موسسه حقوقی دادآرمان

نحوه ثبت طلاق در شناسنامه به این صورت است که ابتدا زوج یا زوجه یا هر دو باید برای طلاق اقدام کنند و پس از طی مراحل دادرسی و حضور در جلسات دادگاه و صدور رای طلاق، باید به همراه مدارک شناسایی و رای طلاق به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه کنند و صیغه طلاق را اجرا و طلاق را ثبت کنند و سپس در شناسنامه به ثبت برسانند.

مشاوره تلفنی - موسسه حقوقی دادآرمان

طلاق در ایران

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زوجین از یکدیگر است و با طلاق رابطه زوجیت میان زن و شوهر به پایان می رسد، همچنین و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می ‌رود. جزء ایقاعات محسوب می شود، یعنی یک طرفه است و تنها از سوی مرد انجام می ‌شود.

طبق ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی، طلاق مخصوص عقد دائم بوده و زن در عقد موقت با پایان مدت یا بذل آن از سوی شوهر از زوجیت خارج می ‌شود.

طلاق در ایران انواع مختلفی دارد و حقوق زوجین در طلاق و نحوه و مدت زمان رسیدگی به پرونده طلاق در دادگاه با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود.

براساس امکان رجوع پس از طلاق، طلاق به دو دسته طلاق بائن (طلاق بدون رجوع) و طلاق رجعی تقسیم می شود و براساس اینکه چه کسی از دادگاه درخواست طلاق دارد، طلاق به دو دسته، طلاق یک طرفه (طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد) و طلاق توافقی تقسیم می شود.

اگر چیزی در مورد شرایط طلاق زوجه و یا حقوق زنان بعد از طلاق نمی دونی و نیاز به مشاوره و راهنمایی داری ما ۱۰ تا از بهترین وکیل طلاق را به شما معرفی می کنیم.

وکیل طلاق

مراحل ثبت طلاق در شناسنامه

مراحل ثبت طلاق در شناسنامه به ترتیب زیر است:

  1. ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق
  2. ثبت دادخواست طلاق در یکی از دفاتر الکترونیک قضایی توسط زن یا مرد یا هر دوی آنها (طلاق توافقی)
  3. تعیین شعبه و وقت رسیدگی و ابلاغ آن به زوج و زوجه
  4. حضور در جلسات رسیدگی دادگاه
  5. صدور رای طلاق
  6. حضور در دفترخانه رسمی طلاق برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن و ثبت در شناسنامه زوجین

با وکالت دادن به بهترین وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان می تونی بدون سردرگمی در دادگاه و با صرف کمترین وقت و هزینه طلاق بگیری و به حق و حقوق خود برسی.

ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق

قوه قضاییه به همراه سازمان بهزیستی به منظور حل مشکلات زوجین و کاهش میزان طلاق و با هدف ارجاع زوجین به مراکز مشاوره و انصراف آنها از طلاق اقدام به راه اندازی سامانه ای به نام تصمیم طلاق به آدرس zaman.behzisti.net کرده است. سامانه تصمیم طلاق زوجین را به نزدیکترین مراکز مشاوره معرفی می کند و در مراکز مشاوره سعی می شود با بررسی دلایل اختلافات زوجین به حل مشکلات آنها کمک شود تا زوجین از طلاق منصرف شوند.

متقاضیان طلاق، در انواع طلاق یعنی طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن و طلاق توافقی، برای ثبت دادخواست طلاق باید ابتدا به سامانه تصمیم طلاق مراجعه کنند و به صورت اینترنتی نوبت مشاوره دریافت کنند و در زمان مقرر، به مراکز مشاوره تعیین شده برای دریافت مشاوره طلاق معرفی می شوند و در صورتی که پس از شرکت زوجین در جلسات مشاوره همچنان زوجین برای طلاق اصرار داشته باشند و سازشی بین آنها ایجاد نشود، از سوی مرکز مشاوره یک گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می شود.

ثبت دادخواست طلاق

متقاضیان پس از دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق می توانند برای ثبت دادخواست طلاق به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست طلاق را ثبت نمایند و هزینه دادرسی را نیز پرداخت نمایند. باید بدانید طلاق از جمله دعاوی غیرمالی محسوب می شود و باید هزینه رسیدگی به دعاوی غیرمالی را پرداخت کنید و علاوه بر آن تنها هزینه ای که پرداخت می کنید هزینه داوران، پزشکی قانونی و یا مشاوره است.

تعیین شعبه و وقت رسیدگی

پس از آنکه متقاضی دادخواست طلاق را در یکی از دفاتر الکترونیک قضایی ثبت کرد. دادخواست طلاق به دادگاه صالح ارجاع می شود و شعبه و وقت رسیدگی دادگاه تعیین می شود و سپس به زوج و زوجه برای حضور در دادگاه در تاریخ مقرر ابلاغ می شود.

دادگاه صالح به رسیدگی دعوای طلاق در طلاق توافقی دادگاه خانواده محل اقامت زوجین است و در طلاق از طرف زن یا طلاق از طرف مرد دادگاه صالح، دادگاه خانواده محل اقامت زوجه می باشد.

حضور در جلسات رسیدگی دادگاه

پس از آنکه شعبه و وقت رسیدگی به زوج و زوجه ابلاغ شد آنها باید در تاریخ مقرر به دادگاه مراجعه کنند و قاضی در جلسات رسیدگی دلایل طلاق و مدارک متقاضی و شهادت شهود را بررسی می کند و در صورت لزوم زوجین را برای دریافت گواهی به پزشکی قانونی ارجاع می دهد، مانند طلاق زن به دلیل بیماری روانی مرد یا اعتیاد مرد و یا طلاق زن به دلیل ضرب و شتم غیره.

در صورتی که هر یک از زوجین برای درخواست طلاق دلایلی دارند باید مدارک محکمه پسندی برای اثبات دلایل طلاق خود ارائه نمایند به ویژه در طلاق از طرف زن، چرا که زن حق طلاق ندارد و نمی تواند بدون دلیل درخواست طلاق نماید (به جز طلاق خلع) طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه و یا شروط دوازده گانه عقدنامه مانند طلاق زن به دلیل توهین و فحاشی مرد و یا طلاق به دلیل ترک انفاق از جمله موجبات طلاق زن محسوب می شود.

برای اطلاع از مصادیق عسر و حرج زوجه و طلاق به دلیل عسر و حرج مانند طلاق زن به دلیل توهین و فحاشی مرد و همچنین طلاق زن به دلیل محکومیت زوج، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

صدور رای طلاق

پس از بررسی پرونده طلاق و قبل از صدور رای طلاق، قاضی در خصوص مسائل مالی و غیرمالی طلاق تصمیم گیری می کند. مسائل مالی طلاق همان حقوق مالی زن که شامل مهریه، نفقه، تنصیف اموال مرد، اجرت المثل ایام زوجیت و استرداد جهیزیه است و مسائل غیرمالی طلاق شامل حضانت فرزند و حق ملاقات با فرزند پس از طلاق است. پس از اینکه در خصوص مسائل مالی و غیر مالی طلاق تعیین تکلیف شد، قاضی رای طلاق را صادر می کند.

در صورتی که طلاق از طرف مرد یا طلاق توافقی باشد، گواهی عدم امکان سازش صادر می شود و در صورتی که طلاق از طرف زن باشد، حکم طلاق صادر می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت حکم طلاق و گواهی عدم امکان سازش کلیک کنید.

ثبت طلاق در دفترخانه و شناسنامه زوجین

زوجین بعد از صدور و دریافت رای طلاق برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن باید به همراه مدارک شناسایی خود و رای طلاق به دفتر خانه رسمی طلاق مراجعه کنند. زوجین برای ثبت طلاق فقط تا پایان مدت اعتبار رای طلاق مهلت دارند و اگر به دفترخانه طلاق مراجعه نکنند رای طلاق باطل می شود و طلاق قابل اجرا و ثبت نیست.

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش ۳ ماه پس از تاریخ ابلاغ و مدت اعتبار حکم طلاق ۶ ماه پس از تاریخ ابلاغ است. پس از اجرای طلاق و ثبت آن، طلاق در شناسنامه زوجین ثبت می شود.

طبق ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود. این مجازات در مورد مردی که از ثبت انفساخ نکاح و اعلام بطلان نکاح یا طلاق استنکاف کند نیز مقرر است.

مدارک ثبت طلاق

مدارکی که زوجین برای اجرا و ثبت طلاق در دفترخانه رسمی طلاق باید به همراه داشته باشند، عبارتند از:

  • اصل عقدنامه یا رونوشت آن
  • رای طلاق که مدت اعتبار آن به پایان نرسیده باشد (حکم طلاق یا گواهی عدم سازش)
  • شناسنامه و کارت ملی طرفین و کپی آنها
  • گواهی عدم بارداری زن به جز زن باکره و یائسه
  • دو نفر شاهد عادل
  • پرداخت هزینه ‌های دفترخانه برای اجرا و ثبت طلاق

برای اینکه از نحوه مطالبه حقوق مالی خود در طلاق مطلع بشی، با موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و از بهترین وکیل طلاق در شرق تهران مشاوره دریافت کن.

عدم حضور زوجین در دفترخانه طلاق

طبق ماده ۳۵ قانون حمایت از خانواده ۱۳۹۱ هرگاه زوج در مهلت مقرر به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه و گواهی عدم امکان سازش را تسلیم کند. درصورتی که زوجه ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود. سردفتر به زوجین اخطار می‌‌کند برای اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. درصورت عدم حضور زوجه صیغه طلاق جاری و پس از ثبت به وسیله دفترخانه مراتب به اطلاع زوجه می‌رسد.

طبق ماده ۳۳ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، هرگاه حكم طلاق از سوي زوجه به دفتر رسمي ازدواج و طلاق تسليم شود، در صورتي كه زوج ظرف يك هفته از تاريخ ابلاغ مراتب در دفترخانه حاضر نشود، سردفتر به زوجين ابلاغ مي كند براي اجراي صيغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. در صورت عدم حضور زوج و عدم اعلام عذر از سوي وي يا امتناع او از اجراي صيغه، صيغه طلاق جاري و ثبت مي شود و مراتب به زوج ابلاغ مي گردد. در صورت اعلام عذر از سوي زوج، يك نوبت ديگر به ترتيب مذكور از طرفين دعوت به‌ عمل مي آيد.

حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق

یکی از سوالات متداول که پس از طلاق برای زن و مرد مطرح می شود، امکان حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق است. آیا می توان نام همسر سابق را پس از طلاق از شناسنامه حذف کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، از سال ۱۳۹۳ به صورت قانونی شرایطی برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه پس از طلاق فراهم شده است و آنها می توانند به صورت قانونی نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کنند، اما نحوه و مراحل حذف نام همسر در صورتی که زوجه باکره باشد یا نباشد با هم متفاوت است.

بهترین وکیل طلاق در تهران - موسسه حقوقی دادآرمان

حذف نام همسر از شناسنامه در صورت باکره نبودن زوجه

حذف نام همسر سابق از شناسنامه پس از طلاق در صورتی که زوجه باکره نباشد، فقط پس از ازدواج مجدد امکانپذیر است و باید ازدواج دوم به طور رسمی ثبت شود و در شناسنامه نیز نوشته شود و در این مورد هیچ تفاوتی میان انواع طلاق وجود ندارد و در صورت فوت همسر نیز نحوه حذف نام همسر از شناسنامه به همین ترتیب است و قانونگذار با تعیین این شرط برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه از فریب و سوء استفاده افراد در ازدواج دوم جلوگیری می کند.

اینستاگرام طلاق موسسه حقوقی دادآرمان

حذف نام همسر از شناسنامه در صورت باکره بودن زوجه

اگر پس از طلاق، زوجه باکره باشد، زوج و زوجه پس از ثبت طلاق برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه خود نیازی به ازدواج مجدد ندارند و آنها می توانند با ارائه گواهی پزشکی قانونی مبنی بر باکره بودن زوجه، درخواست صدور شناسنامه جدید بدون نام همسر سابق را بنمایند و نام همسر سابق را از شناسنامه خود حذف کنند و در این صورت یک شناسنامه جدید بدون اینکه المثنی باشد برای آنها صادر می شود.

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، دکتر مهدی رضوی، بهترین وکیل طلاق تضمینی در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین طلاق بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در خصوص دعاوی خانواده، با وکیل خانواده آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی داری از بهترین وکیل خانواده بپرس. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

بهترین وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان

برای اطلاع از مراحل ثبت طلاق در شناسنامه به متن مقاله مراجعه کنید.

  دعاوی خانواده