موسسه حقوقی دادآرمان

حکم تبعید در رابطه نامشروع یعنی فردی به دلیل ارتکاب جرم رابطه نامشروع براساس حکم دادگاه، به زندگی کردن در یک محل خاص و در مدت زمان معین، مجبور شود.

مشاوره تلفنی - موسسه حقوقی دادآرمان

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات محکوم خواهند شد. مجازات رابطه نامشروع غیر زنا تا ۹۹ ضربه شلاق است.

جرم رابطه نامشروع و ارتکاب عمل منافی عفت، از جرائم عمدی محسوب می ‌شود و در وقوع این جرائم، قصد و عمد و وجود سوء نیت ضروری است.همچنین قانون گذار از جرائم منافی عفت تعریف دقیقی ذکر نکرده است و تنها برخی از مصادیق آن را بیان کرده است، از این رو تشخیص جرائم منافی عفت بر عهده قاضی خواهد بود.

در مورد اینکه جرم رابطه نامشروع سابقه کیفری دارد یا خیر باید گفت طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، رابطه نامشروع جزو جرائمی است که سوء پیشینه و سابقه کیفری ندارد و چنانچه شخصی به جرم ارتکاب رابطه نامشروع محکوم شود در گواهی سوء پیشینه او هیچ گونه سوء سابقه کیفری درج نمی شود.

باتوجه به اهمیت اثبات عناوین مجرمانه مربوط به جرائم منافی عفت و همچنین سنگین بودن برخی مجازات جرائم منافی عفت مانند اعدام، تبعید و… می توانید از مشاوره رایگان و وکالت دعاوی رابطه نامشروع موسسه حقوقی دادآرمان  بهره مند شوید.

انواع رابطه نامشروع

طبق قوانین کیفری ایران انواع رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و… در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند، بنابراین اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، رابطه نامشروع تلقی نمی شود، چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند، که در این ماده جای ندارند، اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه بین زن و مرد نامحرم منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد، مانند رابطه نامشروع در فضای مجازی از طریق پیام رسان های خارج مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام، جرم فرستادن عکس برای نامحرم و…

وکیل رابطه نامشروع

۲- زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصنه، زنای محصن، زنای غیر محصن، زنای غیر محصنه.

در جرم زنا باید به این نکته توجه کرد که زنا یک نوع رابطه نامشروع است اما تفاوت هایی با هم دارند، نحوه اثبات زنا مهمترین تفاوت رابطه نامشروع با زنا است، چرا که مدارک و ادله اثبات جرم زنا به گونه ای است که اثبات آن را بسیار سخت و یا غیر ممکن می کند و نمی توان وقوع جرم زنا را به آسانی اثبات کرد.

همچنین به فرزند متولد شده از رابطه نامشروع، ولدالزنا یا فرزند نامشروع گفته می شود که طبق شرع و قانون از پدر و مادر طبیعی خود ارث نمی برد.

۳- لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردان) گفته می شود.

۴- مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنان) گفته می شود.

۵- قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی قوادی به معنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است. همچنین اگر شخصی دو یا چند نفر را به قصد انجام روابط نامشروع دیگر مانند مساحقه و یا تفخیذ جمع نماید، این موضوع مصداق جرم قوادی نمی باشد.

۶- قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود. طبق ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی، مجازات قذف (مجازات تهمت رابطه نامشروع زنا یا لواط) تا ۸۰ ضربه شلاق حدی است.

اثبات رابطه نامشروع

در صورتی که شخصی (شاکی) بخواهد از رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت شکایت کند، باید بتواند ادعای خود را مبنی بر وقوع رابطه نامشروع در دادگاه با ارائه مدارک محکمه پسند اثبات کند. ارائه مدارک و شواهد و اثبات رابطه نامشروع به این جهت حائز اهمیت است که اگر مدارک موجود در پرونده برای اثبات جرم رابطه نامشروع کافی نباشد و شاکی نتواند رابطه نامشروع را اثبات کند، متهم یا متهمین می توانند از وی به جرم تهمت و افترا شکایت کنند و در این صورت شاکی از سوی دادگاه به جرم تهمت و مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

دادگاه صالح به رسیدگی جرائم منافی عفت غیر زنا و زنای غیرمحصنه و غیرمحصن دادگاه۲ و دادگاه صالح به رسیدگی زنای محصنه، زنای به عنف و زنا با محارم دادگاه کیفری۱ است.

طبق قوانین کیفری ایران ادله اثبات رابطه نامشروع عبارتند از:

۱- اقرار متهم: اگر متهم به ارتکاب جرم رابطه نامشروع اعتراف کند برای اثبات جرم نیازی به تحقیقات و ارائه مدارک دیگر نمی باشد؛ همچنین برای اثبات جرم زنا متهم باید ۴ مرتبه به ارتکاب این عمل اقرار کند.

۲- شهادت شهود: طبق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی، حد نصاب شهادت برای جرم زنا ۴ شاهد مرد و سایر جرائم رابطه نامشروع ۲ شاهد مرد است.

۳- علم قاضی: علم قاضی برای اثبات جرم رابطه نامشروع شامل شواهد و امارات وقوع جرم است.

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و اینکه چه کسانی حق شکایت از رابطه نامشروع را دارند سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

مجازات تبعید در رابطه نامشروع

رابطه نامشروع انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع رابطه نامشروع مجازات آن متفاوت خواهد بود و تشخیص نوع رابطه نامشروع برعهده قاضی است. مجازات های رابطه نامشروع ممکن است حدی و یا تعزیری باشد و شامل مجازات های اعدام، شلاق، حبس و تبعید است. رابطه نامشروع از جمله جرائم غیرقابل گذشت است و رضایت شاکی در پرونده رابطه نامشروع تاثیری در صدور رای و اجرای آن ندارد. 

تبعید در رابطه نامشروع یا نفی بلد، یعنی فردی به دلیل ارتکاب جرم رابطه نامشروع براساس حکم دادگاه، به زندگی کردن در یک محل خاص، و در مدت زمان معین، مجبور شود. بر این اساس در زمان تبعید، شخص باید خود را به طور دائم به مقامات تعیین شده معرفی کند و نباید در تمام مدت زمان تبعید، اقدام به ترک محل تبعید نماید.

در صورتی که رابطه نامشروع با رضایت طرفین صورت گرفته باشد و هر دو طرف در ارتکاب جرم رابطه نامشروع و عمل منافی عفت رضایت داشته باشند، مجازات و حکم رابطه نامشروع با رضایت طرفین برای هر دو نفر قابل اجرا است، اما در صورتی که یکی از طرفین به زور و اکراه مرتکب رابطه نامشروع شده باشد، فقط اکراه کننده به مجازات محکوم می شود.

اجرای حکم تبعید رابطه نامشروع

در اجرای حکم تبعید رابطه نامشروع، متهم به محل تبعید اعزام و مراتب به دادگاه و نیروی انتظامی محل اعلام می شود. طبق ماده ۵۴۵ قانون آیین دادرسی کیفری شخصی که به تبعید یا اقامت اجباری محکوم شده است به دادسرای محل اجرای حکم اعزام می شود. در صورتی که متهم با وثیقه یا معرفی کفیل آزاد است برای اجرای حکم تبعید احضار می شود و همچنین به کفیل و وثیقه گذار نیز اعلام می گردد که متهم را برای اجرای حکم تبعید رابطه نامشروع حاضر نماید و در صورتی که متهم بدون قرار تامین آزاد باشد بدون احضار، جلب می شود.

قاضی اجرای احکام برای اجرای حکم تبعید رابطه نامشروع باید برگ نیابت قضایی را تنظیم کند و آن را به حوزه قضایی محل تبعید ارسال نماید. بدون اعطای نیابت قضایی، اجرای مجازات تبعید وجاهت قانونی ندارد.

اینستاگرام طلاق موسسه حقوقی دادآرمان

متهم که به دلیل ارتکاب جرم رابطه نامشروع به تبعید محکوم شده است، باید نزد رئیس دادگستری یا دادستان حوزه قضایی محل تبعید، حسب مورد حاضر گردد و پس از اجرای تشریفات هر دو روز یک بار خود را به کلانتری یا پاسگاه تعیین شده، معرفی کرده و اعلام حضور نماید.

طبق ماده ۵۴۶ قانون آیین دادرسی کیفری، نظارت بر حضور و فعالیت محکومان در محل تبعید بر عهده قاضی اجرای احکام کیفری محل اجرای حکم است.

تبعیدگاه مرکزی است که از طرف دولت به منظور نگهداری مجرمین به‌ عادت یا افراد شرور تاسیس گردیده است و محکوم به تبعید رابطه نامشروع در تبعیدگاه به سر می ‌برد و دارای لباس مخصوص بوده و غذای او از طرف مرکز تامین می شود و حق مکاتبه و مراوده با خارج از محل مذکور را ندارد، مگر تحت نظر اولیای مرکز تبعید. محکوم به تبعید همچنین مجبور به انجام کار‌هایی است که برای او تعیین می‌ شود و به طور کلی شب ‌ها به تنهایی و در سلول به سر می ‌برد.

اگر محکوم که در تبعید رابطه نامشروع به سر می برد، بدون دریافت مرخصی و بدون کسب اجازه از دادگاه صادرکننده رأی، محل تبعید را ترک کند، نیروی انتظامی موظف است به محض اطلاع، مراتب را به دادگستری محل اجرای نیابت اطلاع دهد و مقام قضایی مجری نیابت موضوع را به دادگاه صادرکننده رای یا قاضی اجرای احکام محل معطی نیابت اعلام می‌ کند.

اگر برای طلاق توافقی به دلیل خیانت اقدام کردی و نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل وکیل باتجربه و قابل اعتماد داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (و وکیل طلاق توافقی ) را به شما معرفی می کند.

نشست قضایی در مورد تاریخ برگزاری ۱۸/۷/۱۳۹۸

سوال: اگر شخصی به اتهام رابطه نامشروع علاوه بر مجازات اصلی به اقامت اجباری به عنوان مجازات تکمیلی محکوم شده باشد لکن برای دومین بار از اقامت اجباری در محل معین خودداری نماید و دادگاه وی را به حبس تعزیری درجه هفت محکوم نماید آیا این حبس مشمول مقررات آزادی مشروط می شود یا خیر؟

نظریه هیات عالی

نظریه اداره حقوقی قوه قضائیه شماره ۱۵۲/۹۸/۷ مورخ ۹۸/۵/۲۸ به شرح زیر مورد تائید اعضاء هیأت عالی است: ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ راجع به آزادی مشروط ناظر به محکومیت حبس تعزیری به موجب حکم دادگاه است اطلاق آن شامل محکومیت حبس بدل از مجازات تکمیلی موضوع قسمت اخیر ماده ۲۴ این قانون نیز می شود به ویژه استنباط از عبارت «… بقیه مدت محکومیت را به حبس یا جزای نقدی درجه هفت یا هشت تبدیل می کند…» این است که این حبس مجازات تعزیری جدا و مستقل از مجازات تکمیلی محسوب می گردد لذا با رعایت شرایط مقرر در ماده ۵۸ قانون صدر الذکر مشمول آزادی مشروط می گردد.

نظریه اتفاقی

“مجازات جزای نقدی یا حبس که در اجرای قسمت اخیر ماده ۲۰ ق م ا تعیین می شود مجازاتی است بدلی و این مجازات در قانون قابل تجدید نظر شناخته نشده است “(ماده ۲۰ ق م ا سابق؛ درصورتی که محکوم به تبعید یا اقامت اجباری در نقطه ای یا ممنوعیت از اقامت در نقطه معین، در اثنای اجرای حکم، محل را ترک کند و یا به نقطه ممنوعه باز گردد،دادگاه می تواند با پیشنهاد دادسرای مری حکم مجازات مذکور را تبدیل به جزای نقدی و یا زندان نماید ) ۲- تبدیل حبس مذکور به جزای نقدی با فلسفه انشایی آن مغایرت دارد و فاقد وجاهت قانونی است. ۳- ایرج گلدوزیان: کیفرهای تکمیلی مشمول کیفیات مخففه نمی شوند صحفه ۳۳. عبدالحسین علی آبادی: کیفرهای تکمیلی را نمی توان مستقلا” تعلیق نمود. ج۲ صحفه ۳۵۱ . نکته: طبق بند ۲ ماده آیین نامه کمیسیون عفو و بخشودگی مصوب سال ۱۳۷۳ کلیه محکومیتهای محرومیت از حقوق اجتماعی و یا اقامت و یا ممنوعیت از اقامت در محل معین، قابل عفو و تخفیف است. ۴- از واژه به علت ارتکاب جرمی مذکور در ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی سابق استفاده می شود که شامل مجازات بدلی نمی شود. *نظریه مشورتی ۱۰۹۷۷/۷ -۱۳۸۰/۱۱/۲۳ : چنانچه حسب مقررات ماده ۲۰ ق م ا تبعید به حبس تبدیل می شود حبس مذکور مجازات اصلی نیست بلکه کیفری است تتمیمی، لذا مشمول مقررات راجع به آزادی مشروط نیست. ۵- نظر به اینکه قانونگذار در ماده ۵۸ ق م ا مقدر نموده است: در مورد محکومیت به حبس تعزیری “و چون اقامت اجباری تبدیل شده به حبس”، حبس تعزیری نیست لذا مشمول مقررات آزادی مشروط نمی شود همچنین با توجه به اینکه در ماده ۶۵ ق م ا آمده است “مرتکبان جرائم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آنها تا سه ماه حبس است به جای حبس به مجازات جایگزین حبس محکوم می گردند و با توجه به اینکه در ما نحن فیه شخص محکوم مرتکب جرم نشده است لذا مشمول ماده مذکور نیز نخواهد بود.

اینستاگرام مهدی رضوی- مدیر موسسه حقوقی دادآرمان

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع و درخواست طلاق مشاوره کامل و رایگان از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

کلام آخر

طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و مشاوره حقوقی و راهنمایی های لازم در این زمینه را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تماس بهترین وکیل تهران مشاوره رایگان دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

بله، رابطه نامشروع انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع رابطه نامشروع مجازات آن متفاوت خواهد بود و تشخیص نوع رابطه نامشروع برعهده قاضی است و یکی از مجازات های رابطه نامشروع تبعید است.

  جرائم کیفری