مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

طلاق چیست؟

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن زوجین از یکدیگر است و با طلاق رابطه زوجیت میان زن و شوهر به پایان می رسد، همچنین و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می ‌رود.

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد حق طلاق دارد، از این رو طلاق جزو ایقاعات محسوب می شود، یعنی یک طرفه است و تنها از سوی مرد انجام می ‌شود.

طبق ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی، طلاق مخصوص عقد دائم بوده و زن در عقد موقت با پایان مدت یا بذل آن از سوی شوهر از زوجیت خارج می ‌شود.

با وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا بدونی هزینه طلاق یک طرفه چقدره.

وکیل مهریه

انواع طلاق براساس رجوع در طلاق

رجوع در طلاق به معنی بازگشت مرد به همسر خود پس از طلاق و ادامه زندگی مشترک در ایام عده طلاق است و با این رجوع ازدواج قبلی با تمام آثاری که داشته، ادامه پیدا می کند و نیازی به جاری شدن نکاح مجدد نمی‌ باشد. البته ثبت رجوع توسط مرد الزامی است و در صورت عدم ثبت رجوع به پرداخت جزای نقدی و یا تحمل حبس محکوم خواهد شد.

براساس حق رجوع، طلاق به دو دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

طلاق بائن (طلاق بدون رجوع)

* طلاق رجعی

برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان در خصوص ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل طلاق در غرب تهران را به شما معرفی می کند.

وکیل مهریه

طلاق بائن (طلاق بدون رجوع)

طلاق بائن به طلاقی گفته می ‌شود که پس از طلاق، رابطه زوجیت به طور کامل بین زن و شوهر از بین می رود و مرد در دوران عده طلاق بائن نمی تواند به همسر سابق خود رجوع کند.

طلاق بائن نیز به چند دسته تقسیم می شود، که عبارتند از:

۱- طلاق زن باکره: طلاق زنی که بعد از ازدواج با او آمیزش نشده است.

۲- طلاق دختر صغیره: طلاق دختری که نُه سالش تمام نشده است.

۳- طلاق زن یائسه

۴- طلاق خُلع

۵- طلاق مُبارات

۶- طلاق سوم یا سه طلاقه

۷- نوع دیگری از طلاق نیز وجود دارد که طلاق حاکم شرع نام دارد. در این نوع طلاق، حاکم شرع همسر مردی را که نه نفقه او را می ‌پردازد و نه طلاقش می ‌دهد، خود طلاق می ‌دهد.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

طلاق رجعی

در طلاق رِجعی مرد می ‌تواند تا زمانی که عده طلاق پایان نیافته، بدون نیاز به عقد نکاح جدید به همسر خود رجوع نماید و زندگی مشترک خود را دوباره شروع کنند. در ایام عده طلاق رجعی زوجین از یکدیگر ارث می برند و به زوجه نفقه تعلق می گیرد و زن می تواند در منزل مرد اقامت داشته باشد.

همچنین در طلاق خلع و مبارات که از انواع طلاق بائن هستند و زن با بذل مهریه اش طلاق می گیرد، در صورتی که زن در ایام عده طلاق مهریه ای را که بخشیده مطالبه نماید طلاق از حالت بائن خارج و به طلاق رجعی تبدیل می شود و مرد می تواند در ایام عده طلاق به زن رجوع کند و زن و مرد دوباره زندگی مشترک خود را شروع کنند.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

انواع طلاق براساس درخواست کننده طلاق

در صورتی که زن و مرد بخواهند طلاق بگیرند باید ابتدا برای ثبت دادخواست طلاق اقدام کنند تا درخواست زن یا مرد برای طلاق در دادگاه بررسی شود و سپس دادگاه در این خصوص رأی مقتضی صادر نماید.

 بربراساس اینکه چه کسی دادخواست طلاق را به دادگاه تقدیم می کند، طلاق به دو دسته تقسیم می شود:

* طلاق یک طرفه: در طلاق یک طرفه فقط یکی از زوجین برای طلاق اقدام کرده و تصمیم به طلاق دارد. طلاق یک طرفه ممکن است از طرف مرد و یا زن مطرح شود، از این رو طلاق یک طرفه به دو دسته تقسیم می شود:

۱- طلاق از طرف مرد

۲- طلاق از طرف زن

طلاق توافقی: در طلاق توافقی زن و مرد هر دو برای طلاق با هم توافق دارند.

اگر تصمیم  برای طلاق اقدام کنی و در مورد تفاوت طلاق یک طرفه با طلاق توافقی نمی دونی، همچنین از هزینه طلاق یک طرفه و طلاق توافقی اطلاعی نداری، با وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و کاملترین مشاوره را دریافت کن.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن یک طلاق یک طرفه است که فقط زوجه تصمیم به طلاق دارد. از این رو دادخواست طلاق از طرف زن را به دادگاه خانواده تقدیم می کند.

طبق قانون طلاق در ایران زن حق طلاق ندارد از این رو برای طرح دادخواست طلاق باید دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه نماید در این صورت به درخواست او حکم طلاق صادر می شود.

عسر و حرج یکی از مهمترین دلایل موجه طلاق از طرف زن است. طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق نماید.

همچنین طلاق از طرف زن با شروط دوازده گانه عقدنامه نیز امکانپذیر است و زن با اثبات هر یک از این شروط می تواند درخواست طلاق کند. 

موسسه حقوقی دادآرمان

همچنین زن می تواند به دلیل کراهتی که از شوهرش دارد با بذل مهریه اش و یا دادن مالی بیشتر از مهریه (فدیه) از دادگاه درخواست طلاق خلع نماید و در این صورت دادگاه به درخواست زن رای طلاق را صادر می کند.

با مراجعه به وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان از شرایط طلاق از طرف زن به دلیل عسر و حرج مطلع شو.

اگر زن با داشتن حق طلاق از دادگاه درخواست طلاق نماید، طلاق از طرف محسوب نمی شود و طرح دادخواست طلاق با استفاده از حق طلاق، طلاق توافقی می باشد.

اگر در مورد تفاوت حکم طلاق با گواهی عدم امکان سازش نمی دونی با شماره ی وکیل طلاق در شمال تهران تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

وکیل طلاق

طلاق از طرف مرد

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد حق طلاق دارد و هر موقع که بخواهد می تواند زن خود را طلاق دهد و برای درخواست طلاق از طرف مرد نیازی به ارائه دلایل موجه در دادگاه نمی باشد. مرد می تواند حتی بدون دلیل موجه زن خود را طلاق دهد، اما برای طلاق زن، باید ابتدا حقوق مالی زوجه یعنی، مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، تنصیف اموال زوج در طلاق و استرداد جهیزیه را که توسط دادگاه خانواده تعیین شده است را پرداخت کند، همچنین دادگاه برای مسائل غیر مالی طلاق مانند حضانت فرزند پس از طلاق در صورت داشتن فرزند مشترک و حق ملاقات با فرزند پس از طلاق تصمیم گیری می نماید و سپس رأی طلاق یا همان گواهی عدم امکان سازش را به درخواست مرد صادر کند.

یکی از نکات مهم که در طلاق از طرف مرد باید به آن توجه شود دلایل طلاق مردان است، چرا که در صورتی که مرد بخواهد زن خود را با دلیل موجه مانند نشوز طلاق دهد تنصیف اموال مرد در طلاق به زن تعلق نمی گیرد.

وکیل طلاق

طلاق از طرف توافقی

در طلاق توافقی برخلاف طلاق یک طرفه، زن و شوهر هر دو برای طلاق با هم توافق دارند و برای پایان دادن به زندگی مشترک خود تصمیم به طلاق می گیرند، از این رو دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه تقدیم می کنند. در طلاق توافقی زن و شوهر بدون دخالت دادگاه در خصوص مسائل مالی و غیرمالی طلاق با هم توافق می کنند و توافقات خود را به صورت مکتوب به دادگاه خانواده ارائه می دهند.

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که تغییر توافقات زوجین در طلاق توافقی امکان پذیر است و زن و مرد می توانند توافقات خود را تغییر دهند و پس از طلاق طبق آن عمل نمایند.

جهت دریافت  کلیک کنید!

یکی از مسائلی که در طلاق توافقی زن و مرد در مورد آن تصمیم گیری می کنند، حضانت فرزند پس از طلاق و حق ملاقات با او است.

نکته: اگر مرد در عقدنامه شرط تنصیف اموال زوج را امضا کرده باشد، برای اجرای آن باید درخواست طلاق از طرف مرد باشد، از این رو تقسیم اموال زوج در طلاق توافقی اجرا نمی شود و تنصیف اموال زوج به زن تعلق نمی گیرد.

می تونی با وکیل طلاق توافقی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیری و هر سوالی در مورد مراحل طلاق توافقی در سال جدید داری بپرسی.

مشاوره حقوقی رایگان

حق ملاقات با فرزند پس از طلاق

در هنگام طلاق هر یک از زوجین طبق قانون دارای حقوق مالی و غیرمالی هستند که با توجه به نوع و ماهیت طلاق متفاوت خواهد بود.

حضانت فرزند مشترک و حق ملاقات با او پس از طلاق از جمله حقوق مهمی هستند که در طلاق به آن پرداخته می شود و دادگاه برای سرپرستی و حضانت فرزند که بر عهده ی کدامیک از والدین باشد تعیین تکلیف می کند.

دادگاه با توجه به مصلحت کودک و شرایط والدین، حضانت کودک را به یکی از آنها واگذار می کند و برای والد دیگر که حضانت فرزند را برعهده ندارد، حق ملاقات با فرزند را پس از طلاق تعیین می کند و هیچ کس نمی تواند والدین را از این حق قانونی و شرعی منع نماید؛ حتی اگر پدر یا مادر دچار فساد اخلاقی یا اعتیاد باشند و یا در زندان باشند، در این صورت نیز از ملاقات والدین با فرزند جلوگیری نمی شود و ملاقات با فرزند با توجه به مصلحت کودک و با تدارکات لازم برای ملاقات در محیط مناسب و با حضور اشخاص مورد اعتماد فراهم می شود.

برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان در مورد نحوه گرفتن حق طلاق، با بهترین وکیل طلاق، موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

حق ملاقات با فرزند پس از طلاق توافقی

تصمیم گیری در مورد حضانت فرزند و نحوه ملاقات با او پس از طلاق توافقی بر عهده زوجین است و زن و مرد با توجه به شرایط خود و مصلحت کودک، حضانت فرزند را به یکی از والدین واگذار می کنند و باید برای ملاقات با فرزند پس از طلاق توافقی برای طرف مقابل که حضانت فرزند را ندارد، نیز تعیین تکلیف کنند و پس از طلاق باید طبق توافقات عمل نمایند.

نکته: زوجین می توانند توافقات خود در خصوص زمان و مکان ملاقات با فرزند پس از طلاق توافقی را پس از ثبت طلاق تغییر دهند، ولی باید پس از اعلام تغییرات در خصوص ملاقات با فرزند براساس آن عمل کنند.

وکیل مهریه

تعیین زمان و مکان ملاقات با فرزند پس از طلاق

پس از طلاق، حضانت فرزند برعهده یکی از والدین می باشد و حق ملاقات با فرزند برای والد دیگر است که با توجه به سن کودک و رابطه با هر یک از والدین، ساعت ملاقات با فرزند از ۲۴ تا ۷۲ ساعت در پایان هفته تعیین خواهد شد.

طبق ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی، اگر زوجین در مورد تعیین زمان و مکان ملاقات با فرزند پس از طلاق اختلاف داشته باشند، باید به دادگاه خانواده مراجعه نمایند و قاضی دادگاه در این مورد و با توجه به مصلحت کودک تصمیم گیری می کند.

هر یک از والدین می توانند از دادگاه درخواست افزایش یا کاهش زمان ملاقات با فرزند را بنماید و دادگاه مطابق با مصالح کودک، حکم افزایش یا کاهش مدت زمان ملاقات  را به درخواست یکی از والدین صادر می کند.

مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

خارج کردن کودک از محل سکونت پس از طلاق

طبق تبصره ۱ ماده ۱۴ قانون حمایت خانواده، هر یک از والدینی که حضانت فرزند را بر عهده دارد، نمی ‌تواند کودک را از محل حضانت خارج کند؛ مگر آنکه در شرایط ضروری از دادگاه برای انتقال کودک اجازه گرفته باشد.

طبق قانون قیم، مادر یا هر شخصی که حضانت کودک را پس از طلاق برعهده دارد، نمی ‌تواند کودک را بدون رضایت پدر از محل سکونت توافق شده بین طرفین یا محل اقامت قبل از طلاق زوجین، به محل دیگر یا خارج از کشور بفرستد؛ مگر اینکه دادگاه تغییر محل زندگی کودک را به مصلحت کودک بداند و با در نظر گرفتن حق ملاقات برای طرف مقابل اجازه این امر را صادر کند.

* نکته: در صورتی که دادگاه، خارج کردن کودک از کشور را به صلاح او بداند، با درخواست طرف دیگر، برای تضمین بازگرداندن کودک به کشور تأمین مناسبی دریافت می‌ کند.

وکیل طلاق

دستور موقت فوری ملاقات با فرزند پس از طلاق چیست؟

اگر یکی از والدین که پس از طلاق، حضانت فرزند به او سپرده شده است، برخلاف توافقات مانع از ملاقات والد دیگر با کودک شود، طرف دیگر می‌ تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، درخواست ملاقات با فرزند را نماید و باید دستور موقت فوری ملاقات با فرزند را از دادگاه درخواست کند و دادگاه برای او حق ملاقات با فرزند را تعیین می کند، البته برای صدور رأی در این خصوص، مصلحت کودک نیز مدنظر قرار می گیرد.

وکیل طلاق موسسه حقوقی دادآرمان آماده ی پاسخگویی به سوالات شما در خصوص طلاق و دعاوی مربوط به آن است. با شماره ی بهترین وکیل طلاق در تهران تماس بگیر و مشاوره رایگان دریافت کن.

وکیل طلاق

ضمانت اجرای ملاقات با فرزند پس از طلاق

طبق ماده ۶۳۲ قانون مجازات اسلامی، ضمانت اجرای ملاقات با فرزند پس از طلاق، حبس درجه ۷ می ‌باشد.

همچنین اگر یکی از والدین که حضانت فرزند را پس از طلاق برعهده دارد، از انجام تکالیف خود در خصوص ملاقات با فرزند، خودداری کند و یا مانع ملاقات کودک با والد دیگر شود، طبق ماده ۵۴ قانون حمایت خانواده، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و در صورت تکرار به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد.

قوانین فوق در مورد حق ملاقات با فرزند پس از طلاق، در مورد انواع طلاق یکسان است و زوجین پس از طلاق باید طبق تصمیم گیری دادگاه در خصوص حضانت فرزند پس از طلاق و حق ملاقات با فرزند عمل نمایند و نمی توانند خلاف آن عمل کنند.

وکیل طلاق

کلام آخر

وکیل طلاق یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین طلاق خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی طلاق آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل طلاق، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را برای طلاق و مطالبه ی حقوق آنها در طلاق و پس از آن راهنمایی کند؛ از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حضوری، بهترین وکیل طلاق در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری و مشاوره با وکیل طلاق را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره ی رایگان به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، برای مشاوره با وکیل آنلاین طلاق موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشاوره با یک وکیل طلاق با تجربه بهره مند شوید. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین

·        بهترین وکیل ملکی تهران 

·        امور مهاجرت

·        انواع جرائم کیفری

·        عناوین جرائم کیفری  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

  دعاوی خانواده