در طلاق غیابی و… به حق و حقوق خود در طلاق برسی.

در چه شرایطی زن حق رجوع به مهریه را ندارد؟

یکی از سوالات مهم در بخشش مهریه در مورد مطالبه آن بعد از بخشش است. آیا زن می تواند پس از بخشش مهریه خود را مطالبه کند؟ بهترین وکیل مهریه در تهران در مورد این سوال می گوید: همان طور که گفته شد مهریه با روش های مختلفی بخشیده می شود و با توجه به اینکه زن مهریه اش را با چه روشی بخشیده است ممکن است بتواند بعد از بخشش آن را مطالبه کند، اما در برخی شرایط زن بعد از بخشش مهریه دیگر حق رجوع به مهریه را ندارد.

شرایطی که زن حق رجوع به مهریه را ندارد عبارتند از:

  • اقرار زن مبنی بر دریافت مهریه
  • ابراء مهریه از سوی زن
  • هبه مهریه ‌ای که به نحو دین بر گردن مرد است.
  • هبه معوض مهریه به شرطی که عوض به زن داده شده باشد.
  • در صورتی‌ که مهریه عین معین بوده و بعد از هبه از مالکیت شوهر خارج شده باشد.
  • در صورت فوت شوهر
  • در صورت صلح مهریه
  • رجوع به مهریه بذل شده پس از پایان عده طلاق خلع و مبارات

کلام آخر

همان طور که گفته شد بخشش مهریه با هر روشی که باشد دارای آثار حقوقی و مادی برای زن خواهد بود، از این رو در صورتی که زوجه بخواهد مهریه خود را به شوهرش ببخشد، چه این کار در زندگی مشترک باشد و چه در هنگام طلاق باید بداند بهترین روش برای بخشیدن مهریه چیست و چه آثار و نتیجه ای را در بردارد، چرا که اگر زوجه از قوانین بخشش مهریه آگاه نباشد ممکن است مهمترین حقوق مالی او که مهریه است ضایع شود و نتواند به حق خود برسد، بنابراین توصیه می شود پیش از هر اقدامی ابتدا با یک وکیل مهریه با تجربه در این خصوص مشورت کنید تا به دلیل نا آگاهی از قوانین مهریه موجب زیان خود نشوید، همچنین می توانید با شماره تلفن وکیل خانم در تهران جهت دریافت مشاوره در ارتباط باشید…

اینستاگرام طلاق موسسه حقوقی دادآرمان

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

مشاوره واتساپ موسسه حقوقی دادآرمان

زن می تواند با هبه معوض، هبه غیرمعوض، ابراء، بذل مهریه و عقد صلح مهریه اش را ببخشد.

  دعاوی خانواده