تخلیه ملک استیجاری با اجاره ‌نامه رسمی

موسسه حقوقی دادآرمان

تخلیه ملک استیجاری با اجاره نامه رسمی، به این صورت است که اگر محل استیجاری (مسکونی، تجاری، اداری و غیره) با سند رسمی و محضری که در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شده است، اجاره داده شود و مدت آن به اتمام رسیده باشد، در صورت تقاضای موجر، محل فوق باید ظرف ۷ روز توسط دایره اجرای ثبت تخلیه شود.

مشاوره تلفنی - موسسه حقوقی دادآرمان

قرارداد اجاره املاک

یکی از مهمترین قراردادهایی که امروزه بین افراد اعم از حقیقی و حقوقی منعقد می شود، قرارداد اجاره است در واقع اجاره یک قرارداد موقت است که بین موجر و مستاجر منعقد می ‎شود که باید مدت در آن تعیین شود در غیر این صورت این قرارداد اعتبار قانونی ندارد.

یکی از دعاوی ملکی اختلافات افراد در خصوص انعقاد قراردادهای اجاره بین موجر و مستاجر است.

فسخ قرارداد اجاره پیش از پایان مدت اجاره، فسخ قرارداد اجاره پیش از تحویل ملک، اجاره دادن ملک مشاع، اجاره دادن ملک استیجاری توسط مستاجر و… از جمله دعاوی مربوط به انعقاد قراردادهای ملکی هستند.

مدارک انعقاد قرارداد اجاره عبارتند از:

  • اصل مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه مالک و مستاجر
  • اصل سند مالکیت ملک مورد اجاره
  • اصل بنچاق ملک مورد اجاره

اگر در مورد نکات حقوقی املاک برای انعقاد قراردادها و معاملات ملکی چیزی نمی دونی و نیاز به راهنمایی داری، با وکیل ملکی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

انواع اجاره نامه املاک

انواع اجاره نامه املاک عبارتند از:

  • اجاره نامه عادی: اجاره نامه عادی (اجاره نامه دستی)، توسط موجر و مستاجر منعقد می شود و ممکن است موجر و مستاجر بدون واسطه خودشان قرارداد اجاره را به صورت دستی بنویسند یا ممکن است در بنگاه معاملات ملکی توسط مشاوره املاک نوشته شود و به امضای دو نفر شاهد برسد.
  • اجاره نامه رسمی: اجاره نامه رسمی در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می شود و به امضای موجر و مستاجر می رسد و از اعتبار سایر اسناد رسمی برخوردار است. اجاره نامه رسمی از اعتبار بالایی برخوردار است و قابل انکار یا جعل نیست. اجاره نامه های رسمی که در دفتراسناد رسمی به ثبت می رسند لازم الاجرا هستند و قاطع و رافع دعوی هستند و تحت تأثیر مرور زمان قرار نمی ‎گیرند.
با وکالت دادن به بهترین وکیل ملکی تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان و پرداخت هزینه وکیل ملکی می تونی از مزایای حضور یک وکیل ملکی با تجربه در پرونده ملکی خود بهره مند بشی و بهترین نتیجه رو دریافت کنی.

درخواست صدور اجرائیه

اگر موجر و مستاجر قرارداد اجاره را به صورت رسمی در دفترخانه اسناد رسمی منعقد کنند، در صورتی که مستاجر پس از پایان مدت قرارداد اجاره ملک را تخلیه نکند موجر می تواند به اداره ی ثبت اسناد مراجعه کند و حکم تخلیه مستاجر را دریافت کند.

اجاره‌ نامه به صورت رسمی منعقد شده باشد، موجر می‌تواند با مراجعه به اداره ی ثبت اسناد، حکم تخلیه مستأجر را بگیرد. موجر می ‎تواند با مراجعه به دفتر اسناد رسمی، که قرارداد اجاره در آن منعقد شده است، صدور اجراییه را درخواست کند.

موجر باید فرم درخواست صدور اجرائیه را از دفترخانه اسناد رسمی تهیه و آن را تکمیل نماید و به همراه اجاره‌ نامه رسمی که در همان دفترخانه قبلا تنظیم شده است را تحویل آن دفترخانه بدهد.

سردفتر پس از بررسی اسناد و مدارک و احراز هویت موجر یا نماینده قانونی او، اوراق اجرائیه را ظرف ۲۴ ساعت در سه نسخه با قید تخلیه محل عین مستأجره که در اجاره‌ نامه درج شده است، تهیه کرده و ممهور به مهر ویژه اجرا می‌ نماید و آن را به دایره اجرای اسناد رسمی اداره ثبت محل ارسال می‌ کند.

شما عزیزان می توانید از طریق کانال حقوقی تلگرام موسسه حقوقی دادآرمان با بهترین وکلای پایه یک دادگستری در خصوص کلیه دعاوی ملکی در ارتباط باشید…

تخلیه عین مستاجره

در خصوص تخلیه عین مستاجره در آیین ‌نامه اجرایی قانون اجاره سال ۱۳۷۶ هیچ گونه اشاره ‌ای نشده است، اما اینکه اگر مستأجر بخواهد مقاومت کند و ملک را تخلیه نکند، یا آنجا را قفل کرده و در محل استیجاری حضور نداشته باشد، یا با وجود ابلاغ تخلیه و گذشتن مهلت‌ های قانونی اسباب و اثاثیه خود را از آن محل انتقال نداده باشد و مسائلی از این دست، باید گفت که اگر سند اجاره رسمی باشد مبنای تخلیه و سپردن اثاثیه مستاجر به امین و حافظ اموال مطابق آیین ‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی و لازم ‌الاجرا خواهد بود. اما اگر سند اجاره عادی باشد، با توجه به قانون اجرای احکام مدنی انجام خواهد شد.

برای تخلیه از قبل با کلانتری محل وقوع ملک استیجاری هماهنگی و نامه ‌نگاری لازم توسط دایره اجرا صورت می‌ گیرد تا در موعد مقرر مامورین کلانتری در محل تخلیه حاضر شوند تا اگر مقاومت یا اقدامی جهت جلوگیری از عملیات تخلیه قرار باشد توسط مستاجر یا سایرین صورت گیرد، اقدامات تامینی و انتظامی را به موقع انجام دهند و یا در صورت نیاز از کمک بیشتر مامورین انتظامی بهره‌مند شوند.

مستاجرین هم باید دقت کنند که اگر کلیه اقدامات مربوط به تخلیه برابر مقررات و ضوابط قانونی انجام شده است، از مقاومت در برابر عملیات تخلیه خودداری کنند چون در نهایت تخلیه ملک و تحویل آن به موجر انجام خواهد شد اما ممکن است مقاومت در برابر عملیات تخلیه به واسطه درگیری، توهین به ضررشان تمام شود و علی ‌رغم تخلیه درگیر تعقیب کیفری از طریق دادسرا نیز قرار خواهند گرفت که ناخوشایند می ‌باشد.

اگر به عنوان مستأجر می‌خواهید در پایان تخلیه به حق و حقوق قانونی خود برسید و به راحتی قرض ‌الحسنه یا ودیعه مسکن یا سرقفلی پرداختی را از موجر دریافت کنید و اگر موجر نپرداخت بتوانید از تخلیه فوری محل اجاره شده جلوگیری به عمل آورید، باید در زمان تنظیم اجاره ‌نامه و قبل از امضای آن با وکیل دادگستری مشورت نمایید تا با راهنمایی‌ های لازم اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد ولی متاسفانه بعضی از افراد رجوع به وکیل را یا ضروری نمی ‌دانند و یا وقتی رجوع می‌ کنند که کار از کار گذشته و ورود وکیل هم نمی‌ تواند جلوی ضرر و زیان آنها را بگیرد.

قابل ذکر است که پس از تخلیه و تحویل ملک به موجر یا نماینده قانونی وی، باید دایره اجرا این موضوع را به دفترخانه اسناد رسمی تنظیم کننده اجاره ‌نامه اعلام کند تا مراتب تخلیه محل استیجاری و قطع شدن رابطه استیجاری را، در ستون توضیحات، دفتر ثبت اسناد، درج کند.

کلام آخر

امروزه به دلیل افزایش معاملات و قراردادهای ملکی مانند قرارداد پیش فروش ساختمان، قرارداد اجاره املاک مسکونی و تجاری، قرارداد مشارکت در ساخت و… اختلاف بین طرفین معامله و قرارداد افزایش چشمگیری داشته است. بهترین راه برای حل و فصل اختلافات در معاملات ملکی و یا تشکیل پرونده ملکی و پیگیری آن در دادگاه و جلوگیری از تضییع حقوق افراد در زمینه ملک و املاک و مسائل مربوط به آن مراجعه به یک وکیل ملکی با تجربه است که به تمام قوانین به ویژه قوانین جدید در خصوص املاک مانند قانون ثبت اسناد و املاک کشور (قانون املاک و مستغلات)، قوانین املاک مربوط به شهرداری و…، همچنین نحوه تقدیم دادخواست یا شکایت در مورد انواع دعاوی ملکی اعم از دعاوی ثبتی، حقوقی و کیفری ملکی و روند رسیدگی دادگاه ها به پرونده های ملکی آگاه است، از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت کاملترین مشاوره حقوقی، در زمینه املاک و دعاوی ملکی بهترین وکیل ملکی تضمینی را به شما معرفی می کند.

در صورتی که وقت کافی برای مراجعه به دفتر وکیل ملکی و دریافت مشاوره حقوقی حضوری ندارید می توانید به وکیل ملکی آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید و مشاوره دریافت کنید. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

قرارداد اجاره یک قرارداد موقت است که بین موجر و مستاجر منعقد می ‎شود که باید مدت در آن تعیین شود در غیر این صورت این قرارداد اعتبار قانونی ندارد.

  دعاوی ملکی