موسسه حقوقی دادآرمان

الزام به تهیه مسکن مستقل برای زن از سوی دادگاه زمانی صورت می گیرد، که طبق ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی، زن از زندگی با مرد در منزل مشترک به دلیل خطرات جانی، مالی یا شرافتی ترس داشته باشد و زن می تواند با تقدیم دادخواست الزام به تهیه مسکن مستقل و اثبات دلایل خود در دادگاه، مرد را ملزم به تهیه مسکن مستقل نماید.

مشاوره تلفنی - موسسه حقوقی دادآرمان

تهیه مسکن برای زن

طبق قانون پس از جاری شدن عقد نکاح نفقه زن به عهده مرد است و زن نیز در مقابل ملزم به تمکین از مرد خواهد بود. براساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، به همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل تهیه مسکن، پوشاک، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض نفقه زوجه گفته می شود.

نفقه زوجه یکی از مهمترین حقوق مالی او به شمار می رود که مرد ملزم به پرداخت آن است. همان طور که در ماده ۱۱۰۷ بیان شده تهیه مسکن برای زن بخشی از نفقه زوجه بوده و از وظایف مرد است. در صورتی که مرد نفقه زوجه را پرداخت نکند و یا منزل مناسب با شان زن تهیه نکند، او می تواند به دلیل ترک انفاق و عدم تهیه منزل از مرد شکایت کند و نیز درخواست طلاق نماید، چرا که عدم تهیه مسکن از سوی مرد از مصادیق عسر و حرج زوجه محسوب می شود و طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، عسر و حرج برای زن حق طلاق ایجاد می کند و در صورتی که زن بتواند با ارائه مدارک محکمه پسند عسر و حرج خود را اثبات کند به درخواست او حکم طلاق صادر می شود.

برای اطلاع از مصادیق عسر و حرج زوجه و طلاق به دلیل عسر و حرج مانند طلاق زن به دلیل توهین و فحاشی مرد و یا طلاق به دلیل ضرب و شتم و… با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

حق انتخاب مسکن با کیست؟

مرد باید با توجه به شان و شخصیت زن اقدام به تهیه منزل مناسب نماید. طبق ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی، زوجه باید در منزلی که شوهر انتخاب و تعیین می نماید سکونت کند، مگر اینکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد. طبق آنچه در ماده ۱۱۱۴ گفته شد حق انتخاب و تهیه مسکن برعهده مرد است و زن باید در منزلی زندگی کند که مرد تهیه می کند، مگر اینکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد، مثلا در عقدنامه شرط شده باشد که حق انتخاب مسکن با زوجه است و زوج نیز ذیل آن را امضا کرده و این شرط را پذیرفته باشد، در این صورت زن حق انتخاب مسکن را دارد و می تواند برای زندگی مشترک منزل مورد نظر خود را انتخاب کند.

اگر برای طرح دادخواست طلاق و ارائه مدارک موجه و محکمه پسند برای طلاق از طرف زن به دلیل عسر و حرج نیاز به راهنمایی و مشاوره داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

شرایط تهیه مسکن مستقل برای زن

یکی از سوالات متداولی که در خصوص تهیه مسکن مطرح می شود، این است که آیا زن می تواند درخواست مسکن مستقل نماید؟

در پاسخ به این سوال باید گفت امکان تهیه مسکن جداگانه برای زن وجود دارد. طبق ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی، هرگاه بودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا ‏شرافتی برای زن باشد زن می تواند مسکن جداگانه اختیار کند و دادگاه حکم الزام به تمکین و بازگشت به ‏منزل شوهر نخواهد داد و تا زمان که زن در بازگشتن به منزل شوهر معذور است نفقه او به عهده مرد است و براساس ماده ۱۱۱۶ قانون مدنی، تا زمانی که محاکمه بین زوجین پایان نیافته محل سکنای زن با رضایت طرفین معین می‌ شود و در صورت عدم رضایت، محکمه با جلب نظر خویشاوندان نزدیک طرفین، منزل زن را معین خواهد نمود و در صورتی که خویشاوندی نباشد خود محکمه محل مورد اطمینان را‌ معین خواهد کرد.

برای ارتباط با وکیل طلاق در شرق تهران و دریافت مشاوره رایگان در خصوص انواع دعاوی طلاق (حضانت فرزند، الزام به تمکین، مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت، اجازه ازدواج مجدد زوج، طلاق غیابی و…) از طریق کانال حقوقی موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید.

دادخواست الزام به تهیه منزل مستقل برای زن

طبق ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی، در صورتی که زن از زندگی با مرد در منزل مشترک به دلیل خطرات جانی، مالی یا حیثیتی ترس داشته باشد، می تواند با تقدیم دادخواست الزام به تهیه منزل مستقل به دادگاه درخواست تهیه منزل جداگانه بنماید.

در صورتی که زن بتواند با ارائه شواهد و مدارک محکمه پسند در دادگاه اثبات کند، زندگی در منزل مشترک با مرد برای او خطرات جانی، مالی یا حیثیتی دارد، دادگاه به نفع زن رای داده و به درخواست او، مرد را ملزم به تهیه مسکن مستقل برای زن می نماید و او می تواند تا زمانی که مانع ادامه زندگی در منزل مشترک رفع نشده باشد و همچنان زن در خطر باشد، در منزل جداگانه زندگی کند و در مدتی که زن در منزل مستقل زندگی می کند ناشزه محسوب نمی شود و زندگی در منزل جداگانه و عدم تمکین از مرد در این شرایط از موارد نشوز زوجه نمی شود، بنابراین نفقه او بر عهده مرد است.

مراحل الزام به تهیه منزل مستقل

اگر زن بخواهد مرد را ملزم به تهیه منزل مستقل نماید ابتدا باید به همراه مدارک خود که شامل عقدنامه، شناسنامه و کارت ملی است به یکی از دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه کند و دادخواست الزام به تهیه منزل مستقل را ثبت کند و باید مدارک اثبات دلایل خود برای درخواست تهیه منزل جداگانه را نیز ضمیمه دادخواست نماید و باید هزینه دادرسی را که معادل دعاوی غیرمالی است را پرداخت کند. سپس پرونده به دادگاه صالح یعنی دادگاه خانواده محل اقامت زوج ارجاع می شود و دادگاه برای رسیدگی به دعوی، وقت تعیین می کند و وقت رسیدگی را به خواهان (زوجه) و خوانده (زوج) ابلاغ می نماید و زوجین باید در روز مقرر در دادگاه حاضر شوند.

نظریه مشورتی شماره ۲۸۳۶/۷ مورخ ۲۲/۴/۱۳۷۱

سوال: در اغلب پرونده‌ ها که شوهر دادخواست الزام به تمکین زوجه می‌ دهد، زوجه مدعی می‌ شود که در منزل پدر و مادر زوج نمی‌ تواند سکونت کند و چنانچه زوج منزل مستقلی برای او اجاره کند حاضر به تمکین و زندگی با شوهر خواهد بود آیا دادگاه می‌ تواند تا تهیه مسکن مستقل از طرف شوهر از صدور حکم تمکین خودداری نماید؟

پاسخ: بهانه زن به اینکه در خانه پدر و مادر شوهر حاضر به سکونت نیست از موانع مشروع مذکور در ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی نیست تا به استناد به آن تمکین نکند بلکه اگر زوجه مدعی آن است که زندگی در خانه پدر و مادر شوهر برای او مخاطره ‌آمیز یا موجب عسر و حرج و غیر قابل تحمل است و به این جهت خواهان منزل مستقلی است برای اجرای نظر خود باید به دادگاه مراجعه و دادگاه پس از رسیدگی، مسکن مناسب را تشخیص و بر این اساس اتخاذ تصمیم نماید.

البته خاطر نشان می سازم نظریات مشورتی قوه قضاییه لازم الاجرا نیست. صرفا استعلام و به عنوان اماره می تواند مورد استناد قرار گیرد.

نظریه مشورتی شماره ۷/۹۷/۲۵۷۶ مورخ ۱۴/۲/۱۳۹۸

نظر به اینکه مقدمه تمکین وجود مسکن مناسب و در خور شأن زوجه می باشد. و فراهم نمودن موجبات تمکین به عهده شوهر است، بنابراین تهیه مسکن از طرف زوج، مقدمه تمکین می باشد و احراز فراهم بودن مقدمات تمکین حسب مورد بر عهده دادگاه است و اگر اظهارات زوجین دال بر آن باشد، نیاز به بررسی دیگری نیست.

وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در خصوص طلاق و دعاوی مرتبط با آن است، از این رو می توانید با بهترین وکیل طلاق در غرب تهران تماس بگیرد و در زمینه دعاوی طلاق مشاوره رایگان دریافت کنید.

نظریه مشورتی شماره ۷/۹۸/۶۴۲ مورخ ۳/۱/۱۳۹۹

سوال: آیا ادعای مستثنیات دین منزل مسکونی از سوی زن پذیرفته می شود. بدین کیفیت که زن مدعی است این منزل تنها منزل وی بوده و با همسرش که بیمار است در آن زندگی می کند؟

پاسخ: هرچند تهیه مسکن بر عهده زوج است. اما چنانچه برای دادرس اجرای احکام مدنی احراز شود که زوج به سبب بیماری یا به هر علت دیگر توان تهیه مسکن برای زوجه را ندارد. به نظر می ‌رسد منزل مسکونی متعلق به زوجه که به همراه همسرش در آن ساکن است، جزء مستثنیات دین وی محسوب می ‌شود؛ اما اگر شوهر توان تهیه مسکن در حد شأن زوجه را داشته باشد. هرچند زوجین در منزل زوجه سکونت داشته باشند، منزل مسکونی مذکور در زمره مستثنیات دین نیست.

برای اثبات سوء رفتار و سوء معاشرت زوج و طلاق به دلیل عسر و حرج (مانند طلاق زن به دلیل محکومیت کیفری زوج، طلاق به دلیل ترک انفاق و…) می توانید با بهترین وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین در ارتباط باشید… 

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل طلاق تضمینی در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه  حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین طلاق بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دعاوی خانواده نیاز به مشورت با یک وکیل خانواده داری، می تونی با وکیل خانواده آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیری و هر سوالی داری بپرسی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

براساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، به همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل تهیه مسکن، پوشاک، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض نفقه زوجه گفته می شود.

  دعاوی خانواده