ثبت رجوع از طلاق

موسسه حقوقی دادآرمان

ثبت رجوع از طلاق طبق ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، الزامی است و در صورتی که مرد پس از رجوع تا یک ماه اقدام به ثبت آن نکند، علاوه بر الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می ‌شود.

مشاوره تلفنی - موسسه حقوقی دادآرمان

طلاق در ایران

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زوجین از یکدیگر است و با طلاق رابطه زوجیت میان زن و شوهر به پایان می رسد، همچنین و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می ‌رود.

طبق قوانین طلاق در ایران، طلاق جزء ایقاعات محسوب می شود، یعنی یک طرفه است و تنها از سوی مرد انجام می ‌شود. طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد حق طلاق دارد و هر زمان که بخواهد می تواند با پرداخت حقوق مالی زن از دادگاه خانواده تقاضای طلاق نماید، اما زن حق طلاق ندارد و برای درخواست طلاق باید دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه نماید از جمله طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه و یا شروط دوازده گانه عقدنامه مانند طلاق زن به دلیل محکومیت کیفری زوج، ترک انفاق، طلاق زن به دلیل ضرب و شتم، طلاق به دلیل اعتیاد و ابتلا به بیماری روانی، طلاق به دلیل توهین و فحاشی مرد و… که این موارد همه از مصادیق سوء رفتار و سوء معاشرت زوج محسوب می شود و طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، به دلیل عسر و حرج، برای زن حق طلاق ایجاد می شود و زن می تواند از دادگاه درخواست طلاق نماید.

طبق ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی، طلاق مخصوص عقد دائم بوده و زن در عقد موقت با پایان مدت یا بذل آن از سوی شوهر از زوجیت خارج می ‌شود.

انواع طلاق در ایران

طلاق در ایران انواع مختلفی دارد و حقوق زوجین در طلاق و نحوه و مدت زمان رسیدگی به پرونده طلاق در دادگاه با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود.

  • انواع طلاق براساس رجوع: براساس امکان رجوع پس از طلاق، طلاق به دو دسته طلاق بائن (طلاق بدون رجوع) و طلاق رجعی تقسیم می شود.
  • انواع طلاق بر اساس درخواست کننده: با توجه به این که اینکه چه کسی از دادگاه درخواست طلاق دارد، طلاق به دو دسته، طلاق یک طرفه و طلاق توافقی تقسیم می شود. در طلاق یک طرفه فقط یکی از زوجین تصمیم به طلاق دارد و دادخواست طلاق را ثبت می نماید و طرف دیگر برای طلاق رضایت ندارد، اما در طلاق توافقی زن و مرد هر دو برای طلاق توافق دارند و تصمیم می گیرند با طلاق به زندگی مشترک خود پایان دهند.

با توجه به نوع طلاق، مدت زمان و مراحل رسیدگی به پرونده طلاق و مدت اعتبار رای طلاق که ممکن است گواهی عدم امکان سازش باشد یا حکم طلاق برای اجرا و ثبت طلاق در دفترخانه و ثبت طلاق در شناسنامه زوجین متفاوت است.

اگر برای طلاق با همسرت توافق داری، اما نمی دونی از کجا باید شروع کنی و نیاز به راهنمایی و مشاوره داری، می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران، همچنین کانال حقوقی تلگرام با وکیل طلاق توافقی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیری و پاسخ سوالات خود را به صورت آنلاین دریافت کنید.

رجوع پس از طلاق

طبق ماده ۱۱۴۸ قانون مدنی، در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است. رجوع پس از طلاق به معنی بازگشت مرد به همسر خود پس از طلاق و ادامه زندگی مشترک در ایام عده طلاق است و با این رجوع ازدواج قبلی با تمام آثاری که داشته، ادامه پیدا می کند و نیازی به جاری شدن نکاح مجدد نیست. در واقع با رجوع حکم طلاق باطل می شود و زن و مرد دوباره می توانند به عنوان همسر به زندگی مشترک با یکدیگر ادامه دهند. طبق ماده ۱۱۴۹ قانون مدنی، رجوع در طلاق به هر لفظ یا فعلی حاصل می ‌شود که دلالت بر رجوع کند، مشروط بر اینکه مقرون به قصد رجوع باشد یعنی رجوع هم با گفتار و هم با رفتار محقق می شود.

وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان آماده ی پاسخگویی به سوالات شما در خصوص طلاق و دعاوی مربوط به آن مانند الزام به تهیه مسکن مستقل برای زن، حضانت فرزند و حق ملاقات با او، سلب حضانت از والدین، مطالبه نفقه، استرداد جهیزیه، مطالبه مهریه و… است. با شماره ی بهترین وکیل طلاق در غرب تهران تماس بگیر و کاملترین مشاوره را دریافت کن.

انواع طلاق براساس رجوع

طلاق در ایران انواع مختلفی دارد و براساس برخی معیارها دسته بندی می شود و با توجه به نوع طلاق، مدت زمان رسیدگی به پرونده طلاق در دادگاه و آثار حقوقی طلاق و همچنین حق و حقوق زوجین در طلاق و رای طلاق، حتی مدت اعتبار رای طلاق نیز متفاوت خواهد بود.

یکی از معیارهایی که با توجه به آن طلاق را دسته بندی می کنند، امکان رجوع مرد در طلاق است. براساس رجوع، طلاق به دو دسته طلاق رجعی و طلاق بائن یا طلاق بدون رجوع تقسیم می شود و حقوق زن در طلاق رجعی و طلاق بائن متفاوت است به عنوان مثال در طلاق رجعی به زن نفقه و ارث تعلق می گیرد، اما پس از طلاق بائن زن از هیچ حقی برخوردار نیست.

برای کسب اطلاعات کامل در مورد انواع طلاق و حق و حقوق زن و مرد در طلاق برای دریافت مشاوره و راهنمایی ما ۱۰ تا از بهترین وکیل طلاق را به شما معرفی می کنیم.

طلاق بائن

طلاق بائن (بدون رجوع) به طلاقی گفته می ‌شود که پس از طلاق، رابطه زوجیت به طور کامل بین زن و شوهر از بین می رود و مرد در ایام عده طلاق بائن نمی تواند به همسر سابق خود رجوع کند و در صورتی که زن و مرد بخواهند زندگی مشترک خود را دوباره شروع کنند، باید مجددا عقد نکاح جاری شود.

انواع طلاق بائن عبارتند از:

۱- طلاق زن باکره (زنی که با او آمیزش نشده)

۲- طلاق دختر صغیره (دختری که نه سالش تمام نشده)

۳- طلاق خلع

۴- طلاق مبارات

۵- طلاق زن یائسه

۶- سه طلاقه یا طلاق سوم

طلاق رجعی

در طلاق رِجعی مرد می ‌تواند تا زمانی که عده زن پایان نیافته، (سه طهر) بدون نیاز به عقد نکاح جدید به همسر خود رجوع نماید و زندگی مشترک خود را با همسرش شروع کند. همچنین در طلاق رجعی به زن نفقه تعلق می گیرد و زوجین از یگدیگر ارث می برند و اگر در ایام عده طلاق رجعی شوهر فوت کند، زن باید عده وفات نگه دارد. در واقع اگر طلاق رِجعی باشد، رابطه زوجیت بین زن و شوهر به طور کامل باطل نمی شود.

به زن در طلاق رجعی، مطلقه رجعیه گفته می شود.

برای اینکه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در دادگاه خانواده به حق و حقوق خود در طلاق برسی به وکیل طلاق (وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان وکالت بده تا در کوتاهترین زمان ممکن بهترین نتیجه رو بگیری.

مدت زمان رجوع پس از طلاق

از مهمترین شرایط رجوع پس از طلاق این است که طلاق رجعی باشد و مرد در طلاق بائن نمی تواند پس از طلاق به همسر خود رجوع کند.

در صورتی که طلاق خلع باشد و زن با بذل مهریه طلاق گرفته باشد و یا در طلاق توافقی اگر زن تمام یا قمستی از مهریه خود را بخشیده باشد، چنانچه در ایام عده طلاق، تمام یا بخشی از مهریه اش را که بخشیده مطالبه نماید، طلاق از حالت بائن خارج و به طلاق رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند به همسر خود رجوع کند.

همان طور که گفته شد طبق ماده ۱۱۴۸ قانون مدنی، برای مرد در مدت عده حق رجوع است، یعنی مرد فقط تا پایان مدت عده طلاق می تواند به همسر خود رجوع کند و پس از پایان عده امکان رجوع وجود ندارد و اگر زن و مرد تصمیم به ادامه زندگی مشترک داشته باشند، باید دوباره با هم ازدواج کنند و عقد نکاح بین آنها جاری شود.

طبق ماده ۱۱۵۱ قانون مدنی، مدت عده طلاق در انواع طلاق، سه طهر است، یعنی زن باید سه دفعه عادت ماهیانه شود و از آن پاک شود و در صورتی که زن به دلیل بیماری عادت ماهیانه نبیند باید سه ماه عده نگه دارد.

مجازات عدم ثبت رجوع از طلاق

طبق قانون ثبت ازدواج دائم و موقت (در موارد تعیین شده) و ثبت طلاق، فسخ نکاح، بطلان نکاح و رجوع از طلاق الزامی است و قانون گذار برای ثبت این وقایع مهلتی را مقرر کرده است که در صورت عدم ثبت آن در مهلت تعیین شده، مرد که ملزم به ثبت این وقایع است از نظر قانون مرتکب جرم شده و به مجازات مقرر محکوم خواهد شد.

طبق ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می ‌شود. این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق خودداری کند نیز مقرر است.

برای اینکه از نحوه مطالبه حقوق مالی خود در طلاق مانند اجرت المثل ایام زوجیت، نفقه معوقه، تنصیف اموال مرد، مهریه و نحله مطلع بشی، با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و از بهترین وکیل طلاق در شرق تهران مشاوره دریافت کن.

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، دکتر مهدی رضوی، بهترین وکیل طلاق تضمینی در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین طلاق بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در خصوص دعاوی خانواده، با وکیل خانواده آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی داری از بهترین وکیل خانواده بپرس. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

رجوع پس از طلاق به معنی بازگشت مرد به همسر خود پس از طلاق و ادامه زندگی مشترک در ایام عده طلاق است و با این رجوع ازدواج قبلی با تمام آثاری که داشته، ادامه پیدا می کند و نیازی به جاری شدن نکاح مجدد نیست.

  دعاوی خانواده