موسسه حقوقی دادآرمان

کاربری ساختمان به نحوه استفاده از یک ملک گفته می شود که با توجه به طرح تفصیلی شهرداری و براساس چگونگی استفاده از آن ملک و فعالیت‌ های شهری در اطراف آن مشخص می ‌شود.

مشاوره تلفنی - موسسه حقوقی دادآرمان

کاربری ساختمان چیست؟

ساختمان به بنایی گفته می شود که به وسیله ی دیوار از سایر بناهای هم جوار جدا می شود و اغلب ساختمان ها برای سکونت افراد و یا راه اندازی کسب و کار احداث می شوند.

به شیوه‌ ی استفاده از یک ملک، کاربری ساختمان می‌ گویند، که با توجه به طرح تفصیلی شهرداری و براساس چگونگی استفاده از آن ملک و فعالیت‌ های شهری در اطراف آن مشخص می ‌شود، در واقع کاربری ساختمان نوع فعالیت و نحوه استفاده از ساختمان را مشخص می کند.

در هنگام احداث بناها در پروانه ساختمان، کاربری آن مشخص می شود و مالک یا سازنده بنا نمی تواند بر خلاف پروانه ساختمان، کاربری آن را تغییر دهد. در صورتی که مالک، کاربری ساختمان را تغییر دهد، متخلف محسوب می شود و طبق قانون جریمه شده و باید کاربری ساختمان را به حالت اول بازگرداند.

البته امکان درخواست تغییر کاربری نیز وجود دارد مثلا تغییر کاربری مسکونی به تجاری یا تغییر کاربری زمین های کشاورزی به مسکونی و…همچنین اگر مالک بدون مجوز از شهرداری، کاربری ساختمان را تغییر دهد مرتکب جرائم ملکی شده است و متخلف محسوب می شود و در این صورت طبق قانون باید کاربری را به حالت اول بازگرداند و یا در صورت لزوم با پرداخت هزینه کاربری ساختمان را تغییر دهد.

شما عزیزان می توانید از طریق کانال حقوقی تلگرام موسسه حقوقی دادآرمان با بهترین وکلای پایه یک دادگستری در خصوص کلیه دعاوی ملکی در ارتباط باشید…

انواع کاربری ساختمان

انواع کاربری املاک اعم از زمین یا ساختمان عبارتند از:

  • کاربری مسکونی
  • کاربری تجاری
  • کاربری صنعتی
  • کاربری خدماتی
  • کاربری معدن
  • کاربری کشاورزی
  • کاربری ورزشی
  • فاقد کاربری
با وکالت دادن به بهترین وکیل ملکی تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان و پرداخت هزینه وکیل ملکی می تونی از مزایای حضور یک وکیل ملکی با تجربه در پرونده ملکی خود بهره مند بشی و بهترین نتیجه رو دریافت کنی.

کاربری مسکونی

ساختمانی که طبق طرح جامع و تفصیلی شهرداری در محدوده‌ای از شهر با تراکم‌های مختلف مسکونی ساخته شود این ویژگی را دارد که افرادی در آن سکونت کنند، بنابراین مجوز شهرداری آن، با کاربری مسکونی صادر می‌شود.

حتی زمینی که در تراکم‌های مسکونی شهر واقع ‌شده است می‌تواند کاربری مسکونی داشته باشد.

کاربری مسکونی برای ساختمان‌هایی صادر می‌شود که با هدف اسکان و سکونت دائم یا موقت خانوار ساخته شده و شامل چندین اتاق، آشپزخانه و سرویس بهداشتی هستند. آپارتمان، ساختمان ویلایی و زمین مسکونی املاکی هستند که کاربری مسکونی دارند.

  • زمین مسکونی: زمینی که ساخت‌ و سازی در آن انجام ‌نشده است؛ امامجوز شهرداری برای ساخت واحد مسکونی برای آن صادر می‌شود و یا امکان دریافت  مجوز شهرداری برای ساخت و احداث ساختمان مسکونی  برای آن فراهم است.
  • آپارتمان: واحدهای مسکونی که در یک یا چند ساختمان واقع می‌شوند که ورودی اصلی، راه‌پله و گاهاً پارکینگ و حیاط آنها مشترک است، به این‌ گونه ساختمان‌ها آپارتمان می‌گویند.
  • ساختمان ویلایی: ساختمان‌هایی یک یا چند طبقه هستند که ورودی اصلی، حیاط و تمامی امکانات موجود در آن مستقل بوده و به‌ صورت مشترک با واحدهای مسکونی دیگر استفاده نخواهد شد.

اگر در مورد نکات حقوقی املاک برای انعقاد قراردادها و معاملات ملکی چیزی نمی دونی و نیاز به راهنمایی داری، با وکیل ملکی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

کاربری تجاری

طبق دستورالعمل وزارت کشور با عنوان «دستورالعمل نحوه محاسبه عوارض پذیره واحدهای اداری، تجاری و صنعتی»، تمام ساختمان‌ هایی که طبق تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری با هدف کسب‌ و کار و تجارت بنا شده‌اند واحد تجاری می ‌باشند. در واقع ملک تجاری به ملکی گفته می‌ شود که دارای سند تجاری باشد و کاربری آن تجاری است در ساختمان‌ هایی کاربری تجاری دارند، می ‌توان انواع مغازه، رستوران، عمده ‌فروشی و دفاتر خدماتی مثل دفاتر بیمه و آژانس‌ های مسافرتی و غیره را راه ‌اندازی کرد.

واحدهای صنعتی تحت پوشش قانون نظام صنفی یا واحدهای تابع قانون تجارت نیز در دسته واحدهای تجاری قرار می ‌گیرند، در نتیجه باید دارای کاربری تجاری باشند. در حقیقت تمام ساختمان ‌هایی که در آن فعالیت‌ های صنفی (شغلی) و معاملات تجاری انجام می‌ شود به فعالیت‌ های کسب‌ و کار و تجارت مربوط بوده و باید کاربری تجاری داشته باشند.

* نکته: املاک تجاری دارای حق سرقفلی و حق نصب تابلو می‌باشند.

مغازه چیست؟ مغازه مثل ملک تجاری است با این تفاوت که باید حتماً به بیرون دسترسی مستقل داشته باشد و داخل آن کاملاً دیده شود.

کاربری اداری

تمام ساختمان‌ های دولتی یا نهادهای انقلاب اسلامی و سایر ساختمان ‌هایی که از شامل تعریف ساختمان‌ های تجاری، مسکونی و صنعتی خارج باشند اداری هستند، بنابراین محلی که در آنجا افراد حقیقی یا حقوقی (شرکت‌ ها) مشغول به کار باشند و کارهای مربوط به دولت و بخش خصوصی را در آنجا انجام می‎ دهند کاربری اداری دارد.

کاربری صنعتی

هر نوع زمین یا ساختمانی که دارای کاربری صنعتی با مجوز شهرداری است مجاز است تا هر گونه فعالیت صنعتی مانند تولید، انبار یا توزیع را انجام دهد. کارگاه‌ های تولیدی، کارخانه ‌ها و تعمیرگاه‌ ها دارای کاربری صنعتی می ‌باشند. املاک با کاربری صنعتی اغلب در شهرک ‌های صنعتی و یا در مناطقی خارج از شهر وجود دارند.

انتقال ملک با کاربری صنعتی: اگر با گذشت زمان و گسترش منطقه شهری، ملک با کاربری صنعتی در داخل شهر قرار گیرد، معمولاً توسط دستگاه ‌های مسئول به خارج شهر انتقال داده می ‌شود.

کاربری خدماتی

از ساختمانی با کاربری خدماتی مانند ساختمانی با کاربری تجاری درآمد کسب می‌ کنند، که به این نوع کاربری‌ ها نیز کاربری انتفاعی (سودبَر) گفته می ‌شود.

انتفاعی بودن واحد به معنی محوریت، قرار دادن یا قرار داشتن کسب سود و منفعت مالی و مادی، در هر واحد اقتصادی است.

چون کاربری خدماتی فعالیتی عام‌ المنفعه است، بنابراین برای گرفتن مجوز شهرداری نیازی به پرداخت هزینه نمی ‌باشد. اما در صورت تغییر کاربری باید هزینه‌ های تبدیل کاربری پرداخت شود. مانند گرمابه‌ های عمومی که نمونه ‌ای از ساختمان‌ ها با کاربری خدماتی هستند که چون برای حفظ بهداشت و سلامت عمومی فعالیت می ‌کنند، بنابراین برای گرفتن مجوز شهرداری هزینه ‌ای پرداخت نمی ‌شود.

کاربری معدن

زمینی که ماده‌ ای با ارزش و قابل ‌استخراج در خود دارد و امکان ساخت معدن در آن فراهم خواهد بود؛ باید برای احداث معدن، کاربری معدن برای آن اخذ نمود. برای زمینی که در آن انواع فلزات، سنگ ‌های قیمتی، سنگ‌ های ساختمانی، خاک‌ های قابل ‌استفاده در کارهای صنعتی و ساختمانی یافت می ‌شود، کاربری معدن با مجوز شهرداری صادر می ‌شود.

بعد از اطمینان از وجود ماده‌ی قابل‌استخراج در زمین، آن زمین باید به ‌عنوان معدن به ثبت برسد در غیر این صورت هر گونه برداشت از آن غیرقانونی خواهد بود.

نکته: اگر شخصی در زمینی بدون مالک یک معدن کشف کند و به ثبت برساند مالک آن زمین خواهد بود.

کاربری کشاورزی

کاربری کشاورزی برای زمین های زراعی و باغات صادر می شود:

  • کاربری کشاورزی زراعی: کاربری کشاورزی زراعی اغلب برای زمین ‌هایی صادر می‌شود که در آن محصولات زود بازده مانند گندم، ذرت کشت می ‌شود.
  • باغ: به زمینی که دارای تعداد زیادی درخت است و عموماً درختان آن میوه می‌دهند باغ گفته می ‌شود. برای این زمین ‌ها نیز مجوز شهرداری با کاربری کشاورزی صادر می‌ شود.

کاربری ورزشی

این نوع کاربری اغلب برای احداث و ساخت استادیوم‌ های ورزشی، زمین‌ های بازی و باشگاه‌ های ورزشی صادر می ‌شود.

استخرهای سرپوشیده و رو باز نیز جزء املاک با کاربری ورزشی هستند که با مجوز شهرداری به فعالیت می‌ کنند.

تاکنون بیشتر کاربری ‌های ورزشی برای املاکی صادر شده که عمدتاً دولتی بودند. اما امروزه بخش خصوصی نیز وارد این حوزه شده است. اغلب کاربری ورزشی صادر شده برای بخش خصوصی، اکثراً به باشگاه‌ های کوچک ورزشی اختصاص داده ‌شده است.

فاقد کاربری

زمین یا ساختمانی که هیچ ‌گونه کاربری نداشته باشد و یا توسط مراجع مربوطه به ‌عنوان ذخیره ‌های شهری در نظر گرفته شود، فاقد کاربری خواهد بود. زمین‌ هایی فاقد کاربری هستند که یا به‌ عنوان ذخیره ‌های شهری در نظر گرفته ‌شده‌اند و یا طرح جامع و تفصیلی‌ای برای آزادسازی آنها ارائه نشده است، لذا مجوز شهرداری به آنها تعلق نمی‌ گیرد.

مجتمع و مستغلات

  • ساختمان: همان طور که گفته شد، ساختمان به بنایی گفته می شود که به وسیله ی دیوار از سایر بناهای هم جوار جدا می شود و اغلب ساختمان ها برای سکونت و یا راه اندازی کسب و کار احداث می شوند.
  • مجتمع: به ملک آپارتمانی که دارای حداقل ۲۰ واحد باشد مجتمع گفته می شود. مجتمع ‌ها قوانین و مقررات خاص، نگهبان و سرایدار دارند. انواع مجتمع ها شامل، مجتمع مسکونی، مجتمع اداری ،مجتمع تجاری (پاساژ)، مجتمع اداری-تجاریاست.
  • مستغلات: مستغلات به کلیه اموال منقول و غیرمنقول مستقر و ساکن در یک ملک گفته می‌شود، که شامل زمین، ساختمان، محصولات کشاورزی، منابع طبیعی، مواد معدنی و آب‌های زیرزمینی است.

کلام آخر

امروزه به دلیل افزایش معاملات و قراردادهای ملکی مانند قرارداد پیش فروش ساختمان، قرارداد اجاره املاک مسکونی و تجاری، قرارداد مشارکت در ساخت و… اختلاف بین طرفین معامله و قرارداد افزایش چشمگیری داشته است. بهترین راه برای حل و فصل اختلافات در معاملات ملکی و یا تشکیل پرونده ملکی و پیگیری آن در دادگاه و جلوگیری از تضییع حقوق افراد در زمینه ملک و املاک و مسائل مربوط به آن مراجعه به یک وکیل ملکی با تجربه است که به تمام قوانین به ویژه قوانین جدید در خصوص املاک مانند قانون ثبت اسناد و املاک کشور (قانون املاک و مستغلات)، قوانین املاک مربوط به شهرداری و…، همچنین نحوه تقدیم دادخواست یا شکایت در مورد انواع دعاوی ملکی اعم از دعاوی ثبتی، حقوقی و کیفری ملکی و روند رسیدگی دادگاه ها به پرونده های ملکی آگاه است، از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت کاملترین مشاوره حقوقی، در زمینه املاک و دعاوی ملکی بهترین وکیل ملکی تضمینی را به شما معرفی می کند.

در صورتی که وقت کافی برای مراجعه به دفتر وکیل ملکی و دریافت مشاوره حقوقی حضوری ندارید می توانید به وکیل ملکی آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید و مشاوره ی رایگان دریافت کنید. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

کاربری ساختمان به نحوه استفاده از یک ملک گفته می شود که با توجه به طرح تفصیلی شهرداری و براساس چگونگی استفاده از آن ملک و فعالیت‌ های شهری در اطراف آن مشخص می ‌شود.

  دعاوی ملکی