موسسه حقوقی دادآرمان

حقوق مالی زن در عقد موقت فقط شامل مهریه است و در عقد موقت به زن نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، تنصیف اموال مرد و ارثیه که از حقوق مالی زن بشمار می رود، تعلق نمی گیرد و فقط زن می تواند مهریه خود را مطالبه نماید.

مشاوره تلفنی - موسسه حقوقی دادآرمان

عقد موقت

ازدواج به عقدی گفته می شود که بین زن و مرد است که طی این عقد زن بر مرد حلال می شود و طبق شرع اسلام عقد نکاح به دو دسته عقد دائم و عقد موقت تقسیم می شود.

عقد موقت یا صیغه یا مُتعَه یا نکاح مُنْقَطِع نوعی ازدواج است که زن با خواندن صیغه ای، خود را برای زمانی معین و محدود به ازدواج مرد در می ‌آورد. این نوع ازدواج، در قانون مدنی ایران به رسمیت شناخته شده و ازدواج موقت در ایران به نام صیغه یا صیغه محرمیت معروف می ‌باشد.

عقد موقت یعنی زن، شخصاً یا به وسیله وکیلش، خود را برای مدتی معلوم با مهریه تعیین شده به ازدواج مردی درآورد که در ازدواج با او مانع شرعی نداشته باشد.

در ازدواج موقت یا صیغه، رضایت طرفین و خواندن صیغه کافی است و نوشتن و شاهد گرفتن ضروری نیست.

زن و مرد خودشان می ‌توانند صیغه عقد موقت را بخوانند. ابتدا مدت عقد (از یک ساعت تا چند سال) و میزان مهریه را معین کنند و بعد صیغه عقد موقت را بخوانند.

ثبت ازدواج موقت

طبق قانون ثبت ازدواج دائم الزامی است و ثبت ازدواج موقت (صیغه) طبق قانون حمایت خانواده فقط در موارد زیر الزامی می ‌باشد:

  • باردار شدن زوجه: هرگاه ضمن عقد موقت زوجه از زوج باردار شود، با عنایت به آثار حقوقی آن عقد موقت باید به ثبت برسد.
  • توافق طرفین: چنانچه طرفین بنا به دلایلی توافق به ثبت ازدواج موقت داشته باشند، می‌ توانند ازدواج موقت را به ثبت برسانند.
  • شرط ضمن عقد: چنانچه یکی از شروط ضمن عقد نکاح موقت یا صیغه به ثبت رسیدن آن باشد، باید براساس توافق طرفین به ثبت برسد.

جز در موارد فوق که گفته شد ثبت ازدواج موقت برخلاف ازدواج دائم الزامی نیست، همچنین ثبت عقد موقت بدون ثبت رسمی انجام می‌ شود و در شناسنامه زوجین ثبت نمی ‌گردد.

نکته: تنها سند عقد موقت معتبر که مهر برجسته داشته باشد مورد قبول اداره اماکن و هتل ‌ها می ‌باشد.

انحلال عقد موقت

برای انحلال ازدواج موقت بر خلاف ازدواج دائم نیازی به ثبت دادخواست و مراجعه به دادگاه خانواده نمی باشد، طبق ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی، عقد موقت با پایان مدت و یا بذل مدت توسط زوج منحل می شود و زن و مرد از هم جدا می شوند و طلاق و فسخ نکاح مخصوص عقد دائم است و زوجین در عقد دائم برای پایان دادن به ازدواج و زندگی مشترک خود باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواست طلاق را ثبت کنند.

اگر در مورد مطالبه حقوق مالی خود مانند مطالبه مهریه، مطالبه نفقه معوقه، مطالبه ارثیه از ماترک زوج، مطالبه مهریه و اجرت المثل ایام زوجیت پس از فوت شوهر و…  به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل خانواده (وکیل طلاق، وکیل مهریه، وکیل ارث) داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل خانواده را به شما معرفی می کند.

حقوق مالی زن در عقد موقت

طبق قانون و همچنین شرع مقدس اسلام به محض عقد نکاح زن و مرد نسبت به یکدیگر دارای حقوق و تکالیفی می شوند و هر یک از زن و مرد برای استحکام و تداوم زندگی مشترک باید تکالیف و وظایف خود را به درستی ایفا کند تا به این ترتیب بین زوجین مودت، محبت و تفاهم حاصل شود.

پس از عقد نکاح اعم از عقد دائم و عقد موقت، زن دارای حقوقی مالی و غیرمالی می شود، حقوق مالی و غیرمالی زن در عقد دائم و عقد موقت با هم متفاوت است، در واقع مهمترین تفاوت عقد دائم و موقت در مورد حقوق مالی زوجه است، چرا که برخی حقوق مالی در عقد موقت به زن تعل نمی گیرد.

مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، تنصیف اموال زوج و ارثیه حقوق مالی زن در عقد نکاح هستند، که در عقد دائم کلیه این حقوق به زن تعلق می گیرد.

مهریه در عقد موقت

مهریه به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید؛ همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده و ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد.

مهریه مهمترین حقوق مالی زن بشمار می رود که هم در عقد دائم و هم در عقد موقت به زن تعلق می گیرد، با این تفاوت که تعیین مهریه در عقد دائم از شرایط صحت عقد نیست و در صورتی که در هنگام عقد دائم مهریه تعیین نشود عقد صحیح است و زوجین می توانند پس از عقد نیز در مورد مقدار مهریه با هم به توافق برسند، اما تعیین مهریه در عقد موقت برخلاف عقد دائم از شرایط صحت عقد بشمار می رود، از این رو اگر در هنگام عقد موقت مهریه تعیین نشود، عقد باطل است.

یکی از مهمترین دلایل اهمیت مهریه این است که برخلاف سایر حقوق مالی زن در عقد نکاح، مهریه در هر شرایطی به زن تعلق می گیرد، حتی اگر خیانت و رابطه نامشروع زن با ارائه مدارک محکمه پسند در دادگاه اثبات شود، باز مهریه به او تعلق می گیرد و مرد در عقد دائم یا موقت باید مهریه زن را پرداخت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مهریه زن خیانتکار مراجعه کنید.

اگر برای مطالبه مهریه و یا سایر دعاوی مرتبط با آن مانند مطالبه مهریه در طلاق غیابی، ممنوع الخروج کرده مرد بابت مهریه، استفاده از حق حبس مهریه، بخشش و بذل مهریه از سوی زوجه، مطالبه مهریه از ارث، مطالبه مهریه غیر منقول و نحوه تبدیل مهریه عندالاستطاعه به عندالمطالبه و…  نیاز به راهنمایی و مشاوره داری با بهترین وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر، همچنین می تونی از طریق واتساپ و تلگرام با وکیل آنلاین مهریه در ارتباط باشید و پاسخ سوالات خود را به صورت آنلاین از وکیل مهریه دریافت کنید.

اجرت المثل ایام زوجیت در عقد موقت

یکی دیگر از حقوق مالی زن در عقد نکاح اجرت المثل ایام زوجیت است. مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت فقط در زمان طلاق امکان پذیر است و زن می تواند هنگام طلاق آن را مطالبه نماید.

اجرت المثل ایام زوجیت در عقد موقت (صیغه) به زن تعلق نمی گیرد و فقط در عقد دائم و در زمان طلاق زن می تواند آن را مطالبه کند. اجرت المثل ایام زوجیت مانند تنصیف اموال از حقوق زنان در طلاق محسوب می شوند.

اجرت المثل ایام زوجیت به دستمزد زن برای انجام امور خانه داری و نگهداری از فرزندان به درخواست مرد و به قصد عدم تبرع (رایگان نبودن) گفته می شود. مقدار اجرت المثل ایام زوجیت در طلاق توسط کارشناس و با توجه به برخی معیارها مانند تعداد سال های زندگی مشترک، تعداد و جنسیت فرزندان، شاغل یا خانه دار بودن زن و… بستگی دارد.

اگر هر سوالی در مورد طلاق داری با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان در تماس باش…

نفقه در عقد موقت

طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، نفقه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن مانند مسکن، پوشاک، غذا، اثاثیه منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و حتی خادم البته در صورت عادت زن یا احتیاج به واسطه نقصان یا بیماری می باشد.

نفقه نیز مانند مهریه از جمله مهمترین حقوق مالی زن در عقد نکاح است که با جاری شدن عقد و تمکین زوجه از زوج به او تعلق می گیرد. در عقد موقت هر چند که زن از شوهر تمکین کرده باشد، اما به زن نفقه تعلق نمی گیرد. در عقد موقت بدهی شوهر بر دادن نفقه زن براساس رضایت زن و شوهر است و شوهر در صورتی به زن نفقه می‌ دهد که به صراحت شرط شده یا عقد موقت مبنی بر آن جاری شده باشد. طبق ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی، در عقد موقت یا صیغه زن حق نفقه ندارد، مگر اینکه شرط شده یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد و فقط در عقد دائم به زن نفقه تعلق می گیرد به طوری که ترک انفاق مرد از موجبات طلاق از طرف زن محسوب می شود و در صورت اثبات ترک انفاق مرد زن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

تنصیف اموال زوج در عقد موقت

یکی از شروط موجود در عقدنامه شرط تنصیف اموال زوج است که به موجب این شرط در زمان طلاق تا نصف دارایی شوهر از ۱ تا ۵۰ درصد که پس از ازدواج به دست آورده است، به زوجه تعلق می گیرد، که مقدار آن توسط دادگاه تعیین می شود و دارایی های زوج پیش از ازدواج و ارثیه ای که بعد از ازدواج به او می رسد، در هنگام طلاق به زوجه تعلق نخواهد گرفت.

تنصیف اموال مرد فقط در زمان طلاق و به موجب قبول این شرط از سوی زوج در هنگام عقد دائم و امضای این شرط در عقد نامه به زن تعلق می گیرد، همچنین باید طلاق از طرف مرد باشد و دلیل طلاق نیز نشوز زن نباشد، از این رو با توجه به شرایط تعلق گرفتن تنصیف اموال مرد، این شرط در عقد موقت به زن تعلق نمی گیرد و در زمان انحلال عقد موقت، زن هیچ سهمی در اموال مرد نخواهد داشت.

با توجه به آنچه گفته شد در طلاق از طرف زن و طلاق توافقی و یا طلاق از طرف مرد به دلیل نشوز زن مانند سوءمعاشرت زن، خیانت و رابطه نامشروع زن و عدم تمکین زن از مرد و غیره حتی در عقد دائم نیز به زن تنصیف اموال تعلق نخواهد گرفت.

برای دریافت مشاوره در خصوص دعاوی طلاق مانند طلاق غیابی، طلاق از طرف زن، طلاق از طرف مرد، ترک انفاق، دعوای الزام به تمکین زوجه و غیره با بهترین وکیل طلاق، موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

ارثیه در عقد موقت

زن و مرد در عقد موقت از یکدیگر ارث نمی برند، بنابراین اگر زوج فوت کند، فقط به همسر دائمی وی ارثیه تعلق می گیرد و زن در عقد موقت ارثیه ندارد.

ارثیه زن در عقد دائم در صورتی که مرد فرزندی نداشته باشد، یک چهارم و اگر مرد فرزند داشته باشد، یک هشتم از ماترک شوهر است، علاوه بر اینکه زن می تواند مهریه و اجرت المثل ایام زوجیت خود را نیز پس از فوت شوهر از وراث او مطالبه نماید و ورثه متوفی باید مهریه و اجرت المثل زن را از ترکه او به زن پرداخت کنند.

موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل ارث (وکیل ارث آنلاین) را به شما معرفی می کند تا با دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص دعاوی ارث و میراث بتونی به حقوق خود پس از فوت همسرت برسی.

کلام آخر

همان طور که گفته شد در عقد دائم به زن حقوق مالی تعلق می گیرد که برخی از آنها مانند مهریه و نفقه در زندگی مشترک از سوی زن قابل مطالبه است و برخی دیگر مانند اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف اموال مرد فقط در زمان طلاق قابل مطالبه است و ارثیه، مهریه و اجرت المثل نیز حقوقی هستند که زن می تواند پس از فوت شوهر از ورثه ی او مطالبه نماید.

در صورتی که زوجه برای مطالبه حقوق مالی خود در عقد دائم یا موقت نیاز به مشاوره و راهنمایی داشته باشد و یا بخواهد برای تقدیم دادخواست به دادگاه برای مطالبه حقوق مالی خود به یک وکیل با تجربه وکالت دهد باید به چه کسی مراجعه کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت وکیل خانواده از جمله وکیل طلاق یا وکیل مهریه بهترین کسی است که می تواند زوجه را برای مطالبه حقوق مالی خود راهنمایی کند و یا وکالت او را برای پیگیری پرونده در دادگاه قبول نماید.

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل طلاق تضمینی در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه  حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین طلاق بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره در خصوص دعاوی خانواده نیاز به مشورت با یک وکیل خانواده داری، می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران و کانال حقوقی تلگرام با وکیل خانواده آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان در ارتباط باشید و هر سوالی داری بپرسی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

در عقد موقت فقط به زن مهریه تعلق می گیرد و  شوهر در صورتی به زن نفقه می‌ دهد که به صراحت شرط شده یا عقد موقت مبنی بر آن جاری شده باشد، در غیر این صورت نفقه و سایر حقوق مالی مانند اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف اموال و ارثیه در عقد موقت به زن تعلق نمی گیرد.

  دعاوی خانواده