طلاق زن به دلیل توهین و فحاشی مرد یکی از دلایل طلاق از طرف زن محسوب می شود. توهین و فحاشی مرد طبق قانون از مصادیق سوء رفتار زوج می باشد و موجب عسر و حرج زوجه می شود و طبق بند ۴ ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی و بند ۲ شروط دوازده گانه عقدنامه سوء رفتار و سوء معاشرت زوج از موجبات طلاق از طرف زن خواهد بود.

طلاق چیست؟

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زوجین از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می ‌رود.

طبق ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی، طلاق مخصوص عقد دائم بوده و زن در عقد موقت با پایان مدت یا بذل آن از سوی شوهر از زوجیت خارج می ‌شود و در واقع طلاق یکی از تفاوت های ازدواج دائم و موقت است.

همچنین طلاق جزو ایقاعات است، یعنی یک طرفه است و از طرف مرد صورت می گیرد. طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد حق طلاق دارد و می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق نماید، اما زن حق طلاق ندارد و برای درخواست طلاق باید دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه نماید.

اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل طلاق تضمینی با تجربه داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق تضمینی در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

انواع طلاق براساس درخواست کننده طلاق

در صورتی که زن و مرد بخواهند طلاق بگیرند باید ابتدا برای ثبت دادخواست طلاق اقدام کنند تا درخواست زن یا مرد برای طلاق در دادگاه بررسی شود و سپس دادگاه در این خصوص رأی مقتضی صادر نماید.

براساس اینکه چه کسی تقاضای طلاق دارد و دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده تقدیم می کند، طلاق به دو دسته کلی تقسیم می شود:

  • طلاق یک طرفه: در طلاق یک طرفه فقط یکی از زوجین تصمیم به طلاق دارد و می خواهد از همسر خود جدا شود، از این رو طلاق یک طرفه به دو دسته طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن تقسیم می شود. مدت اعتبار رای طلاق از طرف مرد در طلاق از طرف زن ۶ ماه پس از تاریخ ابلاغ رای و در طلاق از طرف مرد ۳ ماه پس از تاریخ ابلاغ رای می باشد.
  • طلاق توافقی: در طلاق توافقی زن و شوهر هر دو برای طلاق توافق دارند و می خواهند با طلاق به زندگی مشترک خود پایان دهند. 

برای اطلاع از مراحل طلاق توافقی در سال جدید و هزینه طلاق توافقی با وکیل طلاق توافقی موسسه حقوقی دادآرمان در ارتباط باشید…

انواع طلاق براساس رجوع در طلاق

رجوع پس از طلاق به معنی بازگشت مرد به همسر خود پس از طلاق و ادامه زندگی مشترک در ایام عده طلاق است و با این رجوع ازدواج قبلی با تمام آثاری که داشته، ادامه پیدا می کند و نیازی به جاری شدن نکاح مجدد نمی‌ باشد.

براساس حق رجوع، طلاق به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  • طلاق رجعی: در طلاق رِجعی مرد می ‌تواند تا زمانی که عده طلاق پایان نیافته، بدون نیاز به عقد نکاح جدید به همسر خود رجوع نماید و زندگی مشترک خود را دوباره شروع کنند.
  • طلاق بائن (طلاق بدون رجوع): طلاق بائن به طلاقی گفته می ‌شود که پس از طلاق، رابطه زوجیت به طور کامل بین زن و شوهر از بین می رود و مرد در ایام عده طلاق بائن نمی تواند به همسر سابق خود رجوع کند.

وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان آماده ی پاسخگویی به سوالات شما در خصوص طلاق و دعاوی مربوط به آن است، از این رو می تونی با شماره ی بهترین وکیل طلاق تضمینی در غرب تهران تماس بگیری و مشاوره رایگان دریافت کنی.

طلاق از طرف زن

همان طور که گفته شد، طبق قوانین طلاق در ایران مرد حق طلاق دارد، اما زن حق طلاق ندارد و طرح دادخواست طلاق از طرف زن پیچیده و دشوار است، چرا که زن حق طلاق ندارد و برای اینکه بتواند از شوهر خود طلاق بگیرد، باید دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه دهد و زن باید دلایل خود را که موجب شده بخواهد از شوهر خود طلاق بگیرد را در دادگاه ثابت کند و پس از اثبات دلایل طلاق از طرف زن، حکم طلاق صادر می شود.

از دلایلی که برای زن حق طلاق ایجاد می کند، هر یک از شروط دوازده گانه عقدنامه و عسر و حرج زوجه است، مانند طلاق زن به دلیل محکومیت کیفری زوج که طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی و بند ۶ و ۹ شروط دوازده گانه عقدنامه از مصادیق عسر و حرج محسوب می شود و زن می تواند با اثبات آن در دادگاه خانواده تقاضای طلاق نماید.

همچنین زن می تواند با داشتن وکالت در طلاق برای ثبت دادخواست طلاق اقدام نماید. البته در صورتی که زن با استفاده از حق طلاق اقدام به طلاق نماید، طلاق از طرف زن نیست و طلاق توافقی خواهد بود.

یکی دیگر از راه های طرح دادخواست طلاق از طرف زن درخواست طلاق خلع است و زن به دلیل کراهتی که از شوهرش دارد با بذل مهریه اش یا دادن مالی بیشتر از مهریه اش (فدیه) به شوهر از دادگاه درخواست طلاق خلع می نماید.

برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان در خصوص طلاق، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق تضمینی در شرق تهران را به شما معرفی می کند.

طلاق به دلیل توهین و فحاشی مرد

طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی (اصلاحی ۱۴/۸/۱۳۷۰)، در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد، زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود. همچنین براساس تبصره این ماده عسر و حرج عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد. طبق بند ۴ ماده ۱۱۳۰ هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد، از موجبات طلاق زوجه می باشد؛ همچنین طبق بند ۲ شروط دوازده گانه عقدنامه، سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل نماید، از دلایل طلاق از طرف زن است.

سوء رفتار و سوء معاشرت زوج مصادیق بسیاری دارد که توهین و فحاشی مرد یکی از مصادیق سوء رفتار مرد محسوب می شود و تشخیص مصادیق سوء رفتار مرد بر عهده قاضی است، همچنین براساس این ماده طلاق زن به دلیل ضرب و شتم که از موارد سوء رفتار مرد است نیز امکان پذیر می باشد و زن می تواند به دلیل خشونت مرد از دادگاه خانواده درخواست طلاق نماید.

برای اطلاع از مصادیق عسر و حرج زوجه و طلاق به دلیل عسر و حرج مانند طلاق به دلیل عدم تهیه منزل مستقل برای زن، طلاق به دلیل ترک انفاق و… با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

اثبات توهین و فحاشی مرد توسط زن

برای اینکه زن بتواند به دلیل توهین و فحاشی مرد از دادگاه خانواده تقاضای طلاق نماید، باید بتواند وقوع جرم توهین و فحاشی را در دادگاه اثبات کند. طبق قوانین کیفری ایران، اقرار متهم، شهادت شهود و علم قاضی ادله اثبات جرم محسوب می شود، اما زن می تواند با ارائه مدارکی مانند صدای ضبط شده مرد و یا فیلم دوربین ها و یا فایل های صوتی که مرد در فضای مجازی به زن ارسال کرده است، برای اثبات توهین و فحاشی مرد استفاده کند، اما در خصوص اثبات جرم با صدای ضبط شده و یا فیلم و فایل های صوتی باید به این نکته مهم اشاره کنیم که این مدارک از ادله اثبات جرم محسوب نمی شوند و فقط به عنوان اماره برای اثبات وقوع جرم کمک کننده هستند، مثلا قاضی با گوش دادن به فایل صوتی یا صدای ضبط شده مرد در حین فحاشی به زن و استناد به سایر مدارک و ادله موجود در پرونده به وقوع جرم توهین و فحاشی مرد پی ببرد و همچنین قاضی الزام قانونی برای پذیرش و قبول این مدارک ندارد.

مجازات توهین و فحاشی به همسر

علاوه بر اینکه توهین و فحاشی مرد به همسر خود از مصادیق سوء رفتار او محسوب می شود و برای زن حق طلاق ایجاد می کند، توهین و فحاشی مرد طبق قوانین کیفری ایران، جرم محسوب می شود، از این رو مانند سایر جرائم در صورت اثبات جرم، متهم (زوج) به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، توهین به افراد از جمله همسر از قبیل فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد، مستوجب جزای نقدی درجه شش خواهد بود و همچنین طبق ماده ۸۳۹ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که توهین و فحاشی مرد به همسر خود از نظر قانون قذف محسوب شود، در صورت شکایت زن به دادگاه و اثبات توهین و فحاشی مرد، او به حد قذف یعنی ۸۰ ضربه شلاق محکوم می شود.

طبق ماده ۲۴۵ قانون مدنی، قذف نوعی دشنام است که به معنای متهم کردن شخصی به زنا یا لواط است و جزء جرائم رابطه نامشروع محسوب می شود و طبق ماده ۲۵۴ قانون مدنی، در صورتی که مرد به همسر خود تهمت ارتکاب زنا و رابطه نامشروع بزند، همان طور که گفته شد به ۸۰ ضربه شلاق حدی محکوم می شود و شلاق حدی قذف (مجازات تهمت رابطه نامشروع) قابل تخفیف و تبدیل به جزای نقدی نخواهد بود.

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل طلاق تضمینی در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه  حضوری به دفتر وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین طلاق بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دعاوی خانواده نیاز به مشورت با یک وکیل خانواده داری، می تونی با وکیل خانواده آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیری و هر سوالی داری بپرسی.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان 

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان

·        وکیل آنلاین

·        مشاوره حقوقی حضوری

·        وکیل طلاق

·        وکیل مهریه

·        وکیل طلاق توافقی

·        وکیل ارث

·        وکیل ملکی

·        وکیل ملکی آنلاین

·        امور مهاجرت

·        انواع جرائم کیفری

·        وکیل مواد مخدر 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

اقرار متهم، شهادت شهود و علم قاضی از ادله اثبات جرم فحاشی به همسر هستند و همچنین زن می تواند با ارائه مدارکی به دادگاه مانند فایل صوتی، صدای ضبط شده مرد در حین فحاشی و… به عنوان اماره، در صورت پذیرش این مدارک از سوی قاضی، توهین و فحاشی مرد را اثبات کند.

  دعاوی خانواده