موسسه حقوقی دادآرمان

عدم تمایل فرزند به ملاقات با والدین پس از طلاق ممکن است به دلیل سوء رفتار و خشونت والدین با کودک باشد و کودک از بودن با پدر یا مادر احساس امنیت و آرامش ندارد، از این رو از ملاقات با والدین امتناع می کند.

حضانت فرزند پس از طلاق

طبق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، حضانت فرزند پسر و دختر پس از طلاق تا ۷ سالگی با مادر و پس از آن، حضانت تا رسیدن فرزند به سن بلوغ شرعی با پدر خواهد بود و پس از آنکه فرزند به سن بلوغ شرعی که برای فرزند دختر ۹ سال تمام قمری و برای فرزند پسر ۱۵ سال تمام قمری است، رسید می تواند خودش انتخاب کند که با کدام یک از والدینش زندگی کند.

در صورتی که زوجین درخواست طلاق بدهند و فرزند مشترک داشته باشند، اما برای نگهداری فرزند تا زمان صدور رای طلاق توافق نداشته باشند، قاضی حضانت موقت فرزند را به یکی از والدین واگذار می کند تا در مورد حضانت فرزند پس از طلاق و حق ملاقات با فرزند تعیین تکلیف شود.

حضانت فرزند

برای ضمانت اجرای حضانت، ماده ۴۰ قانون حمایت از خانواده، مقرر می دارد، «هرکس از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل استنکاف کند یا مانع اجرای آن شود یا از استرداد طفل امتناع ورزد، حسب تقاضای ذینفع و به دستور دادگاه صادرکننده رای نخستین تا زمان اجرای حکم بازداشت می ‌شود.»

در طلاق توافقی زن و مرد در مورد حضانت فرزند در طلاق توافقی با هم توافق می کنند و پس از طلاق باید براساس توافقات عمل کنند، البته می توانند پس طلاق، توافقات خود را در مورد حضانت فرزند تغییر دهند و منع قانونی از این نظر وجود ندارد.

حق ملاقات با فرزند پس از طلاق

طبق ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر والدین کودک در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از والدین که فرزند تحت حضانت او نمی ‌باشد حق ملاقات طفل خود را دارد، تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوطه به آنها در صورت اختلاف بین والدین با دادگاه خانواده است.

در مورد ضمانت اجرای حق ملاقات فرزند پس از طلاق، ماده ۵۴ قانون حمایت خانواده چنین مقرر می دارد: «هرگاه یکی از والدین که پس از طلاق حضانت فرزند به او سپرده شده است، از انجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل با طرف دیگر شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و در صورت تکرار به حداکثر مجازات مذکور محکوم می ‌شود.»

عدم تمایل فرزند به ملاقات با مادر

اگر پس از طلاق حضانت فرزند با پدر باشد، مادر حق ملاقات با فرزند را دارد و در صورتی که طلاق توافقی باشد، زن و مرد در مورد زمان، محل و نحوه ملاقات فرزند پس از طلاق خودشان تصمیم گیری می کنند و توافقات خود را در این خصوص به دادگاه اعلام می کنند. اما در سایر طلاق ها، دادگاه با توجه به مصلحت کودک برای ملاقات با فرزند تعیین تکلیف می کند و طرفین باید طبق رای دادگاه یا توافقات عمل کنند.

ملاقات مادر با فرزند پس از طلاق حقی است که پدر نمی تواند از آن جلوگیری کند، اما ممکن است به دلیلی مانند سوء رفتار و خشونت مادر، کودک تمایل به ملاقات با او نداشته باشد، در این صورت پدر باید از دادگاه درخواست کاهش مدت ملاقات فرزند را بنماید و قاضی پس از بررسی دلایل عدم تمایل کودک به ملاقات با مادر و یا ارجاع کودک به روانپزشک و مشاور، مدت ملاقات با فرزند را کاهش دهد و یا محل و مکان خاصی را برای ملاقات مادر با کودک تعیین کند و در هنگام ملاقات برای اینکه کودک احساس آرامش و امنیت داشته باشد، پدر یا شخص مورد اعتماد دیگری نیز حضور داشته باشد.

اگر برای طلاق و دعاوی مرتبط با آن مانند حضانت و حق ملاقات فرزند، استرداد جهیزیه و… نیاز به مشورت با یک وکیل طلاق (وکیل طلاق توافقی) داری، ولی وقت کافی برای مراجعه به دفتر وکیل نداری، با وکیل آنلاین طلاق موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

عدم تمایل فرزند به ملاقات با پدر

هیچ کس نمی تواند والدین را از حق ملاقات با فرزند منع کند، حتی اگر پدر یا مادر دچار فساد اخلاقی یا اعتیاد باشند و یا در زندان باشند، در این صورت نیز از ملاقات والدین با فرزند پس از طلاق جلوگیری نمی شود و ملاقات با فرزند با توجه به مصلحت کودک و با تدارکات لازم برای ملاقات در محیط مناسب و با حضور اشخاص مورد اعتماد فراهم می شود.

در صورتی که حضانت با مادر باشد، طبق توافقات (در طلاق توافقی) و یا رای دادگاه در سایر طلاق ها پدر حق ملاقات با کودک را دارد و هیچ کس نمی تواند مانع ملاقات پدر با کودک شود و در صورت ممانعت از ملاقات فرزند توسط مادر، او می تواند از دادگاه درخواست صدور دستور موقت ملاقات فرزند را بنماید.

همان طور که در مطالب فوق گفته شد، ممکن است کودک به دلایلی از ملاقات با پدر یا مادر امتناع کند و تمایلی به ملاقات با آنها نداشته باشد، اگر کودک تمایل به ملاقات با پدر نداشته باشد، مادر باید از دادگاه درخواست کاهش مدت یا تغییر محل ملاقات را بنماید و در صورتی که کودک از ملاقات با پدر دچار ترس، اضطراب، نگرانی و… می شود، از این رو امکان آسیب روحی و جسمی برای کودک وجود دارد، قاضی مدت ملاقات را کاهش می دهد و ممکن است شرایط و محل ملاقات را نیز با توجه به مصلحت کودک تغییر می دهد.

طبق ماده ۱۱۸۱ قانون مدنی، پدر (و جد پدری) نسبت به فرزند خود ولایت دارند. با توجه به این ماده اگر حضانت فرزند پس از طلاق برعهده مادر باشد، باز هم پدر نسبت به کودک ولایت دارد.

اگر برای طرح دعوی سلب حضانت از والدین و اطلاع از موانع اجرای حق حضانت نیاز به مشورت با یک وکیل با تجربه داری، ما ۱۰ تا از بهترین وکیل طلاق را به شما معرفی می کنیم.

اینستاگرام طلاق موسسه حقوقی دادآرمان

سن فرزند در ملاقات با والدین

حضانت دائم فرزند طبق قوانین ایران تابع سن فرزند می باشد و با رسیدن کودک به سن بلوغ شرعی که به آن اشاره کردیم، فرزند خودش می تواند یکی از والدین را برای زندگی انتخاب کند و پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی (سن رشد) از حضانت و ولایت خارج می شود و دیگر تحت سرپرستی و حضانت والدین نمی باشد.

در خصوص ملاقات با فرزند پس از طلاق نیز به همین ترتیب عمل می شود، در صورتی که فرزند به سن رشد رسیده باشد و تمایلی به ملاقات با پدر یا مادر نداشته باشد، والدین نمی توانند از دادگاه درخواست ملاقات بنمایند و طرح دادخواست در این خصوص طبق قانون موضوعیت ندارد و فقط تا زمانی که کودک تحت سرپرستی و حضانت یکی از والدین باشد، حق ملاقات فرزند برای طرف دیگر موضوعیت پیدا می کند.

وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان آماده ی پاسخگویی به تمام سوالات شما در زمینه طلاق و حضانت و حق ملاقات با فرزند است، همچنین می توانید از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با ما در ارتباط باشید…

کلام آخر

فرزند از بدو تولد نیاز به توجه و نگهداری از سوی والدین خود دارد و پدر و مادر بهترین کسانی هستند که می توانند نیازهای مالی، عاطفی و جسمانی فرزند خود را برطرف نمایند و فرزند تنها در سایه خانواده و توجه والدین خود می تواند به رشد و شکوفایی جسمانی و روانی دست یابد، از این رو به دلیل نقش مهمی که والدین در پرورش، رشد و رفع نیازهای فرزند خود دارند، حضانت به یکی از مهمترین مسائل حقوقی تبدیل شده است و قانون گذار توجه ویژه ای به حضانت کودکان و حقوق اطفال نموده است و با تصویب قوانین حضانت به طور خاص به این موضوع پرداخته است، خصوصا حضانت فرزند پس از طلاق والدین که قانون گذار سعی کرده است با وضع قوانین حضانت با توجه به مصلحت کودک در رفع نیازهای او در شرایطی که کودک از بودن در کانون خانواده به همراه پدر و مادر خود به دلیل طلاق والدین محروم شده است کمک بسزایی نماید، از این رو موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل خانواده (وکیل طلاق تضمینی) را برای دریافت در خصوص حضانت فرزند به شما معرفی می کند.

همچنین وکلای موسسه حقوقی دادآرمان این امکان را برای شما عزیزان فراهم کرده اند که در صورت نداشتن وقت کافی برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری در زمینه حضانت (و دعاوی طلاق) با وکیل آنلاین از طریق فضای مجازی (واتساپ، تلگرام، اینستاگرام) با ما در ارتباط باشید و از طریق مشاوره حقوقی، سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ آنها را دریافت کنید. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان 

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر

·        وکیل رابطه نامشروع  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

بهترین وکیل طلاق در تهران - موسسه حقوقی دادآرمان

در صورتی که کودک تمایلی به ملاقات با پدر یا مادر پس از طلاق نداشته باشد، طرفی که حضانت فرزند را برعهده دارد باید از دادگاه درخواست کاهش مدت ملاقات فرزند را بنماید و قاضی با توجه به مصلحت کودک، محل و مدت ملاقات را تغییر می دهد.

  دعاوی خانواده