موسسه حقوقی دادآرمان

مراحل اخذ پروانه وکالت طبق قانون به این صورت است که، متقاضی باید دارای مدرک لیسانس رشته های حقوق و یا فقه و مبانی حقوق اسلامی باشد و در آزمون وکالت شرکت کرده و موفق به کسب نمره قابل قبول شود و سپس در دوره کارآموزی وکالت شرکت کند و پس از پایان دوره کارآموزی، پروانه وکالت به او اعطا می شود.

مشاوره تلفنی - موسسه حقوقی دادآرمان

پروانه وکالت چیست؟

افرادی که قصد دارند به شغل وکالت بپردارند و در زمینه دعاوی قضایی اعم از حقوقی و کیفری فعالیت کنند و به نمایندگی و وکالت از طرفین دعوی در محاکم و مراجع قضایی حاضر شوند، باید ابتدا اقدام به اخذ پروانه وکالت نمایند. در واقع پروانه وکالت مجوزی است که به وکیل اجازه می دهد بتواند در مراجع قضایی حاضر شود و از حقوق موکلین خود دفاع کند. متقاضی وکالت برای اخذ پروانه وکالت باید دارای حداقل مدرک لیسانس رشته های حقوق و یا فقه و مبانی حقوق اسلامی باشد و در آزمون وکالت شرکت کند و موفق به کسب نمره قابل قبول در این آزمون شود و سپس در دوره کارآموزی وکالت شرکت کند. پروانه وکالت ۳ سال اعتبار دارد و تمدید آن بستگی به درخواست وکیل دارد.

مراجع اخذ پروانه وکالت

مراجع ارائه دهنده پروانه وکالت عبارتند از:

کانون‌ وکلا: اولین مرجع قانونی برای صدور پروانه‌ وکالت در ایران اتحادیه‌ی سراسری کانون ‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) است که به اختصار به آن کانون وکلا گفته می ‌شود.

کانون وکلا نهادی غیردولتی و مستقل است که از پیش از انقلاب اسلامی، وظیفه برگزاری آزمون وکالت و صدور پروانه برای وکلا و نظارت بر آنان، بر عهده آن بوده است. طبق ماده ۴ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶، اعضای هیأت مدیره ‌اعم از اصلی و علی ‌البدل کانون وکلا از بین وکلای پایه یک هر حوزه برای مدت ۲ سال انتخاب می ‌شوند.

قوه قضاییه: یکی از مراجعی که می ‌تواند پروانه وکالت صادر نماید قوه‌ قضاییه جمهوری اسلامی ایران است. برای جذب وکلا از سوی قوه قضاییه، نهادی با عنوان مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه‌ قضاییه تشکیل شده است که پس از مدتی به کانون ملی مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان تغییر نام داد.

برای مشاوره حقوقی رایگان و استفاده از خدمات موسسه حقوقی دادآرمان می توانید به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین اقدام کنید.

شرایط متقاضیان اخذ پروانه وکالت

طبق ماده ۵ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون سوم توسعه، متقاضیان اخذ مجوز پروانه وکالت و کارشناس رسمی یا تاسیس موسسه مشاوره حقوقی باید دارای شرایط ذیل باشند:

الف: تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران

ب: داشتن حداقل ۲۴ سال تمام شمسی برای وکلا، مشاوران حقوقی و کارشناسان رسمی در زمان صدور پروانه مشاوره حقوقی و وکالت و کارشناسی و حداکثر ۶۵ سال تمام شمسی برای مشاوران حقوقی و وکلا

ج: داشتن حداقل دانشنامه معتبر کارشناسی از دانشکده‌ های معتبر داخلی یا خارجی (در حالت اخیر، به شرط ارزشیابی رسمی) یا معادل حوزوی آن در رشته‌ های حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی برای متقاضیان مشاوره حقوقی و وکالت و در رشته مورد تقاضا برای متقاضیان کارشناسی

د: انجام خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم برای آقایان

ر: عدم سوءپیشینه مؤثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی

و: عدم اعتیاد به مواد مخدر و سکرآور به تأیید سازمان پزشکی قانونی و عدم تجاهر به فسق

ز: عدم اشتغال اعم از رسمی، قراردادی، پیمانی در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های دولتی، نهاد‌های انقلابی، شهرداری‌ها و مؤسسات مأمور به خدمات عمومی و عدم اشتغال به سردفتری یا دفتریاری در زمان صدور مجوز و پس از آن مادامی که شخص به مشاوره حقوقی و وکالت موضوع این آیین‌نامه اشتغال دارد. (برای متقاضیان وکالت و مشاوره حقوقی)

ح: نداشتن سوء شهرت

ط: داشتن وثاقت و تعهد به اصل نظام و قانون اساسی

ی: عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات قضائی یا خدمات دولتی یا وکالت دادگستری و یا سلب صلاحیت برای متقاضیان شغل مشاوره حقوقی و عدم محکومیت به انفصال دائم از شغل کارشناسی برای متقاضیان کارشناسی

تبصره- مشاغل آموزشی یا پژوهشی در دانشگاهها از مقررات بند (ز) مستثنی می‌باشد.

اخذ پروانه وکالت بدون شرکت در آزمون

در صورت تایید صلاحیت اخلاقی، افراد زیر می توانند بدون شرکت در آزمون وکالت به شرط گذراندن دوره کارآموزی، پروانه وکالت پایه یک دریافت کنند:

اعضاء هیات‌های علمی دانشکده‌های حقوق مورد تأیید آموزش عالی به شرط داشتن حداقل ۱۵ سال سابقه تدریس با مدرک دکتری در دروس حقوقی یا دروس تخصصی مرتبط داوطلبانی که دارای حداقل مدرک لیسانس در یکی از رشته‌های حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی و پنج سال سابقه قضایی بوده و حائز شرایط دیگر مندرج در ماده ۵ باشند از شرکت در آزمون معاف بوده و به آنان پروانه وکالت پایه یک دادگستری اعطا می ‌شود.

برای دریافت مشاوره حضوری با شماره وکیل حقوقی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر یا از طریق فضای مجازی با وکیل آنلاین طلاق در ارتباط باش و هر سوالی در زمینه طلاق داری بپرس.

اخذ پروانه وکالت بدون دوره کارآموزی

همان طور که گفته شد یکی از شرایط اخذ پروانه وکالت، شرکت در دوره کارآموزی وکالت است و متقاضی باید حتما دوره کارآموزی را طی کند تا بتواند پروانه وکالت بگیرد اما طبق قانون استثنایی نیز در این خصوص وجود دارد و برخی افراد می توانند بدون طی دوره کارآموزی پروانه وکالت پایه یک دریافت کنند. طبق قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری داوطلبانی که دارای حداقل مدرک لیسانس در یکی از رشته‌های حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی و پنج سال سابقه قضایی بوده و حائز شرایط دیگر مندرج در ماده ۵ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ باشند از شرکت در آزمون وکالت و کارآموزی معاف بوده و به آنان پروانه وکالت پایه یک دادگستری اعطا می‌ شود.

با دریافت مشاوره وکلای موسسه حقوقی دادآرمان می توانید از مزایای حضور یک وکیل با تجربه در پرونده خود بهره مند شوید و بهترین نتیجه را دریافت کنید.

‌‌سهمیه پروانه وکالت کانون وکلا

طبق ماده ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶، سی درصد سهمیه مورد نیاز کانون وکلای هر حوزه به ایثارگران که شامل افراد زیر هستند، اختصاص می‌یابد:

  • رزمندگانی که شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه جنگ داشته و یا در اسارت دشمن بوده ‌اند.
  • جانبازان ۲۵% و بالاتر
  • بستگان درجه اول شهدا و جانبازان ۵۰% به بالا
  • که از بین ایثارگرانی‌که بیشترین نمره را آورده‌ اند انتخاب خواهند شد.

‌طبق تبصره این ماده، استفاده از این سهمیه مانع از پذیرش ایثارگرانی که نمره قبولی سهمیه آزاد را آورده‌اند نمی ‌باشد

اگر وقت کافی برای مراجعه به دفتر وکیل نداری می تونی به صورت آنلاین از طریق واتساپ (وکیل آنلاین واتساپ) و تلگرام (وکیل آنلاین تلگرام) و همچنین از طریق کانال حقوقی تلگرام موسسه حقوقی دادآرمان، مشاوره رایگان دریافت کنی و از مزایای مشاوره با بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران استفاده کنی.

مدت اعتبار پروانه وکالت

طبق تبصره ۵ ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶، اعتبار پروانه وکالت سه سال است و تمدید آن مشروط به درخواست متقاضی می‌باشد. هرگاه وکیلی فاقد یکی از شرایط این قانون ‌تشخیص داده شود، کانون موظف است موضوع و دلایل آن را به دادگاه انتظامی وکلا، اعلام و درخواست رسیدگی نماید. دادگاه انتظامی وکلا پس از رسیدگی ‌نسبت به تمدید یا عدم تمدید پروانه رأی صادر می‌کند. پروانه این اشخاص تا صدور حکم قطعی معتبر خواهد بود مگر در مواردی که دادگاه با‌ توجه به ضرورت حکم تعلیق صادر نماید.

وکلای موسسه حقوقی دادآرمان این امکان را فراهم کرده اند تا شما عزیزان بتوانید علاوه بر مشاوره حقوقی حضوری به صورت غیر حضوری و آنلاین نیز با وکلای این مجموعه از طریق واتساپ و تلگرام در تماس باشید و سوالات خود را به صورت آنلاین مطرح و پاسخ خود را دریافت کنید.

استعلام پروانه وکالت

برای اینکه موکلین از وضعیت وکیل خود مطلع شوند، می توانند اقدام به استعلام پروانه وکالت وکیل نمایند. استعلام پروانه وکالت از سه طریق (سامانه های مختلف) امکان پذیر است.

در سامانه استعلام وضعیت وکیل در عدل ایران (adliran.ir) با وارد کردن کد ملی وکیل می توانید از پروانه وکالت وکیل استعلام بگیرد و از اطلاعات مورد نظر در خصوص وکیل خود مطلع شوید.

روش دیگر برای استعلام از پروانه وکالت وکیل، از طریق سامانه کانون های وکلای دادگستری  (search-hamivakil.ir) است می توانید با جست و جوی نام و نام خانوادگی وکیل از پروانه وکالت وکیل استعلام بگیرد که در این صورت فقط وکلای کانون وکلای دادگستری در اختیار شما قرار می گیرد.

در سامانه استعلام وکلای قوه قضاییه (hub.23055.ir/search-lawyer) می توانید با وارد کردن نام و نام خانوادگی وکیل، استعلام بگیرید و مشخصات وکلای پایه یک دادگستری و کارآموزان در اختیار شما قرار می گیرد.

برای دریافت مشاوره رایگان از بهترین وکیل ایران می توانید از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران اقدام کنید…

تفاوت کارآموزی وکالت کانون وکلا و مرکز مشاوران

۱- در مورد کارآموزان وکالت کانون وکلا، داوطلبان پس از قبولی در آزمون تستی پس از سیر مراحل اداری، وارد دوره‌ی ۱۸ ماهه‌ی کارآموزی می‌شوند که در طول دوره حق دریافت پرونده‌های حقوقی را با توجه به معیار مشخص دارند. در واقع کارآموزان وکالت می‌توانند فعالیت کنند، اما داوطلبان مرکز مشاوران پس از قبولی در آزمون تستی وارد مرحله مصاحبه می‌شوند و پس از مرحله‌ی مصاحبه تحقیقات وارد دوره‌ی کارآموزی وکالت شده که در مدت کارآموزی حق فعالیت کاری در این زمینه را تا قبل از آزمون سال ۹۸ نداشتند و صرفاً باید به کارآموزی می‌پرداختند. بعد از پایان مرحله‌ی کارآموزی، کارآموزان وکالت پروانه‌ی پایه دو دریافت می‌کردند و پس از دو سال می‌توانستند پروانه پایه یک دریافت نمایند. اما در سال ۹۸ نحوه دریافت پروانه پایه یک وکالت در مرکز مشاوران قوه قضاییه با تغییرات قابل توجهی روبرو شده است.

۲- مرکز مشاوران، فقط به کسانی اجازه شرکت در آزمون کارآموزی می‌دهد که مدرک کارشناسی ارشد یا دانشجوی دکترا یا دکترا در یکی از رشته‌های مصوب حقوق داشته باشند، سن۲۶ سال تمام برای آقایان و بانوان دارا باشند، اولویت با کسانی است که ۵ سال تمام سوابق قضایی یا حقوقی داشته باشند یا حداقل دو سال سابقه حقوقی یا قضایی باید داشته باشند.

۳- در کانون وکلای دادگستری وکیل پایه دوم به نام وکیل کارآموز شناخته می‌شود و کارآموز وکالت باید هر ماه چهار مرتبه گزارش پرونده ارائه دهند و دو مرتبه نیز در محاکم فرم خود را به قضات نشسته یا قضات ایستاده تحویل و مهمور نمایند ولی وکلای مرکز مشاوران علاوه بر گزراش روزانه، باید گزارشی نیز برای وکلای سرپرست خود ارائه دهند تا هر ماه تأیید نمایند. وکلای دادگستری ۱۸ ماه کارآموزی، سمینار و گزارش دارند ولی پس از آن وکیل پایه یک شناخته می‌شوند ولی وکلای مرکز مشاوران پس از ۴ تا ۵ سال با محاسبه دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد و یا بالاتر و با محاسبه مضاعف سنی و کسب امتیاز ۷۵ از ۱۰۰ و شرط حداقل دو سال سابقه حقوقی یا قضایی به بالا.

وکیل پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک دادگستری شخصی است که پس از طی دوره تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی و یا بالاتر در رشته حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی یا هم‌‌تراز آن در حوزه علمیه، در آزمون کانون وکلای دادگستری که هر سال یک بار برگزار می‌شود، موفق به کسب معدل و ترازی شده باشد که بتواند در بین رقبای پرشماری که دارد به عنوان کارآموز وکالت پذیرفته شود.

سپس بعد از قبولی در آزمون کانون وکلا باید استعلامات مورد نیاز را انجام دهد که شامل مواردی چون عدم اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی نیز می‌باشد که این آزمایش‌ها توسط پزشکی قانونی انجام می‌شود، همچنین باید گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و… را از نهادهای امنیتی دریافت و ارائه نماید.

برای اینکه فرد به یک وکیل پایه یک دادگستری تبدیل شود، به عنوان کارآموز وکالت باید حدود دو سال زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری باتجربه به یادگیری و کسب تجربه در زمینه حقوق از طریق حضور در جلسات دادرسی دادگاه‌های مختلفی مانند کیفری، حقوقی، خانواده و… بپردازد.

همچنین باید در جلسات آموزشی که هفته‌ای یک بار با عناوین تخصصی مختلف از سوی کانون وکلا برگزار می‌شود شرکت نماید.

شرکت در آزمونی که کانون وکلا جهت سنجش مهارت‌های کامپیوتر دریافت می‌کند و باید در این آزمون قبول شود.

در صورتی که فرد دوران کارآموزی خود را به طور کامل سپری کرده و در تمامی مراحل و آزمون‌های ذکر شده موفق بوده، کمیسیون کارآموزی پرونده کارآموزی فرد را مورد ارزیابی کامل قرار می‌دهد و اگر پرونده هیچ نقصی نداشته باشد، کارآموز برای وکالت مجاز شده و باید در آزمونی به نام اختبار شرکت نماید، این آزمون چند بار در سال توسط کانون وکلا برگزار می‌شود.

آزمون اختبار دارای دو مرحله کتبی و شفاهی بوده که اگر فرد در هر دوی آنها نمره قبولی را کسب نماید، کانون وکلا او را برای حضور در مراسم تحلیف (سوگند خوردن) مجاز می‌دانند.

بعد از این که کارآموز وکالت در مراسم تحلیف حضور یافت و سوگند یاد کرد به صورت رسمی عنوان وکیل پایه یک دادگستری را دریافت می‌کند.

تاسیس دفتر وکالت

طبق ماده ۶ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶، وکلا نمی‌توانند در غیر از محلی که برای آنجا پروانه وکالت دریافت کرده‌اند دفتر وکالت تأسیس نمایند و همچنین نمی‌توانند عملاً فعالیت ‌وکالتی خود را در محل دیگری متمرکز نمایند. تخلف از این حکم مستوجب مجازات انتظامی درجه ۳ در نوبت اول و درجه ۴ در نوبت دوم و درجه ۵‌ در نوبت سوم خواهد بود. به این تخلف در دادسرا و دادگاه انتظامی کانونی رسیدگی خواهد شد که تخلف در حوزه آن انجام شده است.

‌در صورت عدم توجه و رسیدگی کانون اخیر، کانون متبوع وکیل مزبور نیز حق رسیدگی خواهد داشت.

‌طبق تبصره ۱ ماده ۶، وکالت از خویشاوندان تا‌ درجه سوم از شمول این ماده مستثنی است. در صورتی که حوزه اخیر تابع کانون وکلای دیگری باشد اجازه کانون مزبور نیز لازم است.

‌طبق تبصره ۲، محدوده حوزه هر کانون به پیشنهاد وزیر دادگستری و تصویب رئیس قوه قضاییه مشخص خواهد شد.

کلام آخر

امروزه به دلیل افزایش روابط حقوقی و همچنین افزایش انواع قراردادها اختلافات بین افراد بسیار بیشتر از گذشته شده است و تعداد پرونده ها و دعاوی اعم از حقوقی و کیفری در مراجع قضایی افزایش چشمگیری داشته است. یکی از موثرترین راهکارها برای کاهش اختلافات و حل و فصل مشکلات حقوقی میان افراد مراجعه به مهدی رضوی به عنوان یک مشاور حقوقی با تجربه است که با دانش و تخصص خود در زمینه های مختلف حقوقی و کیفری می تواند افراد را به خوبی راهنمایی کند و به حل مشکلات آنها کمک بسزایی نماید، از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره رایگان، بهترین وکلا و مشاوران حقوقی شماره وکیل حقوقی و شماره تماس وکیل خانم با تجربه را در اختیار شما قرار می دهد.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تلفن بهترین وکیل تهران مشاوره رایگان دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

داشتن حداقل ۲۴ سال تمام شمسی برای وکلا، مشاوران حقوقی و کارشناسان رسمی در زمان صدور پروانه مشاوره حقوقی و وکالت و کارشناسی و حداکثر ۶۵ سال تمام شمسی برای مشاوران حقوقی و وکلا

  مشاوره حقوقی