موسسه حقوقی دادآرمان

در خصوص ضمانت اجرای حضانت فرزند باید گفت طبق ماده ۶۳۲ قانون مجازات اسلامی، اگر کسی از دادن طفلی که به او سپرده شده است، در موقع مطالبه اشخاصی که قانونا حق مطالبه دارند، امتناع کند، به مجازات از سه تا شش ماه حبس یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

مشاوره تلفنی - موسسه حقوقی دادآرمان

حضانت چیست؟

حضانت به معنای سرپرستی و نگهداری فرزند است و حضانت فرزند بر عهده پدر و مادر می باشد. طبق ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی، حضانت فرزند هم حق و هم تکلیف والدین است، همچنین طبق ماده ۱۱۷۲ قانون مدنی، هیچ یک از ابوین حق ندارند در مدتی که حضانت طفل به عهده آنها است از نگهداری او امتناع کند و در صورت امتناع یکی از ابوین حاکم باید به تقاضای دیگری یا تقاضای قیم یا یکی از اقربا و یا به تقاضای مدعی العموم (دادستان) نگهداری طفل را به هر یک از ابوین که حضانت به عهده اوست الزام کند و در صورتی که الزام ممکن یا موثر نباشد نگهداری را به خرج پدر و هرگاه پدر فوت شده باشد به خرج مادر تامین کند.

یکی از نکات مهمی که در خصوص حضانت باید به آن اشاره کنیم تفاوت حضانت و ولایت است که بسیاری از افراد این دو را با هم یکی دانسته و گمان می کنند حضانت همان ولایت قهری است، در صورتی که حضانت حق و تکلیف پدر و مادر است اما ولایت حقی است که قانون تنها برای پدر و جد پدری قائل شده است.

اگر در مورد حضانت و نفقه فرزند نیاز به راهنمایی و مشاوره داری از طریق کانال حقوقی تلگرام با بهترین وکیل آنلاین طلاق موسسه حقوقی دادآرمان در ارتباط باشید…

حضانت فرزند پس از طلاق

طبق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، حضانت فرزند پسر و دختر پس از طلاق تا ۷ سالگی با مادر و پس از آن، حضانت تا رسیدن فرزند به سن بلوغ شرعی با پدر خواهد بود و پس از آنکه فرزند به سن بلوغ شرعی که برای فرزند دختر ۹ سال تمام قمری و برای فرزند پسر ۱۵ سال تمام قمری است، رسید می تواند خودش انتخاب کند که با کدام یک از والدین زندگی کند.

در طلاق توافقی نیز زوجین خودشان در خصوص حضانت فرزند مشترک تعیین تکلیف می کنند و باید با توجه به مصلحت فرزند یکی از والدین طبق توافق حضانت فرزند پس از طلاق توافقی را بر عهده بگیرد.

براساس ماده ۴۱ قانون حمایت خانواده، هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت او است یا در صورتی که مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند و یا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی حق شود، می تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری امر حضانت به دیگری یا تعیین شخص ناظر با پیش بینی حدود نظارت وی با رعایت مصلحت طفل تصمیم گیری نماید.

 

در صورتی که زوجین تقاضای طلاق نمایند و تا زمانی که رای نهایی طلاق صادر شود در مورد نگهداری و حضانت فرزند توافق نداشته باشند، دادگاه تا صدور رای طلاق، حضانت موقت فرزند را به یکی از والدین واگذار می کند.

برای دریافت مشاوره در خصوص حضانت فرزند پس از طلاق توافقی با بهترین وکیل طلاق توافقی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

حضانت فرزند پس از فوت والدین

طبق ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی، در صورت فوت یکی از والدین، حضانت با طرف دیگر است. همچنین طبق ماده ۴۳ قانون حمایت خانواده، حضانت فرزندانی که پدرشان فوت کرده با مادر است، مگر آنکه دادگاه به تقاضای ولی قهری (پدر و جد پدری) یا دادستان، اعطای حضانت به مادر را خلاف مصلحت فرزند تشخیص دهد.

اگر والدین فرزند، هر دو فوت کرده باشند، حضانت و سرپرستی او با جد پدری است البته حضانت فرزند توسط جد پدری در صورتی امکان پذیر است که او طبق قانون صلاحیت نگهداری از فرزند داشته باشد و در صورت اثبات عدم صلاحیت جد پدری به دلیل حجر، غیبت، حبس و… دادگاه برای سرپرستی فرزند قیم (قیمومیت) تعیین می کند.

همچنین در صورتی که پس از فوت والدین جد پدری در قید حیات نباشد، سرپرستی و حضانت با سایر خویشاوندان کودک بر مبنای ترتیبات ارث است.

تفاوت حضانت و قیومیت در این است که طبق قانون، حضانت فرزند و نگهداری از او حق و تکلیف والدین است، اما در قیمومیت برای اداره امور مالی و غیرمالی افراد محجوری که ولی قهری یعنی پدر و جد پدری ندارند، قیم تعیین می شود.

موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق تضمینی را برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص حضانت و حق ملاقات با فرزند پس از طلاق به شما معرفی می کند.

ضمانت اجرای حضانت فرزند

همان طور که گفته شد براساس قانون حضانت فرزند با پدر و مادر است و اگر زوجین از یکدیگر جدا شده باشند حضانت فرزند طبق قانون و براساس مصلحت کودک به یکی از والدین سپرده می شود و طرف مقابل که حضانت فرزند را بر عهده ندارد، طبق تصمیم گیری دادگاه حق ملاقات با فرزند را خواهد داشت.

پدر و مادر یا یکی از والدین که حضانت فرزند را برعهده دارد، مطابق با قوانین حضانت نمی تواند از نگهداری فرزند خودداری کند و در صورتی که از قبول حضانت و نگهداری فرزند امتناع کند، براساس قانون به مجازات های مقرر محکوم خواهد شد.

طبق ماده ۴۰ قانون حمایت خانواده، هرکس از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل استنکاف کند یا مانع اجرای آن شود یا از استرداد طفل امتناع ورزد. حسب تقاضای ذی نفع و به دستور دادگاه صادرکننده رای نخستین تا زمان اجرای حکم بازداشت می شود؛ همچنین ماده ۵۴ قانون حمایت خانواده، در خصوص حضانت فرزند چنین مقرر می دارد، هرگاه مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی‌ حق شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و در صورت تکرار به حداکثر مجازات مذکور محکوم می‌ شود.

براساس ماده ۶۳۲ قانون مجازات اسلامی، اگر کسی از دادن طفلی که به او سپرده شده است در موقع مطالبه اشخاصی که قانوناً حق مطالبه دارند امتناع کند به مجازات از ۴۵ روز تا ۳ ماه حبس یا به جزای نقدی محکوم خواهد شد.

طبق ماده ۱۱۷۲ قانون مدنی، هیچ یک از ابوین حق ندارند در مدتی که حضانت طفل به عهده آنها است از نگهداری او امتناع کند و در صورت امتناع یکی از ابوین حاکم باید به تقاضای دیگری یا تقاضای قیم یا یکی از اقربا و یا به تقاضای مدعی العموم (دادستان) نگهداری طفل را به هر یک از ابوین که حضانت به عهده اوست الزام کند و در صورتی که الزام ممکن یا موثر نباشد نگهداری را به خرج پدر و هرگاه پدر فوت شده باشد به خرج مادر تامین کند.

اگر برای طرح دادخواست سلب حضانت والدین نیاز به مشاوره و راهنمایی داری، برای کسب اطلاعات و دریافت مشاوره در خصوص دعاوی سلب حضانت فرزند از جمله سلب حضانت از پدر به علت بیماری روانی، سلب حضانت فرزند به دلیل اشتهار به فساد اخلاقی، سلب حضانت از مادر به دلیل ازدواج مجدد، سلب حضانت از والدین به دلیل ضرب و جرح و بدرفتاری، سلب حضانت فرزند از پدر معتاد و…. با وکیل طلاق (وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

کلام آخر

فرزند از بدو تولد نیاز به توجه و نگهداری از سوی والدین خود دارد و پدر و مادر بهترین کسانی هستند که می توانند نیازهای مالی، عاطفی و جسمانی فرزند خود را برطرف نمایند و فرزند تنها در سایه خانواده و توجه والدین خود می تواند به رشد و شکوفایی جسمانی و روانی دست یابد، از این رو به دلیل نقش مهمی که والدین در پرورش، رشد و رفع نیازهای فرزند خود دارند، حضانت به یکی از مهمترین مسائل حقوقی تبدیل شده است و قانون گذار توجه ویژه ای به حضانت کودکان و حقوق اطفال نموده است و با تصویب قوانین حضانت به طور خاص به این موضوع پرداخته است، خصوصا حضانت فرزند پس از طلاق والدین که قانون گذار سعی کرده است با وضع قوانین حضانت با توجه به مصلحت کودک در رفع نیازهای او در شرایطی که کودک از بودن در کانون خانواده به همراه پدر و مادر خود به دلیل طلاق والدین محروم شده است کمک بسزایی نماید، از این رو موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل خانواده (وکیل طلاق تضمینی) را برای دریافت مشاوره در خصوص حضانت فرزند به شما معرفی می کند.

همچنین وکلای موسسه حقوقی دادآرمان این امکان را برای شما عزیزان فراهم کرده اند که در صورت نداشتن وقت کافی برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری در زمینه حضانت (و دعاوی طلاق) با وکیل آنلاین از طریق فضای مجازی (واتساپ، تلگرام، اینستاگرام) با ما در ارتباط باشید و از طریق مشاوره حقوقی، سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ آنها را دریافت کنید. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

طبق قانون پس از فوت پدر حضانت فرزند با مادر خواهد بود.

  دعاوی خانواده