موسسه حقوقی دادآرمان

رجوع از هبه بخشیده شده از سوی زوجه در طلاق خلع و مبارات (طلاق توافقی)، موجب می شود، طلاق بائن به طلاق رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند در ایام عده طلاق به همسر خود رجوع کند و زن و مرد به زندگی مشترک خود ادامه دهند.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده و ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. به همین دلیل، بسته به اینکه مهریه در زمان عقد تعیین شده باشد یا نشده باشد؛ اما در عقد موقت (صیغه)، تعیین مهریه شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می‌ باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

در مورد شرایط تعلق گرفتن مهریه به زوجه باید گفت، در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد، حتی اگر زن از شوهر تمکین نکند و یا در صورت اثبات رابطه نامشروع زن و خیانت او باز هم به او مهریه تعلق می گیرد فقط در صورت فسخ نکاح و یا بطلان نکاح پیش از نزدیکی به زن مهریه تعلق نمی گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مهریه زن خیانتکار مراجعه کنید.

اگر در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، مطالبه مهریه غیرمنقول، مطالبه مهریه از ضامن، توقیف اموال مرد، ممنوع الخروجی مرد بابت مهریه و… نیاز به راهنمایی و مشاوره داری با دکتر مهدی رضوی بهترین وکیل طلاق در شمال تهران تماس بگیر.

انواع مهریه از نظر زمان مطالبه

همان طور که گفته شد زن مالک مهریه است و می تواند هر زمان که بخواهد مهریه خود را از شوهرش مطالبه کند، اما مهریه از نظر زمان مطالبه به دو دسته تقسیم می شود:

  1. مهریه عندالمطالبهمهریه عندالمطالبه یعنی هر زمان که زوجه بخواهد می ‌تواند مهریه ‌اش را از همسرش درخواست بنماید و زوج موظف به پرداخت مهریه است و در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد زن می تواند از حق حبس مهریه نیز استفاده کند. هنگامی که مهریه به صورت عندالمطالبه باشد، اصل بر این است که مرد توانایی پرداخت آن را دارد، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود و بار اثبات آن نیز بر عهده شوهر است و در واقع او باید ثابت نماید توانایی کافی برای پرداخت تمام و یا پرداخت بخش زیادی از مهریه را به صورت یکجا ندارد.
  2. مهریه عندالاستطاعه: مهریه عندالاستطاعه یعنی پرداخت آن از سوی مرد به همسرش مشروط به داشتن توانایی مالی است و اصل بر این است که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد. چنانچه زوجه مهریه خود را درخواست کند، اصل بر این است که زوج توانایی پرداخت تمام و یا بخشی از آن را به صورت یکجا ندارد و بار اثبات خلاف این موضوع بر عهده زوجه است.

همچنین امکان افزایش مهریه بعد از ازدواج وجود ندارد، اما تبدیل مهریه عندالاستطاعه به عندالمطالبه و یا کاهش مهریه از سوی زوجه منع قانونی ندارد. 

بخشش مهریه

طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، زن مالک مهریه است و می تواند هر تصرفی در آن بنماید، مثلا می تواند هر زمان که بخواهد مهریه اش را از شوهر مطالبه کند و یا تمام یا بخشی از آن را ببخشد.

بخشش مهریه از سوی زوجه، می تواند به موجب سندی عادی یا رسمی باشد و زن تمام یا بخشی از مهریه ی خود را در حق شوهرش ببخشد؛ در این صورت زوج دیگر دینی نسبت به پرداخت مهریه نخواهد داشت. اما برای بخشش مهریه از سوی زوجه روش های مختلفی وجود دارد و با توجه به اینکه زن چگونه مهریه ی خود را بخشیده است، می تواند در آینده از بخشش مهریه پشیمان شده و مهریه اش را از شوهر مطالبه کند و یا اینکه پس از بخشش دیگر نتواند به آنچه بخشیده رجوع کند.

برای دریافت کاملترین مشاوره در مورد بخشش مهریه و آثار حقوقی آن با بهترین وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

انواع بخشش مهریه

همان طور که گفته شد زن می تواند با روش های مختلفی مهریه اش را ببخشد و آثار حقوقی هر یک از انواع بخشش مهریه متفاوت است.

انواع بخشش مهریه عبارتند از:

  • هبه ی مهریه
  • ابراء
  • بذل مهریه
  • صلح مهریه

بهترین وکیل مهریه در تهران در مورد بخشش مهریه می گوید: ممکن است زن به موجب سند رسمی که در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت می رسد، اقرار کند که تمام یا بخشی از مهریه مندرج در عقدنامه را گرفته است و دیگر ادعایی نسبت به مطالبه آن ندارد. ممکن است این اقرار واقعی یا صوری باشد، یعنی زن مهریه ای دریافت نکرده است، اما اقرار می کند که آن را مطالبه کرده است. اگر زن مهریه ای از شوهرش نگرفته باشد و به موجب سند رسمی اقرار کرده باشد که مهریه اش را گرفته است، دیگر نمی تواند ادعا کند که مهریه اش را نگرفته و آن را مطالبه کند، مگر اینکه بتواند در دادگاه اثبات کند که اقرار او برای مطالبه مهریه صوری بوده و شوهر مهریه ای به او پرداخت نکرده است.

موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در شرق تهران را به شما معرفی می کند تا با دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه در انواع طلاق ها از جمله مطالبه مهریه در طلاق از طرف مرد، مطالبه مهریه در طلاق غیابی و… به حق و حقوق خود در طلاق برسی.

هبه مهریه

طبق ماده ۷۹۵ قانون مدنی، هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را مجاناً به کس دیگری تملیک می کند. در هبه ی مهریه به زوجه واهب، به زوج متهب و به مهریه عین موهوبه گفته می شود.

زن می تواند مهریه اش را به دو صورت هبه کند:

  1. هبه معوض مهریه: اگر زوجه مهریه خود را در مقابل چیزی یا انجام کاری به زوج ببخشد، در این صورت بخشش مهریه به صورت هبه معوض است؛ مثلاً زن در قبال موافقت شوهر با طلاق وی، بخشی یا تمام مهریه خود را به شوهرش می بخشد. چنانچه هبه معوض باشد و عوض هم داده شده باشد، طبق ماده ۸۰۳ قانون مدنی هبه، قابل رجوع نمی ‌باشد و زن نمی تواند به آنچه بخشیده است رجوع کند.
  2. هبه غیرمعوض مهریه: هرگاه در هبه مهریه زن شرط عوض نگذاشته باشد، هبه غیر معوض است. چنانچه در هبه مهریه، زوجه بدون عوض یا چشم ‌داشتی مهریه ‌اش را به مرد ببخشد و بگوید من مهریه خود را به تو بخشیدم؛ در این صورت تکلیف شوهر در پرداخت مهریه به طور کلی از بین نمی‌ رود؛ چرا که زن می‌ تواند تحت شرایطی از هبه مهریه، رجوع کرده و مهریه خود را مطالبه نماید.

اگر مهریه وجه نقد یا سکه باشد طلب محسوب می شود و طبق ماده ۸۰۶ قانون مدنی، هرگاه داین طلب خود را به مدیون ببخشد، حق رجوع ندارد، که در این صورت زن حق رجوع به مهریه را ندارد.

اما اگر مهریه مانند زمین یا خانه (مهریه غیرمنقول) و خودرو عین معین باشد، در صورت وجود عین مهریه، زن می ‌تواند به مهریه اش رجوع کند. مگر این که هبه معوض بوده باشد و عوض نیز به زن پرداخت شده باشد.

ابراء مهریه

یکی دیگر از روش های بخشیدن مهریه از سوی زن ابراء است. طبق ماده ۲۸۹ قانون مدنی، ابراء یعنی طلبکار از حق خود به اختیار صرف نظر کند. بنابراین ابراء صرفاً در مورد دیون، قابل تحقق است؛ در این صورت اگر زوجه تمام یا قسمتی از مهریه‌ ی خود را به زوج ببخشد، دیگر امکان رجوع از ابراء مهریه برای وی وجود نخواهد داشت.

برخلاف بذل مهریه در طلاق خلع و مبارات (طلاق توافقی) و یا بخشیدن مهریه با هبه ی غیر معوض که زن می تواند رجوع از هبه بخشیده شده نماید، در صورتی که مهریه خود را با ابراء به شوهر ببخشد، دیگر نمی تواند آن را مطالبه کند.

می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با دکتر مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران در ارتباط باشید و پاسخ سوالات خود را در مورد مطالبه مهریه و دعاوی مرتبط با آن در کوتاهترین زمان ممکن دریافت کنید.

بذل مهریه

بذل مهریه از طرف زن در هبه معوض نیز کاربرد دارد. همان طور که گفته شد زن به عوض چیزی که از سوی شوهر دریافت می کند مانند حق طلاق، تمام یا بخشی از مهریه اش را به شوهر می بخشد. اما بذل مهریه از نظر شرعی به طور خاص در طلاق خلع و مبارات (طلاق توافقی) کاربرد دارد که زن و مرد با هم توافق می کنند، در صورتی که زن تمام یا بخشی از مهریه اش را ببخشد، مرد او را طلاق بدهد که به این نوع تملیک کردن در اصطلاح بذل مهریه گفته می شود.

در طلاق خلع و طلاق توافقی، که زن با بذل مهریه طلاق می گیرد، می تواند در ایام عده طلاق مهریه خود را از مرد مطالبه کند و با رجوع از مهریه، طلاق بائن به طلاق رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند در ایام عده به همسرش رجوع کند و با رجوع پس از طلاق به زندگی مشترک خود ادامه دهند.

اگر تصمیم داری با بذل تمام یا بخشی از مهریه خود طلاق توافقی بگیری، از طریق کانال حقوقی تلگرام با مهدی رضوی وکیل طلاق توافقی تماس بگیر و هر سوالی داری بپرس.

صلح مهریه

یکی دیگر از روش هایی که زن می تواند مهریه اش را ببخشد، عقد صلح است. طبق قانون مدنی، این عقد لازم بوده و تنها با شرط کردن حق فسخ در ضمن آن یا با توافق طرفین، می ‌توان آن را برهم زد. ممکن است بخشش مهریه با صلح به صورت معوض یا رایگان باشد، اما به طور کلی قابل رجوع توسط زن نخواهد بود، یعنی اگر زن مهریه اش را با عقد صلح ببخشد دیگر نمی تواند مهریه را مطالبه کند و رجوع از مهریه امکانپذیر نیست.

همان طور که گفته شد بخشش مهریه با هر روشی که باشد دارای آثار حقوقی و مادی برای زن خواهد بود، از این رو در صورتی که زوجه بخواهد مهریه خود را به شوهرش ببخشد، چه این کار در زندگی مشترک باشد و چه در هنگام طلاق باید بداند بهترین روش برای بخشیدن مهریه چیست، چرا که اگر زوجه از قوانین بخشش مهریه آگاه نباشد ممکن است مهمترین حقوق مالی او که مهریه است ضایع شود و نتواند به حق خود برسد، بنابراین توصیه می شود پیش از هر اقدامی ابتدا با یک وکیل مهریه با تجربه در این خصوص مشورت کند تا به دلیل نا آگاهی از قوانین مهریه موجب زیان خود نشود.

کلام آخر

همان طور که گفته شد بخشش مهریه با هر روشی که باشد دارای آثار حقوقی و مادی برای زن خواهد بود، از این رو در صورتی که زوجه بخواهد مهریه خود را به شوهرش ببخشد، چه این کار در زندگی مشترک باشد و چه در هنگام طلاق باید بداند بهترین روش برای بخشیدن مهریه چیست و چه آثار و نتیجه ای را در بردارد، چرا که اگر زوجه از قوانین بخشش مهریه آگاه نباشد ممکن است مهمترین حقوق مالی او که مهریه است ضایع شود و نتواند به حق خود برسد، بنابراین توصیه می شود پیش از هر اقدامی ابتدا با یک وکیل مهریه با تجربه در این خصوص مشورت کنید تا به دلیل نا آگاهی از قوانین مهریه موجب زیان خود نشود.

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

در صورتی که هبه مهریه معوض باشد یعنی زن در ازای مهریه اش که بخشیده است چیزی از شوهر گرفته باشد و عوض به او داده شده است، در این صورت دیگر نمی تواند پس از هبه مهریه اش را مطالبه کند.

  دعاوی خانواده