مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی دادآرمان

وکیل خانواده کیست 

وکیل خانواده یک وکیل پایه یک دادگستری است که در دعاوی مربوط به خانواده فعالیت دارد و در خصوص دعاوی خانواده از تجربه و تخصص کافی برخوردار است و به رویه مراجع قضایی در رسیدگی به دعاوی خانواده و همچنین قوانین مربوط به دعاوی خانواده آگاهی کامل دارد و می تواند موکلین را در خصوص دعاوی خانواده به خوبی راهنمایی نماید و برای پیگیری و حل و فصل پرونده ی موکلین در امور خانواده وکالت آنها را قبول نماید و به این ترتیب موکلین از مزایای حضور یک وکیل خانواده ی با تجربه در پرونده ی خود بهره مند گردند . وکیل خانواده بهترین گزینه برای مشاوره و راهنمایی موکلین در خصوص دعاوی مربوط به خانواده است .
دعاوی خانواده شامل موضوعات مختلفی است که وکیل خانواده می تواند در تمام زمینه ها به مشاوره یا وکالت بپردازد یا می تواند فقط در یک یا چند مورد از دعاوی خانواده قبول وکالت نماید و در همه ی موضوعات مشاوره یا وکالت نکرده و به طور تخصصی ، حرفه ای و کارآمد در یک یا چند موضوع فعالیت نماید ؛ مانند وکیل خانواده در دعاوی مهریه یا طلاق و غیره .

دعاوی خانواده

دعاوی خانواده که وکیل خانواده می تواند در آن حوزه ها فعالیت نماید ؛ طبق ماده ی ۴ قانون حمایت خانواده عبارتند از :
۱- عقد دائم ، عقد موقت (صیغه) و اذن در ازدواج (صدور اجازه ازدواج از سوی دادگاه خانواده برای ازدواج دختر باکره)
۲- نامزدی و خسارات ناشی از بر هم زدن آن و استرداد هدایای نامزدی
۳- ازدواج مجدد زوج
۴- شروط ضمن عقد ازدواج
۵- دعاوی مرتبط با مهریه مانند مطالبه مهریه ، اعسار از پرداخت مهریه ، توقیف اموال زوج و غیره
۶- استرداد جهیزیه زوجه
۷- عدم تمکین و نشوز زوجه
۸- نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت
۹- حضانت و ملاقات فرزند مشترک پس از طلاق
۱۰- طلاق ، رجوع از طلاق ، فسخ نکاح ، بذل مدت و انقضای آن (در عقد موقت)
۱۱- رشد ، حجر و رفع آن
۱۲- نفی نسب
۱۳- نفقه اقارب (خرجی بستگان واجب النفقه)
۱۴- ولایت قهری ، قیمومت ، امور مربوط به ناظر و امین اموال محجوران و وصایت در امور مربوط به آنان
۱۵- سرپرستی کودکان بی سرپرست
۱۶- امور مربوط به غایب مفقودالاثر
۱۷- تغییر جنسیت
۱۸- اهدای جنین

وکیل خانواده چگونه در طلاق به زوجین کمک می کند ؟

می توان گفت یکی از رایج ترین و شاید مهم ترین دعاوی خانواده ، طرح دادخواست طلاق از سوی زوجین است . به دلیل پیچیدگی قوانین طلاق در ایران و نا آگاهی زوجین از حقوق خود در انواع طلاق ها و همچنین به دلیل نا آگاهی از قوانین طلاق و رویه دادگاه ها ، توصیه می شود زوجین برای طرح دادخواست طلاق خود حتماً با یک وکیل خانواده که در زمینه ی طلاق و دعاوی مرتبط با آن تجربه و تخصص دارد ، مشورت نمایند و از مزایای حضور یک وکیل خانواده ی کاردان در پرونده ی طلاق خود بهره مند شوند .
وکیل خانواده با آگاهی کامل از قوانین جدید طلاق و داشتن تجربه در خصوص دعاوی طلاق ، می تواند بهترین راهنمای زوجین در تنظیم دادخواست طلاق باشد و در صورت نیاز و به درخواست زوج یا زوجه ، وکالت آنها را برای پیگیری پرونده ی طلاق قبول نماید 
بر اساس قانون طلاق در ایران ، دادخواست طلاق می تواند از سوی زوج ، زوجه یا با توافق زوجین و به درخواست هر دو مطرح شود . قوانین طلاق بر حسب این که طلاق از سوی چه کسی و با چه دلیلی مطرح شود متفاوت است و وکیل خانواده به تمام این قوانین آگاهی دارد . وکیل خانواده که در دعاوی طلاق تخصص و فعالیت دارد ، دلایل و مدارک هر یک از زن و مرد را برای طلاق بررسی کرده و به آنها در تنظیم دادخواست طلاق راهنمایی می کند .
هر یک از زوجین برای طرح دادخواست طلاق خود و اثبات دلایل طلاق بهتر است با یک وکیل خانواده با تجربه مشورت نماید و به وی برای پیگیری پرونده در مراجع قضایی وکالت دهند .

وکیل خانواده در پرونده طلاق از سوی زوجه

طبق قانون ، چنانچه زوجه بخواهد دادخواست طلاق خود را در دادگاه خانواده مطرح کند ، باید دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه دهد ، اثبات دلایل موجه برای زوجه ، دشوار و پیچیدگی های بسیاری دارد و زوجه می تواند برای سهولت در اثبات دلایل خود ، به یک وکیل خانواده وکالت دهد تا او را از مرحله ی تنظیم و ثبت درخواست طلاق از سوی زوجه تا مرحله ی صدور و اجرای حکم طلاق راهنمایی کند و در پرونده ی طلاق به همراه زوجه حضور داشته باشد ؛ چون ممکن است زوجه به دلیل نا آگاهی از قوانین قادر به اثبات دلایل خود نباشد و به دلیل کمبود مدارک لازم ، رأی دادگاه به نفع وی صادر نشود و زوجه به خواسته ی خود که طلاق است ، نرسد و این امر موجب اتلاف وقت و هزینه ی وی گردد و باید مجدد با صرف هزینه و زمان ، دوباره به طرح دادخواست طلاق اقدام نماید .
مهمترین نکته در طرح دادخواست طلاق از سوی زوجه این است که زن بتواند علاوه بر این که طلاق بگیرد ، به حقوق مالی خود نیز دست یابد و حضور وکیل خانواده در پرونده ی طلاق از سوی زوجه ، می تواند وی را در رسیدن به هر دو خواسته راهنمایی کند .

وکیل خانواده در پرونده ی طلاق از سوی زوج

هرگاه مرد بخواهد درخواست طلاق از سوی زوج را مطرح نماید ، دادگاه خانواده برای صدور حکم طلاق (گواهی عدم امکان سازش) ابتدا برای حقوق مالی زوجه و دیگر مسائل طلاق مانند حضانت و حق ملاقات با فرزند مشترک پس از طلاق تعیین تکلیف می کند و تا مرد حقوق مالی زوجه مانند مهریه ، نفقه ، تنصیف اموال و غیره را پرداخت نکند ، حکم طلاق صادر و اجرا نخواهد شد .
وکیل خانواده می تواند با قبول وکالت در خصوص پرونده ی طلاق از سوی زوج ، مرد را برای تنظیم دادخواست طلاق راهنمایی کند و چنانچه مرد بخواهد زن خود را با دلایل موجه طلاق دهد ، وکیل خانواده می تواند مرد را در جمع آوری مدارک لازم برای اثبات ادله ی طلاق راهنمایی کند ، تا احتمال موفقیت او در پرونده ی طلاق و اثبات دلایل طلاق افزایش یابد .
چنانچه مرد بتواند با راهنمایی یک وکیل خانواده مجرب ، دلایل طلاق خود را که می تواند نشوز یا رابطه نامشروع زوجه و غیره باشد را در دادگاه اثبات نماید ، از پرداخت برخی حقوق مالی زوجه مانند نفقه و تنصیف اموال معاف گردد و زوج بابت پرداخت آنها دیگر دینی ندارد و از سوی دادگاه ملزم به پرداخت نیست و مهمترین دلیل حضور یک وکیل خانواده در پرونده ی طلاق از سوی زوج ، اثبات دلایل طلاق و عدم پرداخت برخی حقوق زوجه در طلاق از سوی زوج است .

اذن در عقد نکاح با قبول وکالت وکیل خانواده

یکی از دعاوی که وکیل خانواد در آن قبول وکالت می نماید ، اذن در عقد نکاح است . چنانچه دختر باکره بخواهد ازدواج نماید ؛ عقد نکاح به اذن پدر یا جد پدری (ولی قهری) وی صورت می گیرد ؛ البته در صورتی که ولی قهری در قید حیات باشد . حال اگر دختر باکره بخواهد با شخصی ازدواج نماید و پدر او به این ازدواج رضایت ندهد ، دختر می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده ، دعوای اذن در ازدواج را مطرح نماید و در طرح این دعوا می تواند از یک وکیل خانواده با تجربه راهنمایی و مشاوره های لازم را دریافت نماید یا برای پیگیری پرونده ی خود به وکیل خانواده وکالت دهد .
پس از طرح دادخواست اجازه برای ازدواج از سوی دختر یا وکیل خانواده ، دادگاه به دادخواست دختر برای اجازه ی ازدواج ، رسیدگی کرده و پس از آنکه صلاحیت خواستگار دختر از نظر مالی ، اخلاقی و معیارهای دیگر برای قاضی دادگاه خانواده محرز و مسلم شد ؛ قاضی اقدام به صدور اجازه ی ازدواج دختر می نماید .
دعوای اذن برای ازدواج ، مانند هر دعوای دیگری دارای خوانده و خواهان می باشد ؛ که خواهان دعوای اذن برای ازدواج ، دختر و خواستگار وی می باشند و خوانده دعوی نیز پدر دختر یا در صورت فوت پدر ، جد پدری او می باشند .
* نکته : اذن پدر دختر باکره برای ازدواج ، مربوط به عقد دائم می باشد و در عقد موقت نیازی به اجازه ی پدر یا جد پدری دختر باکره نمی باشد .
وکیل خانواده به دلیل تجربه و تخصصی که در خصوص حل و فصل چنین پرونده هایی دارد ، احتمال موفقیت در پرونده را افزایش می دهد و از اتلاف موکلین در پیگیری پرونده جلوگیری می کند .

دعوای به هم خوردن نامزدی و مطالبه ی خسارات ناشی از آن

در قانون ، حکم مشخص و محرزی در خصوص مطالبه ی خسارت های ناشی از بر هم زدن نامزدی بیان نشده است و طبق ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی ، هر یک از زن و مرد تا زمانی که عقد ازدواج جاری نشده است ، می تواند از ازدواج با طرف مقابل خودداری نماید و طرف دیگر نمی تواند او را مجبور به ازدواج کرده و یا به دلیل خودداری وی از ازدواج ، از او مطالبه خسارت نماید .
اما بر خلاف مطالبه ی خسارت ناشی از بر هم زدن نامزدی ، هدایای نامزدی را می توان براساس قانون مسترد نمود و هر یک از طرفین می توانند هدایای دوران نامزدی را از طرف مقابل مطالبه نماید . طبق ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی ، در صورت به هم خوردن نامزدی ، هر یک از نامزدها می توانند هدایایی را به طرف مقابل داده است را مطالبه کند ؛ چنانچه هدایا موجود نباشد و از نوعی باشد که عادتاً نگهداری می شوند ، می توانند قیمت آن را بپردازند ؛ اما اگر هدایا از نوعی باشند که بدون کوتاهی طرف دیگر از بین رفته باشد ، قابل استرداد نیست و نیازی به پرداخت قیمت آن از سوی طرف مقابل نمی باشد .
هر یک از نامزدها می تواند برای مطالبه ی هدایایی که در دوران نامزدی به طرف مقابل داده است ، با کمک یک وکیل خانواده ، دعوای مطالبه هدایای نامزدی را طبق قانون در دادگاه خانواده مطرح نماید .

دعوای اجازه ازدواج مجدد زوج

براساس قانون ، مرد متاهل که دارای همسر است ، نمی تواند بدون اجازه همسر اول خود دوباره ازدواج نماید.
اما طبق ماده ی ۵۶ قانون حمایت خانواده مصوب ۹۱ ، شرایطی وجود دارد که در صورت وجود هر یک از آن شرایط مرد می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده ، درخواست اجازه ی ازدواج مجدد را از دادگاه بگیرد و او می تواند برای طرح دادخواست اجازه ی ازدواج مجدد ، از یک وکیل خانواده راهنمایی و مشاوره دریافت کند یا به وی وکالت دهد تا دادخواست وی را تنظیم و ثبت نماید و پرونده را در مراجع قضایی پیگیری نماید .
طبق قانون ، شرایطی که مرد می تواند با وجود داشتن همسر ، ازدواج مجدد نماید ، عبارتند از :
۱- همسر اول مرد به ازدواج مجدد وی رضایت دهد .
۲- همسر اول توانایی انجام وظایف زناشویی را نداشته باشد .
۳- عدم تمکین زوجه در دادگاه خانواده اثبات شده باشد .
۴- همسر اول مرد به جنون یا بیماری صعب العلاج مبتلا باشد .
۵- هرگاه زوجه مرتکب جرائم عمدی شده باشد و به همین دلیل به یک سال حبس محکوم شده باشد یا به پرداخت جزای نقدی محکوم شده باشد که بر اثر ناتوانی از پرداخت ، منجر به یک سال بازداشت شود .
۶- اعتیار زیان آور زوجه ، در صورت تشخیص دادگاه
۷- سوء رفتار یا سوء معاشرت زوجه به طوری که به تشخیص دادگاه خانواده ، ادامه‌ ی زندگی مشترک برای زوج قابل تحمل نباشد .
۸- ترک زندگی خانوادگی از سوی زوجه به مدت ۶ ماه
۹- نازا بودن زوجه
۱۰- زوجه به مدت یک سال غایب شود .
مرد می تواند با کمک یک وکیل خانواده متخصص در صورت وجود هر یک از شرایط فوق و اثبات آن در دادگاه خانواده ، تقاضای ازدواج مجدد نماید و دادگاه نیز در صورت احراز و تشخیص هر یک از شرایط نامبرده ، اجازه ی ازدواج مجدد مرد را صادر می نماید .

شروط ضمن عقد با وکالت وکیل خانواده

یکی از دعاوی خانواده که زن و مرد می توانند شخصاً یا با وکالت دادن به یک وکیل خانوده در دادگاه خانواده طرح دعوی نمایند ، شروط ضمن عقد است . شروط ضمن عقد نکاح به دو صورت است ؛ یکی شروطی که زن و مرد بین خودشان توافق می کنند ، مانند شرط تحصیل ، شرط تعیین محل زندگی توسط زوجه ، شرط حضانت فرزندان پس از طلاق و غیره و با درج هر شرطی در عقدنامه و امضای آن توسط زوجین ، آنها در خصوص شرطی که با هم توافق کرده اند متعهد می شوند و نقض آن شرط می تواند دلایل طلاق برای هر یک از زوجین باشد .
همچنین شروط ۱۲ گانه ضمن عقد که در عقدنامه درج شده است و برای زن حق طلاق ایجاد می کند و با نقض هر یک از شروط۱۲ گانه از سوی شوهر ، زن می تواند با وکالت دادن به یک وکیل خانواده ، اقدام به طرح دادخواست طلاق نماید .

دعاوی خانواده در خصوص حقوق مالی زوجه کدامند ؟

زن پس از عقد ازدواج دارای حقوق مالی می شود که می تواند برای مطالبه ی آن در زمان طلاق یا قبل از آن اقدام نماید . زن می تواند برای مطالبه ی حقوق مالی خود به یک وکیل خانواده وکالت دهد تا سرعت پیگیری در پرونده ی وی بیشتر شود و احتمال دستیابی زوجه به حقوق مالی خود افزایش یابد .

حقوق مالی زوجه عبارتند از : مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ایام زوجیت ، تنصیف اموال ، استرداد جهیزیه
ممکن است به دلیل نا آگاهی زوجه از حقوق مالی خود و همچنین نا آگاهی از قوانین و رویه دادگاه ها ، زوجه در صورت مطالبه ی هر یک از حقوق مالی خود ، نتواند به درستی از حقوق خود دفاع کند ، که در این صورت یا حقوق وی ضایع می گردد یا روند رسیدگی به پرونده ی وی بسیار طولانی می شود .
زوجه می تواند با وکالت دادن به یک وکیل خانواده ، بدون نیاز به مراجعه به دادگاه ها و مراجع قضایی ، پرونده ی خود را پیگیری نماید و به حقوق خود دست یابد .

حضانت و حق ملاقات با فرزند پس از طلاق

حضانت و حق ملاقات با فرزند مشترک پس از طلاق ، جزء مسائلی است که در زمان صدور حکم طلاق ، دادگاه خانواده در مورد آنها تعیین تکلیف می نماید . اما گاهی هر یک از والدین که حضانت فرزند را بر عهده ندارد ، می تواند برای اثبات عدم صلاحیت طرف مقابل ، برای دریافت حضانت فرزند خود با کمک یک وکیل خانواده ، دعوای عدم صلاحیت حضانت را برای طرف مقابل مطرح نماید .
همچنین در صورتی که هر یک از والدین که حضانت فرزند را پس از طلاق بر عهده دارد ، مانع از ملاقات فرزند با طرف مقابل شود ، طرف مقابل می تواند با راهنمایی یک وکیل خانواده برای ملاقات با فرزند خود در دادگاه خانواده شکایت کند و به حق خود که ملاقات با فرزند پس از طلاق است ، برسد .

دعوای الزام به تمکین زوجه

یکی از دعاوی که وکیل خانواده می تواند زوج را راهنمایی کند و در خصوص آن وکالت زوج را قبول نماید ؛ دعوای الزام به تمکین زوجه است . چنانچه زن بدون داشتن دلیل موجه از شوهر خود تمکین نکند ، مرد می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده ، دادخواست الزام به تمکین زوجه را درخواست نماید و در صورت اثبات عدم تمکین زوجه ، دادگاه حکم الزام به تمکین زوجه را صادر می نماید و در این صورت زن قانوناً ملزم به تمکین از شوهر خود می شود .

دعوای اثبات حجر

دعوای اثبات حجر از دعاوی خانواده محسوب می شود ، که وکیل خانواده می تواند در این زمینه فعالیت نماید.
حجر چیست و به چه کسی محجور گفته می شود ؟ حجر یعنی شخص از اداره ی امور خود ناتوان است و به همین دلیل از سوی قانون از اداره ی امور خود منع شده است و به چنین شخصی محجور گفته می شود. طبق قانون سه دسته محجور وجود دارد ؛ صغیر (کودک) ، مجنون و سفیه .
حجر عام : حجر عام یعنی شخص به طور کلی از انجام دادن اعمال حقوقی ممنوع باشد ؛ مانند مجنون و دیوانه ، زیرا دیوانه به دلیل نداشتن اراده ، نمی تواند هیچ گونه عمل حقوقی (عقد یا ایقاع) را انجام دهد . همچنین طبق ماده ۱۲۱۱ قانون مدنی ، جنون به هر درجه که باشد موجب حجر است .
حجر خاص : حجر خاص یعنی شخص محجور از برخی تصرفات خود ممنوع می باشد ؛ مثلاً سفیه ، حجر خاص محسوب می شود و تنها از انجام امور مالی خود منع می شود و از انجام امور غیر مالی خود ، مانند طلاق منع نخواهد شد .

دادخواست حکم رشد در چه صورتی مطرح می شود ؟

حکم رشد ، حکمی است که به واسطه ی صدور آن از محجورین رفع حجر می شود و دعوای حکم رشد از دعاوی خانواده محسوب می شود که در دادگاه خانواده به آن رسیدگی می شود و وکیل متخصص که می تواند در این زمینه موکلین را راهنمایی کند یا وکالت آنها را قبول نماید ، وکیل خانواده است .
پایان صغر : صغیری که به سن رشد یعنی ۱۸ سال تمام نرسیده ، محجور است و نمی تواند در امور خود تصمیم گیری و تصرفی نماید . چنانچه صغیر قبل از رسیدن به ۱۸ سالگی بخواهد در اداره امور و اموال خود دخالت نماید و یا خرید و فروشی انجام دهد ، باید از دادگاه خانواده حکم رشد دریافت نماید .
صغیری که دارای ولی قهری یعنی پدر یا جد پدری است ، پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی رشید محسوب می شود و می تواند در اداره امور خود دخالت داشته باشد ؛ اما صغیری که ولی قهری نداشته باشد و تحت قیومت باشد ؛ برای اداره امور خود باید حکم دادگاه مبنی بر رفع حجر را دریافت نماید .
برای رفع حجر از صغار می توان برای پیگیری پرونده به یک وکیل خانواده وکالت داد تا وکیل با دانش و آگاهی خود در این زمینه ، پرونده را با سهولت پیگیری نموده و موکلین به این ترتیب از مزایای حضور وکیل خانواده در پرونده ی خود منتفع گردد .
* نکته : اداره ی سرپرستی دادگستری ، دادخواست رفع حجر را از صغار کمتر از ۱۷ سال نمی پذیرد .
پایان دوران جنون و سفه : هرگاه شخص مجنون یا سفیه با حکم دادگاه محجور شناخته شود و از اداره امور خود منع شده باشد با حکم دادگاه نیز از آنها رفع حجر می شود و تا زمانی که از سوی دادگاه ، حکم رفع حجر صادر نشود ، آثار حجر بر محجور باقی است ؛ اما با صدور حکم رفع حجر ، محجور از تحت قیومت خارج می شود .
چنانچه شخصی بخواهد حجر شخصی را ثابت نماید یا از شخص محجوری رفع حجر نماید ، باید ابتدا با یک وکیل خانواده با تجربه مشورت نماید ، تا از قوانین در این خصوص آگاه شود ؛ سپس دادخواست خود را در دادگاه خانواده مطرح نماید .

دعوای نفی نسب چیست ؟

دعوای نفی نسب زمانی از سوی خواهان یا وکیل او که یک وکیل خانواده است ، مطرح می شود که شخصی قرابت نسبی خود را انکار نماید که به آن نفی نسب گفته می شود و می تواند از سوی پدر ، مادر ، فرزند و یا اشخاص ذینفع دیگری نیز مطرح شود . در دعوای نفی نسب ، ملحق بودن فرزند به پدر ، مورد اختلاف است و خواهان در این دعوا پدر یا اشخاص ذینفع هستند ، مانند ورثه ای که مدعی می شوند ، فرزند رابطه ی خونی و نسبی با متوفی نداشته و جزء ورثه محسوب نمی شود .
ابطال شناسنامه : هرگاه شخصی به سبب حکم دادگاه ، نسب او نفی شده باشد ، باید دادخواست ابطال شناسنامه خود را به طرفیت از اداره ی ثبت احوال را به دادگاه خانواده تقدیم نماید تا دادگاه ، حکم ابطال شناسنامه را صادر نماید و برای طرح این دادخواست می تواند به یک وکیل خانواده وکالت دهد .
* نکته : برای طرح دعوای اثبات نسب ، زوج فقط دو ماه پس از تولد نوزاد می تواند دعوای اثبات نسبت را مطرح نماید و پس از گذشت مهلت دو ماهه ، دعوای اثبات نسب از وی پذیرفته نخواهد شد .
وکیل خانواده که در دعاوی خانواده تجربه و تخصص دارد ، می تواند بهترین گزینه برای دریافت راهنمایی برای طرح دادخواست نفی نسب باشد و زوج یا اشخاص ذینفع را در این زمینه راهنمایی کند ؛ چون مسلماً موکلین در این زمینه از قوانین و رویه دادگاه ها آگاهی ندارند و نیازمند راهنمایی هستند .

ولایت قهری پدر و مادر

طبق قانون ایران ، پدر ولی قهری فرزند محسوب می شود و جد پدری نیز پس از پدر بر فرزند ولایت دارد و در صورتی که فرزند ، صغیر باشد و به دلیل صغر ، محجور باشد ، اداره ی امور اموال کودک به عهده ی ولی قهری است . همچنین در مورد ازدواج دختر باکره نیز اجازه ی ازدواج وی با ولی قهری یعنی پدر و در صورتی که پدر در قید حیات نباشد جد پدری است .
ولایت قهری مادر : مادر نیز می تواند با کمک گرفتن از یک وکیل خانواده برای طرح دادخواست برای دریافت ولایت قهری فرزند خود اقدام نماید . هر چند که طبق قانون اصل بر ولایت قهری پدر است ؛ اما مادر نیز می تواند با توجه به شرایطی ، ولی قهری فرزند باشد ، طبق ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده مصوب ۵۳ ، چنانچه عدم صلاحیت پدر به عنوان ولی قهری ، به دلیل خیانت یا حجر یا هر دلیل دیگری ثابت شود ، به درخواست دادستان و موافقت دادگاه خانواده حق ولایت ، به جد پدری یا مادر فرزند ، تعلق خواهد گرفت . چون از نظر قانون اصل بر ولایت قهری پدر است ، مادر در ولایت قهری به عنوان جانشین پدر قرار می گیرد و برای این امر نیاز به حکم دادگاه خانواده دارد .
ملحق شدن امین به ولی قهری : طبق ماده ۱۱۸۴ قانون مدنی ، چنانچه ولی قهری کودک اقداماتی نماید که موجب ضرر و زیان کودک باشد ، یکی از بستگان کودک می تواند شخصاً یا با اختیار کردن یک وکیل خانواده با طرح دادخواست در دادگاه ، درخواست عزل ولی قهری را نماید که در صورت اثبات ، دادگاه ولی قهری را عزل و از تصرف در اموال کودک منع می کند و برای اداره اموال کودک ، شخصی را به عنوان امین انتخاب می کند . همچنین دادستان نیز می تواند برای اداره اموال کودک درخواست امین نماید .
از دیگر موارد درخواست امین ، زمانی است که ولی قهری به دلیل کهولت سن یا بیماری ، قادر به اداره ی اموال کودک نبوده ، در این صورت دادگاه به درخواست بستگان کودک (یا وکیل خانواده ی آنها) یا دادستان برای اداره اموال کودک ، یک نفر امین انتخاب می نماید .

دعوای مطالبه نفقه اقارب

یکی از دعاوی دیگری که می توان در دادگاه خانواده مطرح کرد ، مطالبه نفقه ی اقارب است . اقارب به بستگان نسبی در خط عمودی گفته می شود ، مانند فرزند ، پدر ، مادر و نوه و بستگان سببی و رضاعی همچنین بستگان نسبی در خط افقی ، مانند خواهر ، برادر ، عمو ، عمه و غیره ، جزء اقارب محسوب نمی شوند و شخص ملزم به پرداخت نفقه ی آنها نمی باشد .
چنانچه شخصی موظف به پرداخت نفقه ی افراد واجب النفقه باشد ، و ترک انفاق نماید ، هر یک از افراد واجب النفقه می توانند با اختیار کردن یک وکیل خانواده برای مطالبه نفقه ی خود ، از طریق تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده اقدام نماید .
طبق ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده ، چنانچه شخصی با وجود داشتن توانایی مالی از پرداخت نفقه ی افراد واجب النفقه خودداری نماید ، افراد واجب النفقه می توانند با راهنمایی یک وکیل خانواده ، دادخواست مطالبه نفقه را مطرح نمایند و در صورت شکایت کیفری آنان ، وی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم خواهد شد .
* نکته : اقارب تنها برای مطالبه نفقه ی زمان حال می توانند اقدام نمایند و طرح دادخواست برای مطالبه نفقه ی معوقه از سوی اقارب از نظر قانون قابل پذیرش نمی باشد و فقط زوجه می تواند برای مطالبه نفقه معوقه ی خود اقدام به طرح دادخواست نماید.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان

·        وکیل آنلاین

·        مشاوره حقوقی حضوری

·        وکیل طلاق

·        وکیل مهریه

·        وکیل طلاق توافقی

·        وکیل ارث

·        وکیل ملکی

·        وکیل ملکی آنلاین

·        بهترین وکیل ملکی تهران

·        امور مهاجرت

·        انواع جرائم کیفری

·        عناوین جرائم کیفری

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

  دعاوی خانواده